Må stoppe produksjonen fordi salget svikter

Det blir en relativt rolig høst ved Fords fabrikk i Valencia, Spania. Nå stopper den snart for andre gang i høst. Foto: Ford.
Det blir en relativt rolig høst ved Fords fabrikk i Valencia, Spania. Nå stopper den snart for andre gang i høst. Foto: Ford.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Fabrikken stenger for andre gang i høst.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Nybilmarkedet er i store endringer. Ikke minst ser vi det her i Norge, hvor elbiler og hybrider har tatt store markedsandeler de siste årene.

Men det skjer ting også i flere andre europeiske markeder. Den viktigste trenden er at dieselsalget faller. Det merkes ekstra godt hos de bilprodusentene som tradisjonelt har hatt høy dieselandel.

En av dem er Ford, som nå nå stanser produksjonen på sin store fabrikk i Valencia, Spania, for andre gang i høst.

La ned fabrikk

I oktober sto samlebåndene her i tre dager. I november er det klart for ytterligere ni dager med stans. Årsaken skal være fallende salg av modellene som produseres her.

Ford bygger Kuga, Mondeo, S-Max, Galaxy, Tourneo Connect og Transit Connect i Spania. 7.500 ansatte produserer rundt 1.850 biler hver dag, når fabrikken går som normalt.

En del av denne produksjonen ble for øvrig flyttet fra Fords fabrikk i Belgia for noen år tilbake. Ford la ned denne for å spare penger. Det førte til rene opptøyer i Belgia, også at en viktig modell som Mondeo ble forsinket.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Nei, det er ikke en krigssone. Det er en bilfabrikk!

Arbeiderne reagerte med raseri og militante aksjoner da det ble kjent at Ford ville legge ned fabrikken sin i Genk. To år senere var nedleggelsen et faktum. Foto: Scanpix.
Arbeiderne reagerte med raseri og militante aksjoner da det ble kjent at Ford ville legge ned fabrikken sin i Genk. To år senere var nedleggelsen et faktum. Foto: Scanpix.

Nisjemodeller

Brooms redaksjonssjef Vegard Møller Johnsen er ikke overrasket over at disse Ford-modellene merker tøff konkurranse.

– Nei, dagens Mondeo fikk en ganske trang fødsel, ettersom den amerikanske versjonen hadde vært ute på markedet allerede et par år, før den europeiske ble lansert. Da ble bilen av noen sett på som litt "gammel", allerede fra starten av. S-Max og Galaxy merker tydelig at markedet for flerbruksbiler har falt jevnt og trutt i mange år. S-Max er fortsatt salgsledende, men i et totalmarked som har blitt kraftig redusert, sier Møller Johnsen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Hva med Kuga, er ikke SUV-er noe av det hotteste på markedet nå?

– Jo, det er riktig, men denne modellen begynner å bli veldig gammel. En ny Kuga er ikke langt unna. Biler som Tourneo Connect og Transit Connect er også i høy grad nisjemodeller. Det er biler som aldri kommer opp i de virkelig store salgstallene.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Mange bileiere har grunn til å føle seg lurt!

Dagens Kuga er andre generasjon av Fords kompakte SUV, snart kommer en helt ny utgave.
Dagens Kuga er andre generasjon av Fords kompakte SUV, snart kommer en helt ny utgave.

Stasjonsvogn og hybrid

– Og så er det mye diesel hos Ford?

– Det er helt riktig, blant disse modellene er det diesel som gjelder. Dessverre for Ford har de heller ikke noen kurant hybridløsning å tilby. Du kan riktignok få dagens Mondeo som hybrid, men den bilen er litt "halvveis", med en batteripakke plassert midt i bagasjerommet. Her får du følelsen av at Ford har sovet i timen.

– Nå har de annonsert at Mondeo skal få en omfattende oppgradering og komme som stasjonsvogn og hybrid. Det blir interessant å se resultatet av det, og om det kan bidra til noen økning av salget, sier Møller Johnsen.

LES MER: Mondeo får viktig nyhet

Her ligger batteriene i bagasjerommet på Mondeo Hybrid: Ikke den mest imponerende løsningen vi har sett...
Her ligger batteriene i bagasjerommet på Mondeo Hybrid: Ikke den mest imponerende løsningen vi har sett...

Må kutte jobber

Det er for øvrig ikke bare Ford som må ta ned produksjonen for å møte nedgang i salget. Jaguar Land Rover opplever det samme. Salget har sviktet i år, det gjør at de kutter hele 1.000 stillinger ved fabrikken i Solihull, utenfor Birmingham.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Nissan er en annen bilprodusent som har fått merke utviklingen. De har fabrikk i Sunderland, hvor blant annet storselgeren Qashqai og elbilen Leaf blir produsert. Her ble det tidligere i år kunngjort at flere hundre jobber må kuttes, på grunn av lavere etterspørsel.

Interessen for nye Nissan Leaf er høy, men altså ikke nok til å kunne demme opp for det fallende dieselsalget. Dermed må Nissan ta grep.

Leaf i Norge: – Helt vanvittig respons

Denne saken ble først publisert på Broom.no.