Meny

En stor norsk suksess blir ny

Qashaqi har blitt fornyet flere ganger etter lanseringen tilbake i 2014.
Gamblingen lønnet seg stort for Nissan.

Nissan Qashqai har vært en stor suksess helt siden den kom første gang i 2007.

Da tok Nissan egentlig en råsjans. De erstattet to tradisjonelle familiebiler (Almera og Primera), men en bil som var litt mellom klassene. En høyreist crossover, mindre og smekrere enn mange av SUV-ene på markedet.

Nå er vi på andre generasjon Qashqai som kom på markedet i 2014. Den har Nissan finpusset litt på allerede, nå tar man en ny runde.

Denne gangen handler det om nye motorer og ny infotainmentløsning. En automatisk dobbeltclutch-girkasse er også for første gang på plass i Qashqai.

Samarbeid med Mercedes

Dieselmotor var det kundene lenge etterspurte, også i Qashqai. Det har derimot endret seg dramatisk de siste årene. Derfor er også timingen veldig god når Nissan nå kommer med en helt ny bensinmotor til denne bilen.

Vi snakker om en 1,3-liter på enten 140 eller 160 hestekrefter. Motoren er et samarbeidsprosjekt mellom Renault/Nissan og Mercedes-eier Daimler, sistnevnte bruker den blant annet i nye A-klasse. 40.000 timer med testing og simulering ligger her til grunn, det er ventet at motoren skal produseres i en million eksemplarer årlig.

Les også: Nissan Qashqai: Så billig får du folke-SUVen nå

Nissan fornyer sin Qashqai, med blant annet nye motorer og nytt infotainmentsystem.

Lavere forbruk og utslipp

I Qashqai erstatter den to bensinmotorer: En 1,2-liter og en 1.6-liter. Den nye 1,2-literen byr på både lavere forbruk og utslipp, samtidig som den gjør bilen sprekere.

Nissan sier selv at kundene vil merke bedre respons og akselerasjon via økt kraft og dreiemoment, mykere og mer lineær kraftlevering og en mer stillegående kjøreopplevelse. Serviceintervallene er også forlenget, fra 20.000 til 30.000 kilometer.

Forbruket starter på lave 0,53 liter/mil. Lavt Co2-utslipp er naturligvis også positivt for avgiftsberegningen. Nissan anslår selv av halvparten av kundene vil velge Qashqai med denne motoriseringen.

Les også: Mot slutten for diesel? Se hva Mercedes gjør nå

Den nye 1,3-liters bensinmotoren kommer med både 140 og 160 hestekrefter.

Trafikkdata i sanntid

Nissans helt nye infotainmentsystem med bedre funksjonalitet er nå tilgjengelig i bilen. NissanConnect skal forbedre samarbeidet mellom fører og bil. Kundefordelene er blant annet sømløs og intuitiv integrering av smarttelefon i bilen, samt muligheten til å laste ned trådløse kart- og programvareoppdateringer.

Systemet er også utstyrt med TomTom Premium Traffic som leverer nøyaktige trafikkdata i sanntid for å optimalisere reisetiden. Apple CarPlay og Android Auto leveres som standard på alle utstyrsnivåer utenom Visia.

Les også: Eier du en Nissan Qashqai? Fortell oss om den her:

Salget har falt

Sist Qashqai hadde en facelift, kom det til nye frontlykter. V-grillen ble ny og dypere, samtidig som støtfangeren foran ble endret.

​Innvendig skjedde det også en god del, blant annet nye seter, nytt ratt og nye materialer. Nissan reduserte også støynivået inne i bilen. Den fikk også automatisk nødbrems og en del andre sikkerhets- og førerassistent-systemer.

Her hjemme har Qashqai-salget falt en god del de siste årene. Det har nok mye å gjøre med at Nissan ikke tilbyr den med noen form for elektrisk drivlinje. Dessuten gjør nok knallsalg av elbilen Leaf at Nissans forhandlere kanskje har mindre fokus på å selge Qashqai nå enn de hadde tidligere.

Les mer: Her debuterte storebror i ny versjon

Artikkelen ble først publisert på Broom.no.

Motor
Populært