Meny

Slik blir det nye bomsystemet i Oslo og Akershus fra 2019

1. mars 2019 åpner en rekke nye bomstasjoner i Oslo-området i forbindelse med Oslopakke 3. Foto: Statens vegvesen/Lise Åserud / NTB scanpix
Fra 1. mars 2019 åpner en rekke nye bomstasjoner i Oslo og Akershus. Hvor mye må du betale i bompenger?

Det totale antallet bomstasjoner i Oslo og Akershus øker til 73 stykker fra mars neste år. 53 av disse er nye, mens 20 av dem er eksisterende bomstasjoner som skal oppgraderes. 

Dette er endringene:

  • Dagens eksisterende «Osloring» får toveis innkreving istedenfor enveis slik det er i dag. Samtidig halveres taksten slik at totalsummen for tur/retur blir den samme som én vei i dag. For eksempel betaler en sjåfør med dieselbil i dag 60 kroner for én passering i rushtid. Med toveis innkreving vil bilisten betale 30 kroner hver vei isteden.
  • En ny «Indre Ring» etableres med 39 nye bomstasjoner for toveis innkreving i Oslo. Denne skal ligge langs Ring 2 med armer mot Sinsen/Grefsen og Trosterud.
  • Et nytt «Bygrensesnitt» etableres med 14 nye bomstasjoner for enveis innkreving på Oslos bygrense for trafikk fra Romerike og Follo, slik det i dag er på grensa mellom Oslo og Bærum.
  • Sjåfører med elbiler skal begynne å betale for passering i bomringen. Taksten blir fem kroner per passering utenom rushtid og ti kroner i rush.

Fortsatt bompenger i rushtid

Skillet mellom rushtid/ikke rushtid videreføres. Det gjør også miljødifferensiering mellom diesel/bensin/elbil.

I dag er det timesregel for passeringer i bomringen i Oslo og Bærum, slik at du kun betaler for én passering - den første - per time. Kjører du gjennom tre bomstasjoner i løpet av 60 minutter, betaler du bare for én. Denne regelen videreføres i det nye bomsystemet.

Les også:  Parti mot bompenger kan bli landsomfattende

Bildet viser hvordan bomringene i Oslo vil se ut fra 1. mars 2019. Artikkelen fortsetter under bildet.

Kartet viser hvor bomringen og bomstasjonene i Oslo skal være fra 1. mars 2019. Foto: Statens Vegvesen

Kartet over kan du se interaktivt ved å trykke her.

Neste års endringer i hovedstadens bomsystem er trinn 2 i den reviderte avtalen for Oslopakke 3. Trinn 1 ble innført i oktober i fjor, da det kom tids- og miljødifferensierte bompengetakster.

Få med deg siste nytt om bompenger her.

Flere skal betale for bomringen

Revidert avtale for Oslopakke 3 er vedtatt av bystyret i Oslo og Akershus fylkeskommune, og godkjent av Stortinget. 

Pengene som innkreves skal blant annet gå til bygging av vei, kollektivtiltak og tilrettelegging for syklende. 

Les også:  Dale: – Uaktuelt å bestemme bompenger

Ifølge Statens vegvesen vil de nye bomstasjonene føre til at flere blir med på å betale, og bompengebelastningen blir mer rettferdig fordelt enn den er i dag. To av tre vil være med og bidra til Oslopakke 3 mot halvparten i dag.

Kilder: Statens vegvesen.

Motor
Populært