Meny

Skyhøy interesse for mini-SUV gir luksus-problem

På innsiden har det skjedd en del med nye Suzuki Jimny. Men spesielt moderne er det ikke – akkurat slik kundene ønsker det. Interessen er stor.
En av verdens eldste biler er blitt ny.

Det er faktisk 20 år siden Suzuki lanserte sin bittelille offroader – Jimny. Den vesle bilen ble raskt populær. Etterhvert har den også fått en slags kultstatus.

Det er noe av forklaringen på at den har holdt stand i to tiår, før den nå endelig får en erstatter.

Og når det først skjer, har man valgt å ikke endre stort på oppskriften. I alle fall ikke hva gjelder design. Her er det retro-look i bøtter og spann – og minimalt fokus på lav luftmotstand.

Foreløpig tyder mye på at det var et smart valg. Interessen er nemlig skyhøy.

En av verdens eldste biler blir helt ny

4.500 på liste

I England rapporterer Autocar at over 4.500 personer har skrevet seg opp på en liste over interessenter. Det er 150 prosent mer enn det tidligere toppåret Suzuki i Storbritannia har notert seg.

Pågangen skaper visse utfordringer. I Japan står nemlig også potensielle kjøpere i kø. Interessen i hjemlandet skal være svært høy.

Her er originalen ...

Det betyr at den britiske Suzuki-sjefen, Dale Wyatt, ikke regner med å få mer enn 1.100 biler i 2019. Det tallet kan ventelig økes til rundt 2.000 i 2020.

Det kan fort bli alt for snaut.

Her kan du lese testen vår av Jimny

Firkantet

... og her er arvtakeren. Ikke all verdens forskjell.

Jimny har høstet lovord fra motorpressen også. Vi har ikke fått prøve den selv ennå. Men er forberedt på at dette neppe blir den mest komfortable bilen på markedet. Jimny skal fortsatt være perfekt for offroad – og ikke fullt så perfekt for asfalt. Her har man rett og slett lyttet til kundene sine, som ba om at bilen skulle bli enda et hakk hvassere i terrenget.

Bakluka åpnes forresten sideveis, akkurat som på stamfaren.

På innsiden har det imidlertid skjedd en del. Blant annet får du nå et infotainmentsystem, med en høyt plassert skjerm. Midtkonsollen har også blitt mye mer moderne – om enn fortsatt med et røft offroad-preg.

At hardplasten er sterkt framtredende er vel bare som du må forvente.

Denne er som en hytte uten vann og strøm

Aeordynamikk stod ikke høyt på prioriteringslisten da Suzuki designet andre generasjon av Jimny.

Slaktes i kollisjonstest

Motoren som blir tilgjengelig for markedet i Europa er en 1,5-liters bensinmotor på 100 hk, med et dreiemoment 130 Nm. Den kan for øvrig også kobles mot en lavgirserie, slik at du skal kunne klore deg ut av nesten enhver situasjon.

Skal du ha automatgir, er det ekstrautstyr. Og mens den manuelle girkassen har fem gir, får du bare fire trinn med automat.

Dessverre faller Jimny stygt igjennom i Euro NCAP sine kollisjonstester. Der oppnår den bare tre stjerner. Noe av forklaringen på det triste resultatet er mangelen på elektroniske assistansesystemer.

Les om Suzuki Jimny i Brooms bilguide

Ikke til Norge

Den norske importøren opplyser til Broom at de ikke vil ta inn bilen, før den blir tilgjengelig med en annen motor.

Men i Japan lanseres nye Jimny omtrent akkurat nå – og det forventes at den vil komme til Europa i løpet av første halvdel av 2019.

I mellomtiden er det bruktmarkedet som gjelder, om du vil ha Jimny. Det er fire til salgs på finn.no. Den dyreste koster 69.000 kroner – og ser svært pen ut. Her kan du sikre deg en klassiker ...

Nå er det helt slutt for denne bilen

Disse bilene er enklest å stjele Outsider-SUVer som gir mye for pengene

Denne saken ble først publisert i Broom.no

Motor
Populært