Nå får du luksusbilen for 100.000 kroner

Audi A8 har vært på markedet i noen år nå. Det gjør noe med prisene på luksusbilen.
Audi A8 har vært på markedet i noen år nå. Det gjør noe med prisene på luksusbilen.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Gikk rett i strupen på BMW og Mercedes og bet seg fast.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Noen biler er drømmebiler fra første stund. De koster også gjerne såpass mye at bare et mindretall har mulighet til å kjøpe dem. Resten må nøye seg med drømmen.

Men så skjer det heldigvis noe med bilene etter hvert som årene går. Plutselig er prisene på et nivå som gjør at veldig mange har mulighet til å realisere den gamle drømmen.

Da blir spørsmålet: Bør du gjøre det eller ikke? Nå tar vi i Broom for oss et lite knippe gamle drømmebiler som har fått noen år på baken – og gir deg våre tips og råd. Denne gangen har vi kommet til Audi A8 i andre generasjon, som ble produsert mellom 2002 og 2009.

Derfor var dette drømmebil:

Audis storbil satt som et skudd helt fra første sekund. Luksusbilen var et kjærkomment supplement i denne klassen og ble fort veldig populær da første generasjon ble sluppet i 1999.

Med andre generasjon på plass fra modellår 2003, tok de nye skritt i riktig og eksklusiv retning. Samtidig var Audi flinke til å posisjonere seg mot de to tyske erkekonkurrentene. BMW 7-serie hadde i manges øyne rotet seg bort i eksperimentelt design og superavansert elektronikk, mens Mercedes S-klasse var litt motsatt og ble sett på som i overkant traust og safe. Audi A8 la seg elegant mellom og var en periode det hotteste valget i denne klassen. Siden har den vært der.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
Et sobert interiør var en av flere ting som gjorde at mange likte Audi A8
Et sobert interiør var en av flere ting som gjorde at mange likte Audi A8

Lettbeinte og ganske sporty kjøreegenskaper er kombinert med skyhøy grad av komfort og gjennomført eksklusivt materialvalg i interiøret. I kjent stil hadde Audi MYE å velge mellom på motorsiden.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Vi snakker om både V6, V8, V10 og W12, med effekt på mellom 210 og 450 hestekrefter og så klart både bensin og diesel i sortimentet. Alt mellom 2,8- og 6-liters volum.

Audi A8 var en skikkelig drømmebil, både for familier som ville ha en komfortabel milesluker av rang eller for folk som ville vise at de hadde penger, posisjon og makt.

Les test av helt ny Audi A8 her:

Klassiske, rene og elegante linjer preger aluminiumskarosseriet til Audis største sedan.
Klassiske, rene og elegante linjer preger aluminiumskarosseriet til Audis største sedan.

Dette må du betale nå:

Du får de billigste bilene til under 100.000 kroner nå. Selvfølgelig de eldste årsmodellene, som har gått langt og som ikke er 100 prosent strøkne. Du må kanskje også regne med litt småfiks før alt er i orden på en bil i denne prisklassen. Ofte følger det med en liten mangellapp fra siste EU-kontroll.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Om du legger mellom 150.0000 og 200.000 i en A8, begynner det å hjelpe. Da får du en litt nyere bil med den store single frame-grillen, som har gått under 200.000 kilometer. Disse er gjerne også godt utstyrt og har ikke minste motoralternativ.

De største optimistene håper forstatt på å få oppunder 400.000 kroner for disse bilene. Da burde vi snakke om top of the line, men slik er det ikke alltid.

Audi A8 til salgs på Finn.no:

Audi A8 til salgs på AutoDB.no

... men før du kjøper:

En slik bil bør har så komplett service-historikk som mulig. Gjerne fra merkeverksted, slik at alle fabrikk-oppgraderinger etc. har blitt utført.

Bilen er både stor og tung, så bremsene slites fort og bør derfor sjekkes nøye. Det samme gjelder forstillingen, her bør foringer, kuler, stag og ledd sjekkes nøye. Luftfjæringen er dyr å fikse om den går i stykker.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Som alltid må alle elektrisk funksjoner også sjekkes. Her har mange eiere opplevd en del irriterende småfeil – som fort kan bli dyre å reparere på en slik bil. ABS-sensorer, parkerinssensorer, infotainmentsystem og klimaanlegg bør sjekkes nøye, sammen med alt fra varmeseter til vindusviskere.

Strekte registerkjeder på motorene forekommer også. Det er dyrt. Dyrt er det også om automatgir-kassa tar kvelden. En overhaling av denne kommer fort på 75.000 kroner. Så sjekk både girolje og at den girer mykt og fint.

Les også: Denne tøffingen holder seg nesten merkelig godt i pris

Det er lite å si på plassen i Audi A8 L. Mange mener at den med bare to sitteplasser bak og midtkonsoll / kjøleskap i midten er den aller gjeveste modellen.
Det er lite å si på plassen i Audi A8 L. Mange mener at den med bare to sitteplasser bak og midtkonsoll / kjøleskap i midten er den aller gjeveste modellen.

Benny mener:

Audi A8 byr på lekker og gjennomført luksus, god framkommelighet, sterke motorer, mye plass, mye utstyr og fenomenal komfort og opplevd kvalitet. Dessverre står ikke alltid den tekniske kvaliteten helt i stil med den opplevde. Bilene er veldig kostbare å reparere om du må bruke merkeverksted.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Heldigvis er kvaliteten på denne generasjonen, som kalles D3, betydelig bedre enn på den første som kom i 1999. Men bilen begynner å få en del år på nakken. Mange har gått langt og heller ikke denne generasjonen A8 er helt feilfri.

Jeg mener derfor at dette er en bil som må sjekkes ekstra grundig før kjøp. Gjerne med NAF-test eller lignende, om man ikke er bilkyndig selv. Selv om det her også lønner seg å legge litt ekstra penger i potten for å sikre seg et så godt eksempler som mulig, må man ikke kjøpe bil for alle sparepengene. Det er smart å ha litt på lur til uforutsette utgifter. Da hjelper det ofte ikke bare med en tusenlapp eller to.

Artikkelen fortsetter under annonsen

En annen ting er at karosseriet er laget av aluminium. Sjekk derfor om bilen har hatt tidligere skader, hvor disse er reparert og at det er skikkelig gjort, da dette krever spesialkompetanse.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Bilene fikk en facelift i 2005, disse kjennes lettest igjen på den store single frame-grillen. Også en ny facelift allerede i 2007.

Eier du en slik Audi? Fortell oss om det her:

Tøff i trynet! 6-liters W12 er største motor på 450 hk og 580 Nm.
Tøff i trynet! 6-liters W12 er største motor på 450 hk og 580 Nm.

Selv om teknisk tilstand er det aller viktigste, ville jeg nok personlig gått for en av de faceliftede utgavene. Aller helst den siste.

Apropos utstyr. A8-markedet er veldig utstyrs-sensitivt. "Riktig" utstyrte biler selges ofte kjapt, men de som har mindre, oftere må ned i pris og er tyngre å selge.

Særlig L-utgaven, som er 13 centimeter lenger, og utgaven med bare to sitteplasser i baksetet, men med kjøleskap, har entusiastene lagt sin elsk på.

Jeg skjønner ikke helt greia med det. A8 er mer enn stor nok som den er og jeg hadde nok valgt en kort, men velutstyrt utgave. Gjerne med stor bensinmotor. Så fyller jeg heller tanken på den, enn kjøleskapet med ting jeg ikke har godt av ...

Artikkelen fortsetter under annonsen

Jeg mener at dette fortsatt er en verdig konkurrent til både BMW 7-serie og Mercedes S-klasse. Audi A8 kom, bet seg fast og ble der!

Dette mener de som faktisk eier en slik bil: ​​

De fleste Audi A8 har quattro-firehjulsdrift som gir god framkommelighet.
De fleste Audi A8 har quattro-firehjulsdrift som gir god framkommelighet.

Visste du at:

– Audi A8 L fantes i en spesiell Centennial Limited Edition som ble bygget kun i 800 eksemplarer i 2009.

– Dette var den første Audi med seks-trinns automatgir (Tiptronic).

– Audi A8 var den første bil hvor du kunne få det nye 1000-watts ICEpower lydsystemet fra Bang & Olufsen. ​

Tidligere har vi skrevet om disse i denne serien:

Volvo XC90:

Hummer H2:

Mercedes ML:

BMW X5:

Range Rover Sport:

Artikkelen ble først publisert på Broom.no.