Bilen står stille – likevel går den tom for strøm

Strømmen blir borte i luksus-Mercedesen. Hva kan det være?
Strømmen blir borte i luksus-Mercedesen. Hva kan det være?
Artikkelen fortsetter under annonsen

Luksusbilen har blitt en liten hodepine.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I «Spør Benny»-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei Benny! I sommer kjøpte jeg en Mercedes CL 500 med meget lav kilometerstand. Bilen er særdeles pen og har fulgt servicer. Den blir brukt sjelden (en tur hver andre til tredje uke). Batteriet er fra 2012 og levert av Mercedes. Dette er målt og skal være tipp-topp.

Men.... De gangene jeg har kommet til garasjen for å starte bilen, har batteriet vært flatt. Ingen lys eller andre ting skulle tyde på tapping av batteriet (100Ah). Hos verkstedet blir jeg fortalt at dette er en bil med mye elektronikk som bruker strøm selv om bilen ikke er i bruk. Hva mener du? Har blitt fortalt at det er dumt å ta batteriet ut med tanke på vinterlagring/langtidslagring da computere i bilen kan bli skadet. Kan det skade bilen om denne står en vinter uten batteri?

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Vedlikeholds-lading i sommerhalvåret er greit nok, men når batteriet er i bagasjerommet og lokket da blir stående oppe, støver jo bagasjerommet ned selv om den står i garasjen (mus er også noe å tenke på her).

Hvordan vil du løse dette på en god måte? Det er ikke tilkoblingspunkter for batteri i motorrommet. Mvh Ole

Benny svarer:

Heisann Ole og takk for interessant spørsmål. Dette er spesielt aktuelt i disse dager, med tanke på at mange biler nå settes på lager for vinteren.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Det første jeg tenker på er at det her er noen ting som bør sjekkes ut. Du sier at batteriet er fra 2012, og at det er i god stand. Jeg ville allikevel fått tatt en skikkelig belastningsprøve av det. Et batteri som er seks år gammel og som har stått i en bil som har blitt lite brukt, kan definitivt være svekket.

Det andre er ladespenningen fra dynamoen. Mercedes har aldri vært kjent for å ha høy ladespenning – så få sjekket det i samme slengen. Begge disse tingene undersøker man på 10 minutter, og da rekker man en kopp kaffe i tillegg... Om feilen ikke skulle ligge her, synes jeg det er greit å kjenne til "ståa" rundt disse to tingene.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det tredje jeg ville sjekket er utladingen fra batteriet. Det også gjøres enkelt, med et ohm-meter koblet mellom kabelskoen til minuspolen og selve minuspolen til batteriet. Da kan du se om du har en "strømtjuv", altså noe som står og trekker strøm og som slik tapper batteriet over tid.

Noe vil det alltid være , slik som klokke, alarm, minne til radio og ulik elektronikk. Slik må det også være, men ikke verre enn at bilen kan stå en god stund uten å tappes helt.

Batteriet er flatt, men må det byttes?

Skal tåle at batteriet kobles fra

Er alle disse tingene i orden, bør bilen fint klare i alle fall to-tre måneder med vinterlagring, uten problemer. Å etterlade en gang eller to om vinteren er både ofte både nødvendig og obligatorisk.

Selv om batteriet sitter litt knotete til på din bil, kobler du en lader til og fra på noen minutter.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Så får du heller leve med at det kan komme litt støv ned i bagasjerommet de få timene det tar – og heller støvsuge litt grundig etter hver gang. Det går sikkert an legge bagasjelokket forsiktig ned mens den lader også, så begrenser du tilgangen for både mus og støv. Som sagt – dette tar bare noen timer. Her gjelder det å se løsninger.

Både bilen og elektronikken ombord skal tåle at batteriet kobles til og fra. Men man må ofte programmere radiostasjoner etc. på nytt. Resten ordner bilen selv, så det skal være uproblematisk.

Jeg vil generelt anbefale å ha batteriet tilkoblet også om vinteren. Har du i tillegg en kald garasje, holder batteriet seg bedre da enn om du oppbevarer det varmt.

Ønsker deg lykke til med både fin bil og strøm!​

Les vår test av Mercedes AMG GT-R her:

Stort arkiv

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under:

Les også: Nå får du denne luksusbilen for 100.000 kroner

Her får du rå luksusbil for 150.000 kroner Må tilbakekalle luksusbil – går for fort baklengs!

Denne saken ble først publisert i Broom.no