Meny

Audis råeste blir enda raskere

Men det beste blir med videre. Heldigvis!

Sommeren 2018 kommer jeg til å huske av flere grunner. Men én ting kommer jeg til å huske resten av livet: Det var da jeg hadde Audi R8 Roadster V10 Plus på test, samme uken som jeg skulle til Vestlandet i bryllup til min kompis (Hei, Jo Helge!).

En mer perfekt bil å kjøre fra øst til vest tror jeg knapt finnes.

Hjertet i bilen var det som virkelig gjorde opplevelsen magisk. Bak setene sitter nemlig noe så sjelden som en selvpustende V10-er.

Det er en motor som virkelig våkner til liv når du bikker 6.000 omdreininger, og som synger på sitt vakreste rett før den treffer turtallssperra – da spinner motoren på 9.000 omdreininger i minuttet!

Les mer om turen her

Fornyes

Nå skal R8 fornyes med en facelift. Det første jeg måtte sjekke, var om den vidunderlige motoren var byttet ut med noe mer "anstendig" og miljøvennlig. En V8-er med turbo, for eksempel. Ikke at det er noe å kimse av. Men selvpustende V10-er trumfer det meste.

Og lykkeligvis har Audi bestemt at den får være med videre. Den blir til og med enda råere.

Les også:  Her har Håvard nettopp solgt superbilen til 2,7 millioner kroner

(Saken fortsetter under)

R8 Roadster blir selvsagt også omfattet av faceliften.

Bittelitt raskere

Audi har nemlig gitt R8 V10 Plus nytt navn. Den blir nå V10 Performance – og får litt ekstra fraspark i samme slengen. Litt, er nøkkelordet her. Effekten går fra 610 til 620 hk.

Sammen med noen andre justeringer her og der, gjør det at V10 Performance blir bittelitt kjappere enn utgående V10 Plus. 0-100 km/t ekspederes på 3,1 i stedet for 3,2 sekunder.

Ikke all verdens forskjell, men som Anne-Grethe Preus kanskje kunne sagt: Av og til er ett tiendedels sekund nok.

Les også:   Så billig får du brukt superbil

Stopper raskere

Det er også gjort modifikasjoner på fjæringen, noe som bidrar til økt stabilitet og presisjon. Både den dynamiske styringen, som kan velges som tilvalg, og den elektroniske styringen har blitt fininnstilt for bedre respons og tilbakemelding, samt enda bedre presisjon i alle hastigheter.

Avhengig av motoralternativet er nå også tre nye kjøremoduser lagt til Audis kjente Drive Select: Dry, Wet og Snow. Dette sikrer bedre grep på veien, og takket være den elektroniske stabilitetskontrollen (ESC) reduseres også bremselengden fra 100 km/t – 0 km/t med opptil 1,5 meter, og fra 200 km/t – 0 km/t med opptil 5 meter, avhengig av kjøreforholdene.

Keramiske bremser kommer som tilvalg.

Les også:   Klart en superbil kan ha skiboks

(Saken fortsetter under)

Du skal kikke veeeeldig nøye for å finne endringene i interiøret. Men her var det jo ikke behov for de store grepene, heller.

Skarpere og mer aggressiv

Designet er også blitt skarpere. Singleframe-grillen er både bredere og flatere, og tykke lister deler de store luftinntakene. De smale åpningene mellom panseret og grillen er hentet fra den ikoniske Ur-quattroen.

Den nye front-fangeren er bredere, det samme gjelder den slående radiatorgrillen bak. Grillen runder av diffuseren som strekker seg ganske langt opp på baksiden. Alt dette er med på å underbygge det sportslige designet.

Kundene kan velge mellom tre ulike eksteriørpakker avhengig av motorisering. Disse pakkene gir ulike detaljer til blant annet frontfangeren, sidedekoren og diffuseren.

Les også:  Dette skal bli superbil helt utenom det vanlige

(Saken fortsetter under)

Slik ser dagens utgave av Audi R8 ut. Vi synes fronten har fått et betydlig løft med 2019-utgaven.

Sort logo

Som tilvalg kan du få Audi-logoen i sort høyglans på sidene. De nye metallic-fargene Kemora Grå og Ascari-blå er nå også lagt til fargeutvalget. Med Audi exclusive får kundene også muligheten til å skreddersy mange detaljer på sin R8 – både innvendig og utvendig.

De nye R8-modellene kommer til forhandlere i Europa i første kvartal av 2019, og kommer for salg helt i starten av 2019.

Vi kan bare si at vi gleder oss til å sette oss bak rattet i den nyeste versjonen også.

Les også:  Denne politibilen kommer du ikke så lett unna

Saken er opprinnelig publisert på Broom.no

Motor
Populært