Meny

Bremselengde: Så mye dårligere er slitte vinterdekk

Video: Forsikringsselskapet Gjensidige gjorde en test av nye kontra gamle vinterdekk: – Det kan bety forskjellen på liv og død.
Forskjellen kan være fatal. Se video:

Høst betyr at det er tid for dekkskift for de aller fleste bileiere. Sommerdekkene skal av – vinterdekkene på.

Men hvordan er egentlig tilstanden til dekkene du plukket av bilen i vår? Bør du sette dem på igjen, eller er det på tide å kjøpe nye?

Det lovmessige kravet er at det skal være minst 3 millimeter mønsterdybde på vinterdekkene. Mange bruker det som eneste parameter, og kjører helt til de er nede på dette tallet.

Men faktum er at dekkene får vesentlig dårligere egenskaper etter hvert som de blir slitt, selv om de fortsatt har tilstrekkelig med mønsterdybde. Hvordan det fungerer i praksis kan du se i videoen over, som er laget av forsikringsselskapet Gjensidige.

Bremselengde

– Det er faktisk et ganske skremmende syn. Og dette kommer ikke fra dekkbransjen selv. Gjensidige har ingen interesse av å pushe dekk, men de følger naturligvis nøye med på skadestatistikkene, og vet hva dårlige dekk har å si i praksis. Det gjelder både generelt på kjøreegenskaper, og ikke minst på bremselengden, sier Brooms bilekspert Benny Christensen.

Hans inntrykk er at altfor mange er likegyldige til hva slags dekk de kjører rundt med:

– Mange betaler for ting de ikke trenger

Gode dekk er ekstra viktig på vinteren, når kjøreforholdene kan være både varierte og krevende.

Bytte hvert fjerde/femte år

– Så lenge mønsterdybden er grei nok, og de slipper gjennom EU-kontrollen, tror jeg mange ofrer dekkene svært få tanker. Det er synd. Dekkene er tross alt det eneste som sørger for at bilen har kontakt med underlaget. På vinteren er kjøreforholdene mange steder ekstra krevende. Det kan gå fra flere plussgrader og bare veier, til speilblank hålke eller snø som pakker seg inn i dekkene og ødelegger grepet. Da er det veldig viktig å være best mulig skodd, sier Benny.

– Men hvor ofte bør man egentlig bytte dekkene?

– Det som skjer er at gummien blir hardere med årene og dermed fungerer også dekkene dårligere. Piggdekk mister også pigger, dermed blir egenskapene deres dårligere. Tommelfingerregelen er at du bør skifte dekk hvert fjerde/femte år. Med normal kjørelengde er dekkene da kanskje ikke utslitt, men de har altså blitt såpass mye dårligere at det er smart å bytte dem ut, avslutter Benny.

Forskjellen på nye og slitte dekk ser du i videoen øverst i denne saken.

Nå kommer de frekke dekktyvene

Denne saken ble først publisert på Broom.no.

Motor
Populært