Selge denne? Da skal du vite hva du gjør

Mercedes AMG GT-R heter den og er en drømmebil for mange. Men hvordan får man egentlig solgt en bil i denne prisklassen?
Mercedes AMG GT-R heter den og er en drømmebil for mange. Men hvordan får man egentlig solgt en bil i denne prisklassen?
Artikkelen fortsetter under annonsen

Ikke akkurat hverdagskost i bruktbilmarkedet.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I «Spør Benny»-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei Benny! Jeg har en AMG GT-R og lurer på hvor eller hvordan jeg bør gå fram for å selge den.

Kan jeg selge den som privatkunde på finn.no, hos en bilforhandler eller på auksjon?

Benny svarer:

Heisann og takk for interessant spørsmål om salg av en helt vanvittig rå bil. Jeg har vært så heldig å få kjøre en slik i noen dager. Denne er det mange som nok kunne tenke seg å kjøpe, men de færreste har midlene som skal til for å skaffe seg et slikt beist av en bil. Jeg regner med og håper at du har hatt mange fine turer, før du tok avgjørelsen om salg.

Dette er definitivt en nisjebil, selvfølgelig fordi den er sjelden, men også på grunn av en relativt stiv pris. Dette er en bil til rundt 2,5 millioner kroner.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Jeg tror derfor at den riktige salgskanalen er en forretning som selger slike biler, enten merkeforhandler, eller vel så gjerne en frittstående butikk som har spesialisert seg på nettopp eksklusive biler. De kjenner markedet, de kjenner kundene og er proffe i forhold til det å håndtere et slik salg. Vi snakker altså kommisjon. Det vil riktignok koste litt, men jeg tror du fort kan vinne igjen det tapte på de punktene jeg nevnte ovenfor.

AMG: Disse bokstavene står for veldig mye moro!

Mercedes AMG GT-R er et råskinn av en bil, men kanskje ikke den alle mest lettsolgte.
Mercedes AMG GT-R er et råskinn av en bil, men kanskje ikke den alle mest lettsolgte.

Salg ut av Norge vil gi lav pris

Jeg tror også at de som vurderer å kjøpe en slik bil gjerne vil kjøpe den nettopp fra et firma, som selger den type biler. Det gir en større trygghet enn å kjøpe den fra privatperson. Du vil da også selv slippe telefoner fra «pratmakere», «dekk-sparkere» og pengelense testpiloter som later som … De fleste har både morsommere og viktigere ting å gjøre enn å prate med slike.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Når det gjelder auksjon, har vi ikke den type auksjonshus som selger slike biler her i Norge. Da må man fort til utlandet og med norske bilpriser – og avgifter, så vil prisen du får ute i Europa trolig være skuffende lav. Vi snakker nok fort 400.000 kroner mindre enn det du vil få her hjemme.

Det må jo også sies at et slikt salg gjerne tar noe tid og at man må være forberedt på at den kanskje ikke selges den første uka, eller den første måneden. Her gjelder det å ha litt is i magen og å vente til riktig kunde dukker opp.

På den annen side – det har aldri vært solgt flere super-biler i Norge enn akkurat nå, så det er jo lov å håpe på et kjapt og greit salg.

Ønsker deg lykke til!

Les også:
Gammel bruktbil: Bilen kan se pen ut – likevel være skummel å kjøpe
Dette er virkelig mye bruktbil for pengene
Vil gjøre bruktbil-svindel vanskeligere

Denne saken ble først publisert i Broom.no