Når dette skjer, får mange et stort problem

Flatt dekk betyr bråstopp. Og hva skal du gjøre nå? For mange ender det med at de må ringe veihjelp.
Flatt dekk betyr bråstopp. Og hva skal du gjøre nå? For mange ender det med at de må ringe veihjelp.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Noen ting var faktisk enklere før.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Vi skal ikke så veldig mange år tilbake i tid før reservehjul var obligatorisk i de aller, aller fleste biler. Mest vanlig var det at reservehjulet lå nede i gulvet, under selve bagasjerommet.

Noen hadde det montert utvendig, under bilen, andre på bakluka – mens det på enkelte biler sto på høykant i selve bagasjerommet.

Uansett løsning: Reservehjulet var der, klart til å brukes hvis man var så uheldig å punktere.

Men slik er det ikke lenger. Flesteparten av de nye bilene som selges i Norge nå, har reparasjonssett i stedet for reservehjul. Problemet er at svært få vet hvordan dette skal brukes.

Store skader

En undersøkelse gjennomført for noen år tilbake, viste at én av fem norske bilister ikke hadde reservehjul i bilen. Det tallet har økt siden og gjør at denne problemstillingen angår mange.

Settene som følger med nye biler fungerer i utgangspunktet godt som nødløsning, ved riktige forutsetninger og bruk. Problemene oppstår imidlertid når de strandede ikke leser bruksanvisningen godt nok eller det er store skader på dekket.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Reparasjonssettene har også begrensninger når det gjelder hvor store hull de kan tette. Hvis man ikke merker at bilen har punktert før det har gått en stund, kan dekket ha fått skader som gjør at det ikke nytter med tetningsmiddel.

Dette er dekk-tabbene du bør unngå

Sparer vekt, plass og penger

Brooms bilekspert Benny Christensen kan fortelle at punktering i stadig større grad preger hverdagen til selskapene som driver med bilberging. Mange bilister må ringe dem og be om hjelp, fordi de ikke får reparasjonssettene til å fungere.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Disse settene sparer bilprodusentene for både vekt, plass og penger, men spesielt brukervennelige er mange av dem dessverre ikke. I tillegg er nok mange bilister sløve her. De vet ikke en gang hvor settet er, og vegrer seg for å forsøke og bruke det når uhellet er ute, sier Benny.

Ja, det er lov. Men nei, det er ikke smart!

Artikkelen fortsetter under annonsen
Er du blant dem som får angst når du ser en bruksanvisning – da er dette neppe et fristende syn...
Er du blant dem som får angst når du ser en bruksanvisning – da er dette neppe et fristende syn...

Ta med ekstra hjul

Han har følgende råd å komme med:

– Det er å finne ut av dette i forkant. Først av alt må du vite hvor reparasjonssettet er. Mange biler har det i gulvet under bagasjerommet, eller i siden. Jeg har også vært borti biler hvor det er plassert i gulvet foran baksetet. Deretter må du sette deg ned med bruksanvisningen og finne ut hvordan det fungerer. Det klarer du mye bedre hjemme på gårdsplassen på en fin dag, enn du gjør i veikanten en mørk og regntung kveld! Som alt annet: Det er ikke vanskelig når man kan det!

Det finnes også en annen løsning som kanskje er sikrere, nemlig å ta med et ekstra hjul i bilen.

– Det tar naturligvis plass, men da har du i alle fall en bombesikker løsning. Kanskje er det noe å tenke på nå når du skal på langtur. Reiser du i tillegg litt utenfor allfarvei, kan det ta tid å få hjelp. Da er det nok langt hyggeligere å kunne løse problemet selv, sier Benny.

LES OGSÅ: En million nordmenn kan rett og slett ikke skifte dekk

Saken ble først publisert på Broom.no