Slik vil Volkswagen revolusjonere lysene på bilen din

Se video. 
Artikkelen fortsetter under annonsen

Dette er rett og slett imponerende. Se video:

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Lysene på bilen har tradisjonelt sett hatt omtrent de oppgavene man forventer av et billys. Det handler om å lyse opp veien så godt som mulig, og hjelpe deg å se og bli sett.

LED-teknologi og laserlys har åpnet opp for nye muligheter og er på full fart inn. Ikke bare som signatur- og markeringslys, men også som hovedlys og baklys.

Nå kan bilene selv justere nær- og fjernlys og lyse opp visse deler av veien, mens andre områder dimmes. Det siste gjør det mulig å beholde fjernlys også når du møter annen trafikk, fordi det feltet som møtende trafikk befinner seg i blir dimmet.

Det vi har sett så langt, er imidlertid bare starten. VW er blant merkene som nå viser hvilke nye funksjoner lysene vil ha i årene som kommer.

Billys: Dette kan være forskjellen på liv og død

Lyser opp markering

Bildene og videoklippet du kan se i denne saken, er rett og slett skikkelig tøffe greier. Her blir det helt nye løsninger for både komfort og sikkerhet.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

De interaktive enhetene med opptil 30.000 lyspunkt med mikropixel HD-lys kan projektere informasjon rett på veien. Det åpner blant annet opp for noe som kalles "Optical Lane Assist" – og innebærer som navnet tilsier en form for optisk filholdingsassistent.

Det skjer rett og slett ved at lysene viser bilens bredde på veien, slik at du får se avstanden til for eksempel autovern og møtende trafikk.

Billys er ikke lenger bare et lys

Her markeres bilens bredde med enge lysstråler, som gjør det lettere å se hvor bred bilen er i forhold til for eksempel autovern eller møtende trafikk.
Her markeres bilens bredde med enge lysstråler, som gjør det lettere å se hvor bred bilen er i forhold til for eksempel autovern eller møtende trafikk.

Advarsler og personlig design

Og det er ikke bare frontlysene som får nye oppgaver. Med såkalte matrix-lys bak, vil man kunne legge inn advarsler og hjelpemarkering, a la det frontlysene gjør.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

I forbindelse med farlige situasjoner vil man for eksempel kunne sende meldinger til bilen bak.

Optical Park Assist vil øke sikkerheten ved parkering. Her lyses kjøretøyets "bane" opp, noe som både hjelper sjåføren og eventuelle fotgjengere som måtte befinne seg der bilen ønsker å parkere.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Mange kjører rundt med ulovlige lys

Her lyser baklysene opp hvor bilen er på vei, og varsler både sjåføren og eventuelle fotgjengere/andre trafikanter om hvor stor plass bilen trenger.
Her lyser baklysene opp hvor bilen er på vei, og varsler både sjåføren og eventuelle fotgjengere/andre trafikanter om hvor stor plass bilen trenger.

Bruker tunnel for å teste

VW jobber på spreng med å finne ytterligere måter å forbedre lysteknologien på. Det gjør de blant annet i en spesiallaget tunnel ved teknologisenteret sitt utenfor Wolfsburg.

En 100 meter lang tunnel, som er 15 meter bred og fem meter høy, brukes for å simulere ulike scenarioer.

VW sier at tunnelen har redusert utviklingstiden for lys, fordi man slipper å vente på ideelle forhold ute i virkeligheten.

Slik får du godt lys på gamle biler

I tillegg til de allerede nevnte sikkerhetsfunksjonene, er det en rekke komfort-løsninger. Sjekk bildene under:​

De nye lysene gjør det også mulig med personlig valgt signaturlys, sende advarsler til bilen bak eller viser hvor mye batteri som er tilgjengelig.

Se hva de gjør med lysene nå!

Demme saken ble først publisert på Broom.no.