Nå kutter de ut tre av bilmodellene sine

Opel rydder opp i modellutvalget sitt, og vraker tre av dagens modeller. Det handler om Adam, Karl (bildet over) og cabrioleten Cascada.
Opel rydder opp i modellutvalget sitt, og vraker tre av dagens modeller. Det handler om Adam, Karl (bildet over) og cabrioleten Cascada.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Og i Norge er det nye tider.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Etter mange tunge år ble Opel i fjor solgt fra amerikanske General Motors (GM), til franske PSA.

Det skjedde etter at Opel hadde tapt penger i mange år. Til slutt fant altså amerikanerne ut av nok var nok – og lot PSA overta.

Og de har såvisst ikke ligget på latsiden etter at de tok kontrollen over Opel. Merket har vært gjennom betydelige omstillinger der målet er veldig klart og tydelig: Opel kan ikke lenger tape penger, nå må de gå med overskudd.

For å få til det, er det blant annet snakk om omfattende samarbeid rundt utvikling av nye bilmodeller. Her ligger det et stort potensiale for innsparinger.

Ble solgt i Norge

Nå skal Opel også kutte i modellutvalget. Nærmere bestemt er det snakk om tre biler som forsvinner, og ikke blir erstattet.

Dette gjelder to småbiler, og en cabriolet. De to første er Adam og Karl, sistnevnte heter Cascada. Av disse har bare Adam blitt markedsført og solgt i Norge.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Denne bilen er faktisk oppkalt etter Opel-grunnlegger Adam Opel. Den ble lansert i 2012 og solgte svært godt i starten.

Fant "ny" Opel fra 1938

Adam er en sjarmerende småbil, i bruktmarkedet er det nå drøyt 20 biler å velge mellom.
Adam er en sjarmerende småbil, i bruktmarkedet er det nå drøyt 20 biler å velge mellom.

Glemt bil i bruktmarkedet

Dette skrev vi da vi testet Adam første gang:

Utvendig og innvendig design skiller seg fra mengden. Den er velkjørende og du kan også få mye fint utstyrt, uten at det koster en formue. Det som trekker litt ned er en gammeldags motor som ikke helt henger med på leken. Men kan du leve med det, får du her en av de beste og mest særpregede småbilene på markedet.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

I dag er nok dette en ganske så glemt bil i bruktmarkedet. Det gjør også at du kan gjøre gode kjøp på den. For 100.000 kroner får du tre-fire år gammel bil som slett ikke behøver å ha gått langt og som fortsatt har nybilgaranti.

Se dette "partytrikset" inne i Opel Adam

Markedet for cabrioleter fra ikke-premium-merkene er tungt, det har også Opel fått erfare med sin Cascada.
Markedet for cabrioleter fra ikke-premium-merkene er tungt, det har også Opel fått erfare med sin Cascada.

Ny importør i Norge

Det er forresten ikke bare internasjonalt det har skjedd mye med Opel det siste årene. Tidligere i år ble det også kjent at de får ny importør i Norge. Bertel O. Steen har nemlig kjøpt 100 prosent av aksjene i Opel Norge AS, og overtar dermed retten til å importere og selge Opels person- og varebiler i Norge.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Bertel O. Steen er for øvrig allerede importør av PSA-konsernets tre personbilmerker: Peugeot, Citroën og DS. Dermed har det nok på mange måter ligget i kortene at også Opel kunne havne her.

Opel er inne i en fase med store endringer etter at de ble solgt fra General Motors til franske PSA. Nå kutter de tre av bilmodellene sine, blant dem Karl på bildet over.
Opel er inne i en fase med store endringer etter at de ble solgt fra General Motors til franske PSA. Nå kutter de tre av bilmodellene sine, blant dem Karl på bildet over.

LES OGSÅ: Her er et nytt bilmerke på plass i Norge

Nå blir det nye tider for dette merket i Norge Første forsøk ble ingen suksess – nå prøver Opel igjen
En gang vanlig – nå er den et sjeldent syn

Denne saken ble først publisert i Broom.no