Nytt EU-krav skal hindre elbil-ulykker

Elbilene er stillere enn biler med med bensin- eller dieselmotor. Særlig er forskjellen betydelig i lave hastigheter. Derfor innfører EU nå krav om at de må avgi støy. Dette er for øvrig Mercedes EQC som kommer til neste år.
Elbilene er stillere enn biler med med bensin- eller dieselmotor. Særlig er forskjellen betydelig i lave hastigheter. Derfor innfører EU nå krav om at de må avgi støy. Dette er for øvrig Mercedes EQC som kommer til neste år.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Innføres neste år på helt nye biler.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Den voldsomme økningen i salget av elbiler har gjort disse til et vanlig syn i trafikken over hele landet.

Med det har det også kommet en utfordring: Nemlig at elbilene er nesten helt stille når de kjøres i lave hastigheter. Det kan skape farlige situasjoner.

Blindeforbundet er blant dem som har ønsket seg mer lyd på elektriske biler og hybridbiler, fordi de mener det er trafikkfarlig med stille biler.

Avgi kontinuerlig lyd

Nå får de ønsket oppfylt, med god hjelp fra EU. Fra 1. juli 2021 skal nemlig alle nye el- og hybridbiler tilfredsstille lydkrav i henhold til AVAS, som er et akustisk varslingssystem til kjøretøy.

For helt nye modeller må fabrikantene følge kravet til AVAS allerede fra 1. juli 2019, det skriver Statens vegvesen på sin egen nettside, Vegnett.

– Lyden skal virke ved lave hastigheter, og bilene skal måles ved 10 og 20 km/t for å vise at de tilfredsstiller kravene. Systemet skal avgi en kontinuerlig lyd for å signalisere til omgivelsene at kjøretøyet er i drift. Lyden skal være utformet sånn at du forstår hva kjøretøyet gjør, om det akselererer eller bremser.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Det opplyser Jannicke Sjøvold i Statens vegvesen, til Vegnett.

Dette er en av de billigste elbilene du kan kjøpe

Nissan Leaf er så langt Norges mest solgte bil i 2018, den er med på gjøre den norske bilparken stillere.
Nissan Leaf er så langt Norges mest solgte bil i 2018, den er med på gjøre den norske bilparken stillere.

Dekkstøyen tar over

Hun representerer Vegvesenet i en arbeidsgruppe for støy under FN, som jobber med å harmonisere kjøretøykrav. Det er denne gruppen som har jobbet fram regelverket som EU har vedtatt.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

På noen modeller kan sjåføren også velge type lyd. Renault Zoe har for eksempel lydene «basic», «sport» og «glam».

– Det er krav om at lydene skal være slik at en tydelig oppfatter at det er en bil. Det også krav om minimum- og maksimumnivå for lyden, sier Sjøvold.

I hastigheter over 20-30 km/t er det dekkstøy og ikke motorstøy en hører mest, så over denne hastigheten er ikke manglende motorstøy noe problem for elektriske biler.

Bilen høres nesten ut som et tog – vet du hva det kan skyldes?

Avverge mange ulykker

Når en elbil som Jaguar I-Pace kommer i lav hastighet, kan det være lett å ikke høre den. Derfor kommer det nå krav om lyd fra elbilene.
Når en elbil som Jaguar I-Pace kommer i lav hastighet, kan det være lett å ikke høre den. Derfor kommer det nå krav om lyd fra elbilene.

I en norsk undersøkelse YouGov har gjort for importøren av Hyundai, svarte 37 prosent at de har følt at de har vært i ferd med å bli påkjørt av en elbil, fordi de ikke hørte den. Fire av ti mener at de lydsvake elbilene er trafikkfarlige, ifølge undersøkelsen.

De nye lyd-reglene for elbil skal også innføres i USA. Det amerikanske transportdepartementet har regnet seg frem til at dette kommer til å avverge cirka 2.400 fotgjengerulykker årlig i USA.

Motsatt vei: Slik blir det stillere i bilen

Denne ble først publisert på Broom.no.