Endelig: Vi har kjørt bilen 5.500 nordmenn venter på

Video: Audi e-tron er høstens stor bilnyheter.

Her er nye Audi e-tron.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

NAMIBIA (Broom/TV 2): e-tron er Audis første helelektriske bil. Med god innvendig plass, firehjulsdrift, konkurransedyktig pris og mye utstyr er dette en bil som ligger an til å passe det norske markedet uvanlig godt.

Derfor har det også vært stor interesse rundt den, helt siden konseptbilen ble vist første gang i 2015. 5.500 norske kunder har allerede reservert den. Bare de færreste har sett bilen, ingen har kjørt den.

Men nå nærmer det seg. Brooms egen bilekspert Benny Christensen er akkurat nå (av alle steder) i Namibia!

Dit har nemlig Audi lagt den aller første prøvekjøringen av e-tron. Fortsatt er den kamuflert, men i praksis er bilen nå helt ferdig utviklet, produksjonen er også i gang ved fabrikken i Belgia.

Spektakulære omgivelser

Vi gjør som vi pleier, tar en telefon og hører om vi får fatt i Benny.

–Ring, ring ...

– Hallo, ja!

– Hei i Afrika, Benny – har du fått kjørt mye e-tron?

– Ja, absolutt! Mye og i forskjellige omgivelser. Både på saltsletter, i ørken og i en offroad-løype. Alt i mildt sagt spektakulære omgivelser her nede, blant giraffer og andre ville dyr.

Slik ser e-tron ut, helt uten kamuflasje. Det er ikke vanskelig å se mange likheter med de øvrige Audi-modellene.
Slik ser e-tron ut, helt uten kamuflasje. Det er ikke vanskelig å se mange likheter med de øvrige Audi-modellene.

God offroader

– Men Namibia – hvorfor i alle dager presenterer Audi bilen der første gang?

– Godt spørsmål, som jeg vel egentlig ikke har fått noe godt svar på. Men de ønsker tydeligvis å vise fram bilen under krevende forhold, både temperatur- og kjøremessig. Audi understreker selv at de har utviklet den både i ekstrem kulde og i stekende hete. Det handler om hvordan batteripakken og drivlinjen best takler alle forhold.

– Og så benytter de også anledningen til å la oss finne ut at dette er en svært habil offroader. Etter å ha testet det, tør jeg påstå at dette så langt må være elbilen med det beste 4x4-systemet. I offroad-modus kan du heve den og få bakkeklaring helt opp til 22 centimeter. Da er vi på Toyota Landcruiser-nivå, sier Benny.

Les også: Reiser fire dager – for å kjøre bil ned et fjell

Ligger godt på veien

– Og resten av bilen, fungerer den bra?

– Ja – absolutt! Super-kortversjonen er at dette kunne vært nesten hvilken som helst Audi-SUV. Jeg tror de gjør noe smart og riktig her – for dette er Audi tvers gjennom, med unntak av motor og drivlinje som altså er elektrisk. Interiøret er nesten identisk med nye A6. Forventer man mange kreative sprell slik som i Tesla og Byton, blir man skuffet. Men det er nok en riktig vei å gå for å få med eksisterende kunder over. Vi må ikke glemme at det meste av verden ligger godt bak oss når det gjelder elbiler.

– Det merkes at bilen bærer på noen ekstra batteri-kilo. Men det bidrar også til at den ligger godt på veien, Den lave og midtstilte batteri-plasseringen gir en vektfordeling på nesten optimale 50/50 på hver av akslene. Styringen er lett og presis, og bilen oppleves som litt sporty, samtidig som den er veldig komfortabel, sier Benny.

Broom-Benny har reist langt, langt avgårde for å være med på den første testkjøringen av nye Audi e-tron. Her kan du lese hans førsteinntrykk av bilen.
Broom-Benny har reist langt, langt avgårde for å være med på den første testkjøringen av nye Audi e-tron. Her kan du lese hans førsteinntrykk av bilen.

400 kilometer – eller?

Da Audi avduket e-tron for første gang, var de fortsatt litt omtrentlige med rekkevidde. De gikk ikke ut med noe nøyaktig tall, men nøyde seg med å si «mer enn 400 kilometer». Det gjelder fortsatt:

– Ja, det er ikke mulig å hale noe mer konkret ut av de tyske ingeniørene her, og tro meg: Jeg har forsøkt! «Mer enn 400 kilometer» er i alle fall etter den nye og strengere målemetoden WLTP. Jeg har også sett at enkelte har spekulert i at Audi kanskje holder tilbake noen gode nyheter her – og at den reelle rekkevidden er høyt oppe på 400-tallet. Det gjenstår å se. Testkjøringen her nede har dessverre ikke gitt så veldig mye bakgrunn for å mene noe. Vi har kjørt hardt og i tildels krevende terreng, det er ikke mye å trekke erfaringer fra, sier Benny.

Elmotorene i e-tron har en ytelse på til sammen 265 kW, og et dreiemoment på hele 561 Nm. Når man skifter kjøremodus til sport, og trykker gasspedalen helt ned, aktiveres boost-mode i inntil åtte sekunder. Da leverer motorene opptil 300kW, samtidig som dreiemomentet øker til 664 Nm.

Les også: Billig elbil med mye plass? Jo, den finnes

Innvendig kjenner vi igjen mye fra nye Audi A6, her har ikke Audi funnet på noen sprell.
Innvendig kjenner vi igjen mye fra nye Audi A6, her har ikke Audi funnet på noen sprell.

Bagasjerom og tilhengerfeste

– 0-100 km/t går på 5,7 sekunder. Det er ikke Tesla-kjapt, men det duger i massevis til å gjøre e-tron til en veldig morsom bil å kjøre. Og som vanlig på elbiler, kommer kreftene med en gang – og momentet er voldsomt. Her trenger du ikke akkurat planlegge forbikjøringene godt, det er nok viktigere å konsentrere seg om at ikke førerkortet skal ryke, mener Benny.

Størrelsesmessig plasserer e-tron seg mellom dagens Q5 og storebror Q7. Interiøret er rommelig, med god plass til fem personer og 660 liters bagasjerom (600 liter bak og 60 liter i lasteluken foran) og så mye som 1.725 liter om baksetene legges ned.

Tilhengerfeste kan leveres og bilen trekker inntil 1.800 kilo.

Les også: Nå vet vi mer om hva e-tron skal koste i Norge

Godt å ta helg

«Mer enn 400 kilometer» sier Audi om den elektriske rekkevidden. Mange er nok spente på hva det nøyaktige tallet er.
«Mer enn 400 kilometer» sier Audi om den elektriske rekkevidden. Mange er nok spente på hva det nøyaktige tallet er.

– Dette er ting som er viktig for mange norske kjøpere. Også her ser vi at Audi legger vekt på at e-tron skal være en mest mulig «vanlig» bil. Forhåndsinteressen har altså vært enorm i det norske markedet, og jeg tror neppe noen kommer til å bli skuffet. Det måtte eventuelt være over at designet i kjent Audi-stil er veldig konservativt. Her kunne de nok dratt til litt mer, mener Benny.

Nå skal han teste litt mer i et av verdens tynnest befolkede land, før han starter på den laaange hjemturen:

– Ja, nå skal vi først fly småfly til hovedstaden i Namibia som heter Windhoek, så videre til Johannesburg i Sør-Afrika, videre derfra til London og så hjem til Norge. Jeg tenker det skal bli helt greit å ta helg, når den tiden kommer, avslutter Benny.

Les også: Slik gikk Audi fra raring til luksusbil

Vi kommer naturligvis tilbake med mer når Benny er vel hjemme igjen.

Artikkelen ble først publisert på Broom.no.

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden
Populært