Slik klarte Toyota å hisse på seg damene

Artikkelen fortsetter under annonsen

Mange mener Toyota går over streken i sin nye reklame for pickupen Fortuner. Grunnen til reaksjonene skjønner du kanskje når du ser videoen

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Toyota har en barsk pickup som heter Fortuner i sortimentet sitt. Den selges ikke i Norge, men den ble nylig lansert i en helt ny generasjon, blant annet i Egypt. Begivenheten ble behørig feiret med en reklamefilm.

Der er man også rimelig klar på hvem som er målgruppen. Slagordet er «made for men».

Kvinner blir altså mer eller mindre oppfordret til å styre unna.

Akkurat det påpekes ytterligere i reklamefilmen. Her blir det sagt at det ikke lenger er lett for menn å være menn. Man trenger ikke å jakte på dyr for å skaffe seg mat. Mulighetene til å bruke sin «rå kraft» er begrenset, hevdes det videre.

Les også: Kvinner og menn: Så forskjellig kjøper vi bil

Skaper reaksjoner

Løsningen på den moderne manns utfordringer er ifølge videoen altså Fortuner, som er laget for menn.

Ikke overraskende har reaksjonene haglet inn fra hele verden, blant annet etter at nettstedet Carscoops omtalte den. Klippet ligger også på Youtube – og har fått nesten 5 millioner visninger der.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Mange er kritiske til det de mener er åpenbar kvinnediskriminering.

Les også: Menn stikker av med Teslaen, mens kvinner kjører ...

Ikke alle kritiske

Toyota Egypts hjemmeside har det heller ikke skortet på engasjement. Videoen er vist 3,2 millioner ganger siden den ble lastet opp.

Den har også fått over 23.000 likes og det er nesten 500 kommentarer.

Blant kommentarene er det flere som liker annonsen, men også mange som mener den er mannsjåvinistisk.

En kvinne spør blant annet: Kan ikke kvinner kjøre bilen? Da svarer Toyota Egypt: «Hvem som helst kan kjøre en manns bil». Når kvinnen følger opp med «Men den er laget for menn», får hun ikke noe svar (se foto).

En annen kvinne skriver at hun skulle kjøpe bilen, men at hun nå lar være, på grunn av reklamefilmen.

Hverken Toyota sentralt eller Toyota i Egypt har valgt å kommentere saken.

Les også: Nei – menn og kvinner punkterer ikke like mye

Saken er opprinnelig publisert på Broom.no