Derfor har noen biler to påfyllinger

Mange biler har nå to påfyllingslokk. Et for diesel og et for AdBlue. Det siste bidrar til å redusere skadelige utslipp. Illustrasjonsfoto
Mange biler har nå to påfyllingslokk. Et for diesel og et for AdBlue. Det siste bidrar til å redusere skadelige utslipp. Illustrasjonsfoto
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Dette blir mer og mer vanlig.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I «Spør Benny»-seksjonen på broom.nosvarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei

Det sies at tilførsel av AdBlue til dieselbiler gjør at utslippet blir veldig rent.

Jeg kjører en VW Tiguan med 190 hk dieselmotor hvor det er tilførsel av AdBlue.

Dersom dette er riktig, må jeg spørre hvorfor det ikke stilles krav til alle nye dieselbiler at de skal ha tilførsel av AdBlue.

Tidligere var dette bare til store lastebiler og traktorer.

Med vennlig hilsen J. Henriksen.

Benny svarer:

Ja, du her rett i at AdBlue reduserer skadelig utslipp fra dieselbiler betydelig.

AdBlue er ganske enkelt å framstille. Det består av vann og Urea. Sistnevnte framstilles gjennom en reaksjon mellom ammoniakk og karbondioksid.

AdBlue blir tilsatt i bilens eksosanlegg og starter enkelt fortalt en kjemisk reaksjon som fjerner feler av forurensingselementene i diesel-eksosen og gjør om disse til nitrogen, vann og karbondioksid.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

10-12 liter holder til tusenvis av kilometer

Denne prosessen kalles Selective Catalytic Reduction, (SCR), og brukes kun i dieselmotorer, såvidt meg bekjent. Dette er relativt nytt på personbiler, men bidrar til at flere klarer de nye og strengere kravene til skadelige utslipp på dieselbiler.

AdBlue fylles på en separat tank som normalt rommer 10-12-liter, noe som holder til flere tusen kilometers kjøring.

Særlig har flere fått dette systemet etter innføringen av Euro6-normen, som er den nyeste og så langt strengeste. Men også noen Euro5-biler har dette systemet.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Kostbart

Det kan jo umiddelbart virke som en god ide å innføre dette på alle nye dieselbiler. Hvorfor ikke alle har dette vet jeg ikke helt, men antar at det har med kostnader å gjøre. Dette systemet gjør uten tvil bilene dyrere.

En del bilprodusenter klarer jo også Euro6-kravene med sine motorer uten AdBlue, og tenker tydeligvis at det holder.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Jeg håper dette var svar på spørsmålet ditt og ønsker deg lykke til med den nye bilen!

Les også: ​ Nå koster ikke luksusbilen mer enn en sliten VW Golf

Stort arkiv

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under:

Les også: Drømmebil for deg som sliter med å bli voksen

Video: Se video av VW T-Roc her:

Saken er først publisert på Broom.no