Dette er den vanligste grunnen til at NAF må rykke ut

Høst betyr at vi er inne i sesongen for flate batterier. Men det kan du heldigvis lett forebygge selv. Foto: NAF.
Høst betyr at vi er inne i sesongen for flate batterier. Men det kan du heldigvis lett forebygge selv. Foto: NAF.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Mange har ikke annet valg enn å bestille veihjelp.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Startbatteriet er noe mange bileiere ikke ofrer én tanke – helt til det ikke fungerer som det skal. Da, derimot!

Flatt batteri en kjølig høstmorgen er en fryktelig kjedelig start på dagen. Og nå kommer sesongen for dette for fullt.

Et dårlig batteri kan nemlig komme seg greit gjennom sommeren. Men når det begynner å bli kaldt og du også bruker flere strømkilder, da kan det virkelig røyne på. Og en dag er det helt tomt for strøm.

Mye elektronikk

Flatt batteri er faktisk den vanligste grunnen til at NAF rykker ut for hjelpe bilister. Men det kan du heldigvis unngå, hvis du er litt føre var.

– Dette er vel så viktig for nyere biler som eldre. Moderne biler har så mye elektronikk at det er ekstra viktig med et toppladet batteri, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Teknologien i bilene er i stadig endring. En moderne bil er proppet med elektronikk, styringsenheter, elektroniske støttesystemer og sensorer. Dette krever strøm og batteriet brukes også når bilen står stille.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Hjelp – bilen blir ikke varm

Også elbilene

I tillegg er det tyngre for batteriet å starte en kald motor om vinteren. Derfor er det en god idé å lade opp batteriet før kulda setter inn.

– Fyll på strøm før vinteren, så unngår du startvansker midt i hverdagsstresset. Dette gjelder for alle biler. Også elbiler har et startbatteri som trenger å få litt påfyll, sier Sødal, i en pressemelding.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er lurt å alltid ha fulladet batteri. Batteriet har lettere for å tømmes for strøm når det ikke er toppladet. Når kuldegradene er mange eller når fokksnøen kommer seg inn i motorrommet og legger seg over batteriet, kan batteriet tømmes.

Ruse motoren: Derfor er ikke det veldig smart

Hvis bilen har stått lenge i kulda, kan det gå hardt ut over batteriet. Da kan veihjelp være eneste utvei. Foto: NAF.
Hvis bilen har stått lenge i kulda, kan det gå hardt ut over batteriet. Da kan veihjelp være eneste utvei. Foto: NAF.

Trøbbel på hytta

– Følg instruksjonene til laderen og sjekk i bilens instruksjonsbok før du kobler laderen til bilens batteri. En natt med lading, og batteriet er godt som gull igjen, sier Nils Sødal.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Det kan lønne seg å lade batteriet jevnlig gjennom vinteren for å unngå startproblemer, fortsetter han.

Mange nordmenn er hyttefolk. Når bilen står parkert ute på fjellet i noen dager er det ekstra viktig at batteriet er i toppform så man får start på bilen når man skal hjem. Der kan det også ta lang tid før bilbergeren kommer til og kan hjelpe.

Startbooster

En batterilader trenger ikke koste mye. Du får disse fra noen hundrelapper og oppover. De siste årene har det også kommet smarte løsninger der du kan overvåke ladingen og strømstatusen på batteriet, via en app.

Har du en batterilader og eventuelt en skjøteledning i bilen, vil du kunne hjelpe deg selv i mange tilfeller.

En startbooster er ofte ikke større enn en smarttelefon. Når en slik er fulladet, har den nok strøm til å starte en større bilmotor, med helt utladet batteri.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Startkabler er også en smart og rimelig investering. Da trenger du bare hjelp av en annen bil, så er du i gang igjen. Men da skal du også vite hva du gjør.

LES MER: Hjelpsomhet kan dessverre koste deg dyrt

Bilen sto stille – nå er den helt død Tenk deg om før du bruker startkabler
5 gode råd: Slik unngår du flatt batteri i vinter

Denne saken ble først publisert i Broom.no