Meny

Betaler store penger for gamle dieselbiler

I Tyskland er det nå betydelige beløp å stjene for den som bytter inn en eldre dieselmodell i en ny, eller nesten ny, VW.
Men hva med Norge?

Dieselbilene er under hardt press over hele Europa. Det er en bekymring for mange eiere/kunder, men naturligvis også for bilprodusentene.

I en slik situasjon kan det være smart å tenke nytt. Og det er akkurat det Volkswagen-forhandlere over hele Tyskland nå gjør. De tilbyr nemlig kunder med eldre dieselbiler fristende miljø-insentiver for å bytte til en ny Volkswagen.

Alle kunder som bytter inn en dieselbil med Euro 1 – Euro 4 motor kan vente seg 1.500 – 8.000 euro i tillegg til bilens innbytteverdi, avhengig av modell. Dette tilsvarer med dagens kurs fra ca 13.500 til rundt 72.000 kroner.

I tillegg vanker det en innbyttepremie for dieselbiler av alle merker i de 14 mest forurensede byområdene i Tyskland. Denne premien vil bli utbetalt i tillegg til restverdien ved innbytte av Euro 4 eller Euro 5 dieselbiler. Avhengig av modell, varierer dette beløpet fra 500 euro til 7.000 euro (ca. 4.500 – 63.000 kroner).

Euro 1 gjelder for øvrig biler registrert fra 1992. Euro 4 gikk fram til 2009, da ble det erstattet av Euro 5.

Heftig debatt: For noen er diesel en religion

Bytte til ny eller nesten ny VW diesel

– Slike miljø-insentiver og innbyttepremier er en sterk økonomisk motivasjon for å bytte til siste generasjon av renere kjøretøy. Fra Volkswagen er dette et viktig bidrag til bedre luftkvalitet – og til å hindre mulige kjøreforbud i tyske byer, sier salgsansvarlig og medlem av konsernstyret, Jürgen Stackmann.

Miljøinsentivene gjelder over hele Tyskland for innbytte av eldre dieselbiler (Euro 1 – Euro 4) av alle merker i en ny eller nesten ny Volkswagen med dieselmotor.

I Tyskland kan eiere av eldre dieselmodeller av alle merker 22nå få gunstige vilkår ved bytte til en ny eller nesten ny VW. Foto: Frank Williksen

Gradert premie

Kunder med innbyttebil i de 14 mest forurensede byene kan i tillegg velge fritt blant alle drivlinjer på nesten nye biler. I praksis betyr dette for eksempel 75 prosent av incentivbeløpet for ny bil ved bytte til nesten ny Golf, e-Golf, Golf Sportsvan, Golf stasjonsvogn, Touran, Passat sedan og Passat stasjonsvogn, og 50 prosent av beløpet for alle andre modeller.

Kunder i de 14 mest forurensede byområdene som har en Euro 4 eller Euro 5 diesel i innbytte, kan dessuten benytte den nye innbyttepremien. Denne utbetales ved innbytte i tillegg til restverdien på den gamle bilen ved bytte til nesten ny eller ny bil, uavhengig av drivlinje.

Også her reduseres premien forholdsmessig ved innbytte til nesten ny bil.

Mange vil fortsatt ha brukt dieselbil

Ekstra garanti

Alle eiere av Euro 1 – Euro 5 dieselbiler i disse byene med omegn får nå brev fra myndighetene med informasjon om fordelene de nå kan få ved innbytte av sin gamle bil.

Ved fastsetting av innbytteverdier benyttes offisielle restverdilister, og beregninger viser at kunder ofte vil få en lavere månedskostnad etter å ha byttet til ny bil.

Frem til utgangen av året gjelder dessuten fortsatt Volkswagens Deutschland Garantie, en garanti som ble innført 1. april, og som gjelder i 3 år fra kjøpsdato av ny eller nesten ny diesel fra Volkswagen.

Ønsket er å unngå kjøreforbud

– Volkswagen har sterk tro på diesel. Uavhengige rapporter viser at våre biler nå er blant de aller reneste på markedet når det gjelder NOx-utslipp.

I tillegg vil effektive dieselmotorer fortsette å være et viktig våpen i kampen mot global oppvarming. Vi håper vårt innbytteprogram nå vil styrke tilliten til denne teknologien hos tyske bilkjøpere, og sikre individuell mobilitet gjennom å forhindre kjøreforbud, sier Stackmann videre.

Diesel-flukten: Nå kan du gjøre et brukt-kupp

Gir resultater

De første miljøincentivene fra Volkswagen i perioden fra august 2017 til juni 2018 viste tydelig at systematisk fornyelse av bilparken er en rask og effektiv måte å bedre luftkvaliteten på. I denne perioden forsvant mer enn 210.000 eldre dieselbiler fra veiene, og ble erstattet med moderne, renere modeller. Sammen med oppdatering av programvare i dieselbiler, betyr dette en reduksjon av NO2-utslipp (nitrogen dioksid) på mer enn 10.000 tonn årlig.

– Er det aktuelt med et tilsvarende tilbud i Norge? Broom retter spørsmålet til Volkswagen-importøren, Møller Mobility Group:

– Dette er et helt nytt initiativ, og foreløpig er dette en rent tysk sak, svarer kommunikasjonssjef Volkswagen, Anita Svanes.

Derfor kan det fortsatt være smart å kjøpe diesel

Denne saken ble først publisert på Broom.no.

Motor
Populært