Meny

Her kommer de med en drøm av en familiebil

X7 blir virkelig storebror i BMWs store utvalg av SUV-er. Dette blir en av de største bilene i klassen.
Men billig er den ikke!

SUV har blitt stadig viktigere for BMW. Det som startet med X5, har blitt til en hel familie av biler. Nå står SUV-ene for en stor del av BMW-salget.

Dagens modellrekke er som følger: X1, X2, X3, X4, X5 og X6. Og snart er det klart for – du gjetter det sikkert: X7!

BMW kaller den selv en ny grandios storebror. Nye X7 byr på plass til syv, med komfort, teknikk, funksjonalitet – og en dose ekstravaganse.

– X7 er et naturlig tilskudd i luksussegmentet, hvor BMW 7-serie allerede har befestet sin posisjon. Globalt forventes det at salget av de virkelig store, luksuriøse SUV-ene vil vokse med rundt 70 prosent de neste årene, sier Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør hos BMW Group Norge.

Lyser 600 meter

Bare så det er sagt: Dette er en diger bil! X7 måler 5151 mm i lengden, 2000 mm i bredden og 1805 mm i høyden. Sammenlignet med nye BMW X5, er den dermed 229 mm lengre og 60 mm høyere, mens bredden er relativt lik. Akselavstanden måler 3105 mm, mens bakkeklaring er 221 mm når bilen ikke er lastet. Sporvidden er 1684 mm fremme og 1705 mm bak.

Størrelsen på bilen definerer mye av designet, som ellers preges av rene former og presise linjer. Fronten domineres av den store og oppreiste nyregrillen, den største i merkets historie, og de smale LED-frontlyktene som strekkes helt inn til grillen. Frontlyktene kan forøvrig oppgraderes med laserlys, med en rekkevidde på hele 600 meter.

X3: En stor bilsuksess har blitt helt ny

Saken fortsetter under bildet

Bakdørene er ekstra store, for å sikre enkel adkomst til de to bakerste setene.

Elektrisk bakluke

Med eksteriørpakken M Sport får modellen et mer sportslig utseende, med store luftinntak og andre elementer. For øvrig har basisversjonen også en rekke kromelementer i eksteriøret, som skal gi et luksuriøst preg.

Profilen på helt nye BMW X7 handler selvsagt mye om bilens lengde. Med store ruteflater og en lang taklinje hintes det også om et romslig interiør. Her snakker vi en drøm av en familiebil!

Bakdørene er lengre enn framdørene, noe som illustrerer plassen som er viet passasjerene bak i bilen og gjør det enklere å stige inn og ut av bilen.

Bakluken er todelt og betjenes elektrisk, mens 20" felger er standard og kan om ønskelig oppgraderes til både 21" og 22".

Nå får du BMW-SUV fra 50.000 kroner

Skisse fra BMW Design, vi kjenner igjen mye fra produksjonsklar bil.

Tre motorer

Siste generasjon xDrive intelligent firehjulsdrift og adaptiv luftfjæring foran og bak med individuell lufttilførsel er standard. Luftfjæringen gjør at høyden kan regulereres i et spenn på 80 mm (+/- 40 mm fra utgangsposisjon).

Luftfjæringen kan kompletteres med firehjulsstyring og et kamerabasert system som tilpasser demperinnstillingen etter underlaget foran bilen.

X7 tilbys først med tre velkjente seksylindrede motorer i det europeiske markedet. xDrive 40i på 340 hk, xDrive 30d på 265 hk – og råskinnet xDrive M50d som byr på hele 400 hk.

BMW sier så langt ikke noe om ladbare modeller, men det vil overraske oss om det ikke kommer.

Saken fortsetter under bildet

Førermiljø i kjent BMW-stil, her bør det ikke være vanskelig å trives.

Tre seterader

Alle motorene har 8-trinns Steptronic automatgirkasse som standard. Modellene 40i og 30d tilbys med en egen offroad-pakke med ulike kjøremodus, mens M50d har en egen M Sport differansial som standard.

Romslighet og funksjonalitet skal være nøkkelord for interiøret. Her kjenner vi igjen mye fra helt nye BMW X5, nye BMW 8-serie og nye BMW 3-serie sedan, med samlede knapper og brytere og rene overflater. Akustisk isolert frontrute og sideruter skal sørge for maksimal kjørekomfort.

Den store SUV-en leveres med tre seterader og syv seter, i skinn. Om ønskelig kan du også få den som seksseter, da får den midtre seteraden to individuelle komfortseter med armlener og samme elektriske justeringsmuligheter som forsetene.

Servicehefte er noe av det viktigste en bil kan ha

Stort bagasjerom

I begge konfigurasjoner kan midterste rad flyttes 14,5 cm i lengderetningen. Elektrisk justering og oppvarming er også standard for alle seteradene. Fører- og passasjersetet foran kan også utstyres med kjøle- og massasjefunksjon. ISOfix-fester finnes i de ytre sitteplassene på andre seterad (gjelder 7-seter) og begge sitteplassene på tredje seterad.

Bagasjerommet rommer 326 liter med alle 7 setene i bruk, dette økes til 722 liter når man feller ned tredje seterad. Felles også andre seterad ned, blir volumet 2.120 liter.

Standardutstyret inkluderer blant annet BMW Live Cockpit med digital instrumentering, luftfjæring, skinnseter, tre-delt panoramasoltak, ambient interiørbelysning, firesoners klimaanlegg og nøkkelfri betjening, for å nevne noe.

Saken fortsetter under bildet

Bakfra er dette virkelig en ruvende bil. Du skal ikke være redd for å bli lagt merke til hvis du velger å kjøpe en X7.

20 høyttalere

Om ønskelig leveres bilen med Sky Lounge, hvor panoramasoltaket lyses opp med LED i et mønster av 15 000 punkter og fremstår som en stjernehimmel. Fargen på lyset kan man selvsagt velge selv.

Infotainmentsystemet har 10 høyttalere som standard, mens de med «audiofile» ører vil nyte godt av å velge et Harmon Kardon-anlegg med 16 høyttalere – eller et Bowers & Wilkins Diamond Surround Sound System med 20 høyttalere og en effekt på 1.500 watt i 3D.

Her er prisene på nye X7

xDrive 40i (340 hk) Fra 1.336.000,-

xDrive 30d (265 hk) Fra 1.278.500,-

M50d xDrive Fra 1.532.600,-

* Prisene gjelder for standard 7-seter, beregnet etter gjeldene engangsavgifter for 2018 (NEDC2.0/NEDCcorr)

Velger man 6-seters konfigurasjon er det for mange kunder nærliggende å komplettere med Professional bakseteunderholdning med 10,2’’ touchskjermer montert på seteryggen foran.

Her går BMW bananas – ser du hva de hyller?

Husker hvor du har kjørt

En rekke førerassistenter bidrar både til å øke komforten og sikkerheten, og å bearbeide kamerabilder, data fra radar og sensorer. De avlaster føreren i monotone kjøresituasjoner, som kø og saktegående trafikk, og gjør det lettere å beholde kontrollen i uventede situasjoner.

En funksjon som er verdt å nevne, er ryggeassistenten som automatisk memorerer de siste 50 meterne du kjørte inn på gårdsplassen eller i parkeringshuset, for så å automatisk styre bilen motsatt når du rygger ut.

X7 lanseres i slutten av mars 2019, og kan allerede i løpet av denne uken bestilles hos de norske BMW-forhandlerne.

André la inn skambud på gammel luksus-SUV – og fikk den

Les også:
Her er enorme BMW X7
Nyhetsrush fra BMW

Denne saken ble først publisert i Broom.no

Motor
Populært