Ekspert slår alarm: Det jukses som aldri før

Juks med kilometerstanden er vanligere enn det vi liker å tenke på, men svindlerne får gå fri.
Juks med kilometerstanden er vanligere enn det vi liker å tenke på, men svindlerne får gå fri.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Spesialist fortviler: Sakene blir bare henlagt.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Jeg tror det jukses mer med kilometerstanden på biler enn noen gang før, men det ser dessverre ikke ut til at noen byr seg nevneverdig om det...

Kraftsalven kommer fra en litt oppgitt Simen Huse, som er daglig leder ved Simco i Fredrikstad.

Et firma som helt siden 1990 har drevet med elektroniske systemer og som er ledende innen sitt fagfelt med diagnostikk og reparasjoner.

De har oppdrag fra politiet, domstoler og forsikringsselskaper, i tillegg til private kunder.

En av tingene de har jobbet mye med de siste årene er nettopp avsløring av kilometerjuks på moderne og avanserte biler.

Huse er med det en mann som definitivt vet hva han snakker om.

– Vi er de eneste i Norge som driver med nettopp dette, og vi har holdt på med det i årevis, så litt greie på det bør jeg jo ha, sier han beskjedent.

Les også: Vi skrudde tilbake kilometerstanden og «tjente» 30.000 kroner

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Ingen ser ut til å bry seg

– Men den siste tiden har vi hatt litt mindre av disse jobbene, legger Huse til.

Simen Huse er daglig leder hos Simco. Foto: Privat.
Simen Huse er daglig leder hos Simco. Foto: Privat.

– Men det høres ikke logisk ut når du samtidig sier at det trolig jukses som aldri før?

– Nei det kan du si, men faktum er at jeg ofte rett og slett fraråder kundene å gå videre med dette. Sannsynligheten for at disse sakene henlegges er så stor at det ikke er noen vits å bruke tid og penger på det.

– Vi har sett mange, ja litt for mange, eksempler hvor vi har avslørt kilometerjuks og dokumentert dette grundig med både tid, sted og hvor mye. Nærmest alt servert på et sølvfat. Men etter en uke eller to får kunden brev i posten om at saken er henlagt, forklarer Huse.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Hva tenker du om dette, da?

– Jeg synes det er forferdelig trist og leit. Jeg liker absolutt ikke utviklingen jeg ser. Det virker ikke som noen bryr seg om det og sakene blir ikke straffeforfulgt. Dermed er det fritt fram for svindlerne og det hele blir en ond sirkel, som bare forsterkes. I både Tyskland og Sverige blir dette slått knallhardt ned på. Der likestilles det med tyveri og ran. Det er jo slik det burde være, for det er jo svindel, som noen skor seg godt på, slår han fast.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Man kan jo selvfølgelig gå til sivilt søksmål. Det er en mulighet, men det er jo også både en dyr og ikke minst tidkrevende prosess. De fleste vegrer seg for det. Bare tenk på advokathonorarene i en slik sak, de kan bli skyhøye.

Les også: Plutselig hadde bilen gått mye kortere

Det er penger å tjene på det ...

– Hvem er det som står bak svindelen?

– Dette er nok mye mer utbredt enn det vil liker å tenke på, dessverre. De store og seriøse forhandleren tror og håper jeg holder seg for gode til dette. Men det er nok noen små, det skjer også på bruktimporterte biler, det har vi sett mange eksempler på opp gjennom årene.

– Det er naivt å tro at dette ikke skjer her hjemme også. For det vet vi at det gjør. Mye gjøres av privatpersoner. Det er mange "flinke luringer" der ute... Dessuten florerer det med billig verktøy fra Øst-Europa for å kunne gjøre denne jobben, forteller Huse.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– For et par tusenlapper kan du få satt tilbake kilometerstanden med over 100.000. Da er det plutselig penger å hente, og da er noen villige til å gå langt. Litt for langt. Synd men sant.

Les også: 200.000 har fått en bot som er helt unødvendig

Jukserne må tas

– Hva tror du må til for å få bukt med dette problemet?

– Jeg tror at uansett hvor "smart og avansert" man lager en bil, så vil noen klare å hacke den. Så jeg tenker at det første, enkleste og beste er å faktisk ta de som driver med dette og som er "fersket" i kilometerjuks, og å slå hardt ned på det. Det vil statuerte eksempler. Det tror jeg vil være både en smart og god begynnelse, sier Huse til slutt.

Saken ble først publisert på Broom.no