Nytt system: Trenger ikke stoppe for rødt lys

Når bilene er koblet mot nettet og kan snakke sammen, blir det også langt enklere å få til flyt i trafikken. Og lyskryss kan bli overflødige.
Når bilene er koblet mot nettet og kan snakke sammen, blir det også langt enklere å få til flyt i trafikken. Og lyskryss kan bli overflødige.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Mye blir enklere når bilene snakker sammen.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Den teknologiske utviklingen i bilbransjen går virkelig fort om dagen. Dette handler blant annet om at bilene får stadig mer avansert utstyr, særlig på sikkerhetsfronten. I tillegg åpner det seg store muligheter, etter hvert som flere og flere biler nå er koblet opp mot nettet.

Dette gjør blant annet at bilene kan "snakke" sammen. De kan utveksle informasjon og blant annet bidra til å redusere både køer og ulykker.

Ford har akkurat vist et helt nytt system som skal gjøre det unødvendig å stoppe for rødt lys i lyskryss. I stedet kommuniserer bilene med hverandre og beregner selv om bilen skal bremse ned eller akselerere for å unngå full stopp.

Nesten 18.000 skader i kryss

Det såkalte Intersection Priority Management (IPM) ble nylig demonstrert på veiene i den engelske byen Milton Keynes.

Målet med teknologien er å sørge for at sjåføren ikke stopper helt opp inn mot kryss, men holder bilen i gang både for å bedre den generelle trafikkflyten og for å øke trafikksikkerheten.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Her til lands ble det ifølge Finans Norge registrert hele 17.986 skader på personbiler i forbindelse med kjøring i kryss i fjor. I tillegg kommer den store andelen påkjøringer bakfra som ofte skjer i forbindelse med full stopp i kryss.

Snart kan smartklokkene ta over bilen

Daglig skjer det mange ulykker i lysregulerte kryss, på grunn av full stans. Det blir også langt mindre flyt i trafikken når mange må stoppe og vente her.
Daglig skjer det mange ulykker i lysregulerte kryss, på grunn av full stans. Det blir også langt mindre flyt i trafikken når mange må stoppe og vente her.

Selvkjørende biler

Med den nye teknologien vil også bilen bruke mindre drivstoff. Full stopp og ny akselerasjon forbruker nemlig mer drivstoff enn om bilen holdes jevnt i gang.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

IPM bruker bil-til-bil-kommunikasjon for å koordinere hastigheten mellom bilene slik at kjøring i kryss kan foretas uten at det ender opp med full stopp.

I demonstrasjonen denne uken var det sjåfører bak rattet på bilene, men i fremtiden kan denne type teknologi også anvendes i selvkjørende biler. Da kommuniserer ikke bare bilen med hverandre, sensorer og kartdata, men også med infrastrukturen rundt.

Artikkelen fortsetter under annonsen

LES OGSÅ: Slik skal bilen styre unna hull i veien

Advarer om kollisjonsfare

IPM-teknologien bygger på annen teknologi som Ford og prosjektpartnerne har utviklet i 215 millioners-prosjektet UK Autodrive. Målet med satsingen er å ta den selvkjørende bil-teknologien fra testing, til ordinær bruk i trafikken.

Blant de andre teknologiene som har blitt vist frem i løpet av de to årene prosjektet har pågått er et system som advarer sjåføren om potensiell kollisjonsfare når de nærmer seg et lyskryss.

Også en teknologi som sørger for at en bil kommuniserer med trafikklysene er blitt presentert.

Apropos sikkerhet: Visste du at dette er påbudt i alle nye biler?

Saken ble først publisert på Broom.no