Neste uke kommer snøen – har du sjekket dette?

Det er forskjellige krav til mønsterdybde på sommer-og vinterdekk. For sistnevnte er det 3 millimeter som gjelder. Men ekspertene anbefaler at du bytter dekk før du er nede på dette tallet. Foto: NTB scanpix.
Det er forskjellige krav til mønsterdybde på sommer-og vinterdekk. For sistnevnte er det 3 millimeter som gjelder. Men ekspertene anbefaler at du bytter dekk før du er nede på dette tallet. Foto: NTB scanpix.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Nå er piggdekk tillatt, i deler av landet.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Vinteren har allerede vært på noen kjappe visitter i landet vårt, og for neste uke varsler meteorologene om kulde og snø flere steder.

Det betyr at det nå begynner å haste med å få på vinterdekkene, for mange av oss.

Men før du setter i gang med den jobben, bør du sjekke om du virkelig skal legge på vinterdekkene du har – eller om det er på tide å kjøpe nye.

Den viktigste testen her, er å sjekke mønsterdybden. Her er det også strengere krav enn for sommerdekkene. Der er minste tillatte mønsterdybde 1,6 millimeter. På vinterdekkene er det 3 millimeter som gjelder.

Dumt å lure seg selv

– I min tid i bilbransjen opplevde jeg dessverre mange kunder som var temmelig bevisstløse på dette. De bare la om dekkene og kjørte – uten å sjekke. Det er også ganske mange som kjører rundt med skjevslitte dekk. Husk: Da må du måle der dekket er mest slitt, sier Brooms bilekspert Benny Christensen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Han legger til:

– Det er veldig, veldig dumt å lure seg selv på dette. Det hjelper ikke å ha en moderne og sikker bil med trygge kjøreegenskaper, hvis dekkene ikke er gode nok. Jeg synes personlig at tre millimeter er i minste laget og oppfordrer folk å skifte før dette. Er du helt på grensen nå, ligger det an til at dekkene havner under kravet i løpet av vinteren. Da er det mye bedre å bytte dem ut nå, mener Benny.

Denne bruktbilfellen kan koste deg mange tusenlapper

Det første snøfallet kommer som regel brått på for mange, da kan du få store problemer på sommerdekk. Foto: NTB scanpix.
Det første snøfallet kommer som regel brått på for mange, da kan du få store problemer på sommerdekk. Foto: NTB scanpix.

Sjekk alderen

Han minner også om at dekk er ferskvare. Gummien blir hardere med årene, det går også ut over kjøreegenskapene:

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Ikke minst er det slik at slitte dekk gir økt bremselengde, i forhold til nye dekk. Det kan gi skumle konsekvenser. Hvis du ikke husker hvor gammel dekkene er, finner du det ut hvis du sjekker selve dekksiden. Her er det en kode som består av fire tall. Disse angir uke og år som dekket er produsert i. For eksempel 2914 - det betyr uke 29 i 2014. Mitt råd er at man bør bytte ut dekkene når de har vært i bruk fire-fem sesonger, og altså uavhengig om de er nedslitt eller ikke, sier Benny.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Nå kommer de frekke dekktyvene

Må ha piggdekk på alle hjul

Tirsdag 16. oktober var første dato for å lovlig kunne kjøre med piggdekk, i de tre nordligste fylkene i Norge. 1. november følger så resten av landet etter. Dersom føret krever det, er det tillatt å bruke piggdekk og kjetting utenom disse datoene. Bruker du piggdekk, skal kjøretøyet ha piggdekk på alle hjul.

Det er ingen formelle regler rundt bruken av piggfrie dekk. Disse kan i utgangspunktet brukes hele året, men det frarådes å bruke vinterdekk når det er varmt i været. Da har de langt dårligere egenskaper enn sommerdekk.

"Alle" gjør det – kan fort koste deg lappen

Dårlige dekk bak flere dødsulykker Skifte dekk eller vente? Dette sier politiet

Ni gode råd for å få maks ut av dekkene dine

Denne saken ble først publisert i Broom.no