Hevder Audis nye elbil blir forsinket

Audi gjør seg klare til å lansere sin aller første elbil, e-tron. Interessen i det norske markedet er enorm, over 6.800 kunder har reservert bilen som nå kan bli forsinket.
Audi gjør seg klare til å lansere sin aller første elbil, e-tron. Interessen i det norske markedet er enorm, over 6.800 kunder har reservert bilen som nå kan bli forsinket.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Årsaken skal være software-problemer i Audis e-tron.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Audi bygger nå opp til det som blir en av deres viktigste nybillanseringer noensinne. Det handler om e-tron. Audis første helelektriske bil og en bil som sammen med nylig lanserte Jaguar I-Pace for første gang skal gi Tesla reell konkurranse.

e-tron er en SUV i familiebilklassen, med elektrisk rekkevidde på over 400 kilometer.

Vi i Broom har som noen av de første i verden kjørt e-tron. Det gjorde vi i Namibia, sist uke.

Her kan du lese testen vår derfra.

I starten lå det an til norsk lansering av e-tron helt i slutten av 2018, så ble dette endret til over nyttår. Nå er det usikkerhet om det blir ytterligere utsatt.

Kan bli lenger?

Bransje-nettstedet Automotive News skriver nemlig at lanseringen av e-tron må utsettes i fire uker, på grunn av software-problemer. Dette skal en talsmann for Audi ha opplyst.

Audi skal angivelig trenge lovmessige avklaringer, på software som har blitt modifisert underveis i utviklingen av bilen. Ut over det får vi ikke vite noen detaljer.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Tyske Bild am Sonntag var først ute med denne nyheten. De skriver også at det i utgangspunktet er snakk om en forsinkelse på fire uker, men at det kan bli «flere måneder».

Les også: Her får du superkrefter på tilbud

e-tron er en elektrisk SUV i familiebilklassen. I starten har den bare tre konkurrenter. Model S og Model X fra Tesla – og Jaguar I-Pace.
e-tron er en elektrisk SUV i familiebilklassen. I starten har den bare tre konkurrenter. Model S og Model X fra Tesla – og Jaguar I-Pace.

Starter som planlagt

Samtidig skal Audi være i forhandlinger med Sør-Koreanske LG Chem som leverer batteriene til bilen. De skal angivelig kreve en prisøkning på 10 prosent, på grunn av høy etterspørsel. Å skaffe nok batterier i tide har vært en utfordring for flere elbiler de siste årene. Slik sett har LG Chem mye makt å sette bak kravene sine, hvis de ønsker.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Audis norske kommunikasjonssjef Morten Moum har følgende kommentar rundt lanseringen av e-tron:

– Utlevering av kundebilene starter som planlagt i starten av 2019, og vi åpner for bestilling i slutten av november. Slik sett har det ingen påvirkning på de norske kundene.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Denne skal gi oss det beste fra to verdener

Lett å like

PS: I vår første test av e-tron slår vi fast at bilen er en elektrisk fulltreffer fra Audi. Her er noe av det du kan lese i konklusjonen vår:

Dette er tysk grundighet, satt i system. Bilen er veldig viktig for Audi nå som de skal inn i et helt nytt og elektrisk segment. De har ikke verken råd eller tid til å gjøre noe feil med denne bilen, som kanskje er en av de viktigste i den drøyt 50 år gamle Audi-historien.

Det bærer bilen preg av. e-tron er veldig universal. Den er lett å like, både utenpå og inni, den har grei rekkevidde, den har effekt nok. Teknisk sett er den svært avansert. Den har god plass, god framkommelighet, god komfort og kan være litt rampete også, om du får horn i panna.

Les også: Her er 10 ting du bør vite om nye Audi e-tron