Foreslår å sette ned fartsgrensene på norske veier

Å skilte ned 80-sonene til 70-soner er blant tiltakene som kan bidra til å oppnå den såkalte Nullvisjonen, at ingen skal bli drept eller alvorlig skadet i den norske trafikken. Foto: NTB scanpix.
Å skilte ned 80-sonene til 70-soner er blant tiltakene som kan bidra til å oppnå den såkalte Nullvisjonen, at ingen skal bli drept eller alvorlig skadet i den norske trafikken. Foto: NTB scanpix.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Målet er å redde liv.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

De generelle fartsgrensene i Norge er på 50 km/t i tettbygde strøk – og 80 km/t utenfor tettbygde strøk.

Men dette kan det bli en endring på. I en rapport laget av Transportøkonomisk Institutt (TØI) for Vegdirektoratet, går det fram at det vil være mulig å spare mange liv ved å sette ned fartsgrensene.

Konkret ved at 80-sonene omgjøres til 70-soner og at 50-sonene skiltes om til 40-soner. Dessuten at man omgjør 60-soner til 50-soner.

Oppfylle Nullvisjonen

I rapporten framgår det at man ved en slik endring, vil kunne redusere antallet drepte i trafikken med mellom 20 og 35.

Det er nettstedet dinside.no som først skrev om dette.

Rapporten ble bestilt med tanke på hva som skal til for å oppfylle Nullvisjonen for drepte og skadde i trafikken.

Denne danner grunnlaget for trafikksikkerhetsarbeidet i Norge. I Nullvisjonen heter det at transportsystemet, transportmidlene og regelverket for atferd skal utformes på en måte som fremmer trafikksikker atferd hos trafikantene. Den skal i størst mulig grad medvirke til at menneskelige feilhandlinger ikke fører til alvorlige skader eller død.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Slik skal biler og lastebiler "snakke sammen"

100 km/t var lenge høyeste fartsgrense på norske veier, for fire år siden ble dette øket til 110 km/t. Foto: NTB scanpix.
100 km/t var lenge høyeste fartsgrense på norske veier, for fire år siden ble dette øket til 110 km/t. Foto: NTB scanpix.

Skaffe seg kunnskap

Som et skritt i retning av nullvisjonen har regjeringen i Nasjonal transportplan 2010-2019 satt som mål at tallet på drepte og hardt skadde i trafikken skal reduseres med minst en tredel innen 2020.

En måte å få til det på, er altså å senke fartsgrensene.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Vi har bestilt rapporten for å skaffe oss kunnskap om hva som eventuelt er mulig å gjøre med fartsgrensene i framtiden. I en annen rapport har vi sett på hva som skjer dersom vi setter ned farten fra 80 til 70 km/t på 10.000 kilometer av veinettet. Rapporten vil være med på å danne grunnlaget for en diskusjon dersom vi skal lage forslag til nye fartsgrensekriterier, sier Arild Ragnøy i Vegdirektoratet, til dinside.no.

Her går det helt galt i 70 km/t

Innførte 110-soner

Det er for øvrig Samferdselsdepartementet som har siste ord her, de vil avgjøre om fartsgrensene skal settes ned eller ikke.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Fartsgrensene i Norge varierer i dag fra 10 til 110 km/t. Etter at 90 km/t lenge var høyeste fartsgrense her til lands, ble den første strekningene skiltet med 100 km/t tilbake i år 2000.

I juni 2014 ble så 110-sonene innført, på enkelte motorveistrekninger.

LES OGSÅ: Disse bilmerkene bulkes mest

Les også:
Lavere fartsgrenser sparer liv
Nå tester Broom ny bil – uten fartsgrenser

Denne saken ble først publisert i Broom.no