Mange kjører med for lite lys:– LED-lysene gir svært lite lys for sjåføren og er ikke egnet for bruk i mørket
Statens vegvesen advarer mot for dårlig lys i høstmørket.
I mange år var vi vant til at bilene her hjemme skulle ha lys både foran og bak. «Baklyset skal lyse sammen med kjørelyset», het det i den norske kjøretøyforskriften. Men så kom et EU-direktiv som overstyrer dette.
I EU er det nemlig tilstrekkelig med kjørelys foran på bilen. De færreste bilprodusentene lager biler med spesielle spesifikasjoner for Norge. Og siden EU-direktivet er det som gjelder, leveres bilene kun med kjørelys foran.
Nå går Statens vegvesen ut og advarer mot for dårlig lys i høstmørket:
Skru på manuelt
– Mange nye biler har i dag egne LED-kjørelys foran. Disse er designet for å gjøre bilen synlig for andre trafikanter i dagslys, men disse lysene gir svært lite lys for sjåføren og er ikke egnet for bruk i mørket, sier Espen Andersson, i kjøretøyseksjonen i Statens vegvesen.
I tillegg kommer altså utfordringen med baklysene. På biler som har slike egne LED-kjørelys, er vanligvis ikke baklysene tent samtidig.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenLøsningen i disse tilfellene er å skru på nærlysene manuelt, da vil også baklys og skiltlys tenne.
Les også: Mange kjører rundt uten baklys - uten å vite det selv
Ser svært lite
Mange biler har dessuten en autofunksjon på lysbryteren. Har bilen din en slik funksjon, kan bryteren stå på «Auto» hele tiden.
Med bryteren i denne posisjonen vil en sensor i bilen tenne nærlys og baklys når det blir mørkt. Lysene vil slukke når man skrur av tenningen.
Hvis lysbryteren står i «0» vil kun kjørelysene foran være tent. Da ser du som sjåfør svært lite, og andre trafikanter som kommer bak deg vil ikke se deg.
Les også: Feil på lysene kan koste deg dyrt
Sjekk i et butikkvindu
– Alle sjåfører har et ansvar for å lære seg hvordan lysbryteren fungerer på sin egen bil. Et tips er å parkere foran et butikkvindu, og prøve bryteren i de forskjellige funksjonene. Da ser du også om det er noen pærer som ikke virker. Det er viktig å både se og bli sett i trafikken, sier Andersson, i en pressemelding.
Med nærlysene tent foran synes du godt for andre trafikanter, og du lyser opp veien du kjører på. Baklysene er alltid tent sammen med nærlysene.
Les også: Politiet advarer mot ulovlige lys
Artikkelen ble først publisert av Broom.