Du gjetter neppe hvilken bil dette egentlig er
Minner om amerikansk muskelbil, men ...
Du er tilgitt om det første du tenkte på da du så bildet øverst i denne saken var andre generasjon av Chevrolet Corvette.
Rock Star (jepp, det er navnet!) har tross alt en rekke fellestrekk med den klassiske amerikanske sportsbilen. Men under staffasjen er det noe helt annet – nemlig verdens mest solgte roadster: Mazda MX-5.
Bak byggverket står kinesiske Mitsuoka. De har bestemt seg for å gi den folkelige cabrioleten en god porsjon mer særpreg.
Ser heftig ut
Kanskje er tanken at du skal føle deg som en rockestjerne bak rattet bak den spesielle bilen. Og vi må innrømme at vi liker konseptet.
Her han man tross alt hentet fram noen av linjene fra en av de lekreste modellene Chevrolet har på CV-en sin.
Selv om nye MX-5 slett ikke ser kjip ut i utgangspunktet, har den fått seg et løft i Rock Star-utgaven.
Bilen bygges i forbindelse med at Mitsuoka feirer 50 år – og planen er at det kun skal produseres 50 eksemplarer av jubileumsmodellen.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenIngen V8-er
Når det gjelder kjøreegenskapene har man ikke funnet grunn til å fikle noe med disse. Mazda har da også gjort en ypperlig jobb på det området. MX-5 er en svært kapabel roadster, som lar deg ha mye moro bak rattet.
Interiøret er også beholdt akkurat slik det er i MX-5.
Rock Star har til og med fått beholde den originale 1,5-liters selvpustende bensinmotoren på 130 hk. Den kan kobles mot en manuell- eller automatgirkasse.
440 hk
Vi må tilstå at vi gjerne skulle sett en skikkelig V8-er her. DA hadde den slått hardt ut på må ha-skalaen.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenVi kan jo ta med her at andre generasjon av Corvette ble lanserte med en 5,3-liters V8-er som produserte mellom 250 og 365 hk.
Senere ble den også tilgjengelig med en skikkelig verstingmotor på 7 liter (!) – som var god for rundt 440 hk.
Prisen
I hjemmemarkedet i Japan vil Rock Star ha en startpris på rundt 350.000 kroner. Hva den vil koste å få til Norge er ikke lett å si.
Artikkelen fortsetter under annonsenDet er i utgangspunktet lite sannsynlig at vi får se noen av disse på europeiske veier. Men det er jo lov å håpe?
PS: MX-5 kommer i en ny utgave i 2019. Da får den en liten facelift og en sterkere 2-liters motor. Effekten på denne økes fra 160 til 184 hk. I tillegg har man fintunet lydbildet til å bli litt frekkere.
Hva synes du? Har Mitsuoka funnet et kult konsept her, eller er dette bare tull og tøys?
Verdens mest solgte får to viktige nyheter
Les også:
Japanske bilprodusenter innrømmer feil i utslippstester
Mazda fornyer familiesuksessen
Med denne skal Mitsubishi kjempe om nye kunder
Denne saken ble først publisert i Broom.no