Meny

Elektrisk pickup vil vi nok ikke se på mange år

Volkswagen Amarok er en populær pickup i Norge. Og under panseret er det én ting som gjelder: Dieselmotor.
Per i dag finnes det ikke en eneste elektrisk pickup å kjøpe i Europa.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I «Spør Benny»-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei. Jeg har ikke hørt eller lest noe om endringer i motorisering av pickup, ei heller sett noen tall om endring i kjøpsvaner/ salgsproblemer.

Har du noe "kjøtt på beinet" her? Jeg kjører VW Amarok privat, og kunne godt tenke meg å bytte til ny diesel pickup igjen, ettersom dette er en utrolig praktisk bil til mange formål, som høy hengervekt, lasteplan til å lempe sement, fiskekasser, garn etc oppi, uten å måtte være redd for interiøret i bilen.

Ulempen med bare to seter kompenseres jo med bil nr. to i huset. Jeg bor på landsbygda, og er ikke ofte innenfor dieselbegrensede områder. Mvh Vidar

Benny svarer:

Hei Vidar. Godt spørsmål! Dette illustrerer også ganske godt at vi nok kan bli litt fartsblinde, i alt fokuset og støyen rundt diesel og elbiler.

Dieselsalget har stupt de siste årene, samtidig som salget av elektriske biler har økt kraftig. Det er nok ikke noe forbigående fenomen. Tvert imot: Vi er inne i et elektrisk skifte, der vi i Norge er svært tidlig ute.

Tusenvis av nordmenn står på ventelister for å kjøpe ulike elbiler. Utfordringen er enn så lenge et begrenset modellutvalg – og at bilprodusentene ikke lager nok biler.

De neste to-tre årene kommer det en rekke nye elbiler ut på markedet. Så gjenstår det å se om produksjonen holder tritt.

Jeg tror at dieselmotorer vil være på markedet i en god del år framover, men at diesel i praksis blir et «nisje-drivstoff». Pickuper er nok helt klart en del av denne nisjen. Per i dag finnes det ikke en eneste elektrisk pickup å kjøpe her i Europa. Og dette er neppe det bilprodusentene kommer til å prioritere høyest i nær framtid heller. Her er jo, som du selv er inne på, både hengervekt og nyttelast viktig. Da vil flere hundre kilo med batterier fort bli feil. Selv om det etter hvert finnes noen elektriske varebiler.

Derfor tror jeg at diesel (og bensin) vil være det som gjelder her, i mange år framover. Jeg vil derfor ikke vært redd for å kjøpe ny pickup med dieselmotor igjen.

Les også: Nå er det nesten ingen igjen av denne i Norge

For pickuper og andre nyttekjøretøyer hvor høy nyttelast og tilhengervekt prioriteres, så er fortsatt dieselmotor det beste alternativet.

Forbudt med diesel?

I forhold til annenhåndsverdi er det nok også grunn til å tro at disse vil klare seg bedre enn mange andre biler, rett og slett fordi det ikke vil være noen elektriske alternativer på en god stund.

Dette med restriksjoner for dieselbiler er en interessant tematikk. Vi har hatt én eneste dag med dieselforbud i Oslo så langt. Men den ble til gjengjeld omtalt så bredt og mye at det nok hos mange har satt seg et inntrykk av at det snart kan bli forbudt å bruke dieselbiler.

Slik tror ikke jeg det går. Her spiller det også inn at den totale forurensningen i byene synker, når stadig flere biler blir elektriske og ikke har lokale utslipp.

Vi kan nok regne med at det blir dyrere å bruke dieselbilene, særlig i byer. Men for deg er det tydeligvis ikke noe problem.

Det er som kjent vanskelig å spå om fremtiden, men jeg tipper det vil selges pickuper med dieselmotor i mange år framover.

Les også: Denne pickupen er en billegende

Stort arkiv

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

Les også: Drømmebil for deg som sliter med å bli voksen

Artikkelen ble først publisert på Broom.no.

Motor
Populært