Utsolgt på et blunk – nå får kjøperne en ny sjanse

Ford skulle egentlig stoppet etter 1.000 eksemplarer av superbilen GT. Men nå blir det noen flere.
Ford skulle egentlig stoppet etter 1.000 eksemplarer av superbilen GT. Men nå blir det noen flere.
Artikkelen fortsetter under annonsen

To har allerede havnet i Norge.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ford er ikke bilmerket vi ofte forbinder med superekslusive modeller. Men unntak finnes:

Deres sportsbil GT er nemlig en bil du ikke får kjøpt sånn uten videre. Nei, Ford krever at de som er interessert i bilen, sender inn en søknad. Så siler de ut og bestemmer hvem som får kjøpe.

Det gjør de av frykt for at bilene kan bli snappet opp av rike samlere, eller spekulanter som vil tjene penger på å selge videre.

Og det har ikke akkurat manglet på kunder. Opprinnelig var planen å produsere 250 eksemplarer årlig, i to år. Så utvidet Ford dette til fire år – og nå har de bestemt seg for å bygge enda litt flere.

Én måned på seg

Denne uken har Ford nemlig annonsert at de forlenger produksjonsperioden med nærmere to år:

– Etterspørselen er mer enn seks ganger så stor som det vi kan tilby. Ved å forlenge den planlagte produksjonen i en tidsavgrenset periode, forblir den ekstremt ettertraktede sportsbilen eksklusiv, samtidig som vi kan tilby flere kunder å eie den, sier Ford Performance-direktør Hermann Salenbauch.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Selskapet planlegger nå å produsere totalt rundt 1.350 eksemplarer. De åpner for søknader 8. november, da har de interesserte en måned på seg før systemet stenger.

Denne gamle Forden satte auksjonsrekord

Her er det ikke mange som får sitte!
Her er det ikke mange som får sitte!

4,7 millioner

Og de som slipper gjennom nåløyet bør være tålmodige. Her blir det nemlig også ventetid. De nye bilene blir produsert mellom 2020 og 2022.

Per i dag har 80 eiere over hele Europa fått nye Ford GT. Blant disse er det to nordmenn. En av dem er ikke ukjente Kjell Inge Røkke.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Ford anslår bilens startpris før moms og avgifter til å være i overkant av 4,7 millioner norske kroner. Så noen billig moro er dette ikke!

Mange venner på Facebook? Ja, det kan også være viktig

Her er Ford GT i Norge, dette eksemplaret er solgt til en heldig kunde i Stavanger. Foto: Privat.
Her er Ford GT i Norge, dette eksemplaret er solgt til en heldig kunde i Stavanger. Foto: Privat.

Solid historikk

Med topphastighet på ekstreme 347 km/t er GT historiens raskeste serieproduserte Ford. Den mer enn 655 hestekrefter sterke supersportsbilen er bygget i karbon, og byr på absolutt alt av det siste innen teknologi fra Ford.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Den målte effekten på V6-motoren er hele 647 hestekrefter, etter amerikanske spesifikasjoner. Maksimalt dreiemomentet er på 678 Nm.

Ford GT veier under 1.400 kilo, uten drivstoff, motorolje og andre væsker. Dette plasserer supersportsbilen mellom de to hovedkonkurrentene McLaren 675 LT og Ferrari 488. Ford GTs «power-to-weight ratio» er på 2,14 kilo i de amerikanske spesifikasjonene.

GT har forresten solid historikk å bygge på. Den opprinnelige utgaven, GT40, gjorde det svært sterkt under det velkjente 24-timers Le Mans-racet på 60-tallet. Den vant fire år på rad – fra 1966 til 1969.

Vanlig, gammel Ford? Nei, denne gikk for en formue!Ford Mustang har blitt ny – men det var egentlig ikke nødvendig Test Ford Tourneo Custom: Naboen vil neppe tro hva du har betalt for denne
Denne saken ble først publisert i Broom.no