Mange kjører med for lite lys:– LED-lysene gir svært lite lys for sjåføren og er ikke egnet for bruk i mørket

Autofunksjonen sørger for at nærlys og baklys alltid er på når du er ute og kjører, lysene går av når du stopper bilen.
Autofunksjonen sørger for at nærlys og baklys alltid er på når du er ute og kjører, lysene går av når du stopper bilen.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Statens vegvesen advarer mot for dårlig lys i høstmørket.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

I mange år var vi vant til at bilene her hjemme skulle ha lys både foran og bak. «Baklyset skal lyse sammen med kjørelyset», het det i den norske kjøretøyforskriften. Men så kom et EU-direktiv som overstyrer dette.

I EU er det nemlig tilstrekkelig med kjørelys foran på bilen. De færreste bilprodusentene lager biler med spesielle spesifikasjoner for Norge. Og siden EU-direktivet er det som gjelder, leveres bilene kun med kjørelys foran.

Nå går Statens vegvesen ut og advarer mot for dårlig lys i høstmørket:

Skru på manuelt

– Mange nye biler har i dag egne LED-kjørelys foran. Disse er designet for å gjøre bilen synlig for andre trafikanter i dagslys, men disse lysene gir svært lite lys for sjåføren og er ikke egnet for bruk i mørket, sier Espen Andersson, i kjøretøyseksjonen i Statens vegvesen.

I tillegg kommer altså utfordringen med baklysene. På biler som har slike egne LED-kjørelys, er vanligvis ikke baklysene tent samtidig.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Løsningen i disse tilfellene er å skru på nærlysene manuelt, da vil også baklys og skiltlys tenne.

Les også: Mange kjører rundt uten baklys - uten å vite det selv

Mange nyere biler kjører rundt uten å ha baklysene på. Det er grunn til å tro at eierne i mange tilfeller ikke tenker over dette. Foto: NTB Scanpix
Mange nyere biler kjører rundt uten å ha baklysene på. Det er grunn til å tro at eierne i mange tilfeller ikke tenker over dette. Foto: NTB Scanpix

Ser svært lite

Mange biler har dessuten en autofunksjon på lysbryteren. Har bilen din en slik funksjon, kan bryteren stå på «Auto» hele tiden.

Med bryteren i denne posisjonen vil en sensor i bilen tenne nærlys og baklys når det blir mørkt. Lysene vil slukke når man skrur av tenningen.

Hvis lysbryteren står i «0» vil kun kjørelysene foran være tent. Da ser du som sjåfør svært lite, og andre trafikanter som kommer bak deg vil ikke se deg.

Les også: Feil på lysene kan koste deg dyrt

Sjekk i et butikkvindu

– Alle sjåfører har et ansvar for å lære seg hvordan lysbryteren fungerer på sin egen bil. Et tips er å parkere foran et butikkvindu, og prøve bryteren i de forskjellige funksjonene. Da ser du også om det er noen pærer som ikke virker. Det er viktig å både se og bli sett i trafikken, sier Andersson, i en pressemelding.

Med nærlysene tent foran synes du godt for andre trafikanter, og du lyser opp veien du kjører på. Baklysene er alltid tent sammen med nærlysene.

Les også: Politiet advarer mot ulovlige lys

Artikkelen ble først publisert av Broom.