– Vi skal bytte bil – men vil ikke ha elbil

Brooms bilekspert kommer med råd til en Broom-leser som bor på bygda, og som ikke ønsker seg en elbil. En av kandidatene Broom-Benny trekker fram, er Mitsubishi Outlander PHEV S-Edition.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Bor på bygda – og vil ha hjelp av Brooms bilekspert.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I «Spør Benny»-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Heisann!

Jeg har en utfordring. Vi tenker å bytte bil – og jeg er rett og slett helt i villrede om hvor vi skal begynne. Egentlig finnes jeg ikke interessert i bil. Men nå har vi bestemt oss for å slå til og kjøpe en bil til rundt 400.000-450.000 kroner.

I dag har vi en Mitsubishi ASX. Jeg kunne tenkt meg noe litt større, mens kona synes at den egentlig er stor nok. Vi har én sønn – og ikke behov for barnesete eller barnevogn, lenger.

Utover pris, er det viktig at den har hengerfeste og litt ekstra bakkeklaring.

Vi bor på bygda, og har ikke noe problem med diesel- eller bensinmotor. Vi vil rett og slett ikke ha elbil. Og ikke BMW. Dessuten må den være 2016-modell, eller nyere. Hva bør vi gå for?

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Hilsen Arild

Benny svarer:

Heisann! Det er ikke ofte jeg får så vide rammer til å foreslå noe. De fleste har gjerne en klar formening om to eller tre modeller det står mellom.

Men jeg skal i alle fall klare å komme med tre kandidater, som kanskje kan gjøre det litt lettere å ta prosessen et steg videre. De to første er bruktbiler, mens den siste er innenfor budsjettet som nybil.

Mitsubishi Outlander er en bil mange nordmenn har et forhold til.
Mitsubishi Outlander er en bil mange nordmenn har et forhold til.

Første alternativ er en av Norges mest solgte de siste årene: Mitsubishi Outlander PHEV. Gå gjerne for en S-Edition: Fullspekket og tøff bil, der de ekstra detaljene er på plass, både utvendig og innvendig.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

S-Edition inkluderte blant annet sort taktrekk, seter i alcantara med røde kontrastsømmer, Bilstein støtdempere og alupedaler. Den ser ganske enkelt litt mer sporty ut enn en vanlig Outlander.

Dessuten er det jo en ladbare hybrid med solid rekkevidde. Det er tross alt mer «beroligende» for mange, enn å skulle være helt avhengig av en ren elbil.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les mer om Outlander S-Edition her

Litt utenfor boksen

Om vi skal tenke litt utenfor boksen, kan Ford Kuga være et alternativ. Den er ikke veldig hot på markedet akkurat nå, og den mest aktuelle motoriseringen er en diesel. Men dette er billige og bra biler på bruktmarkedet. Dessuten ser den tøff med facelift og ST Line-stylingen.

VIDEO: Med stylingpakke og sorte felger blir Ford Kuga plutselig en bil som skiller seg fra mengden

Det er en litt glemt bil, kanskje mest på grunn av mangelen på elektrifiserte drivlinjer. Men om du gir den en sjanse, tror jeg du kan bli veldig fornøyd med denne. Kjøreegenskapene er bedre enn mye annet i dette segmentet, plassen bra og du får mye utstyr på kjøpet.

Den klarer dessuten hele 2,1 tonn hengervekt, i tilfelle du skal trekke noe tungt.

Siden etterspørselen ikke er all verden, kan du trolig forhandle deg til en god pris, også.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Les Brooms test av Ford Kuga her

Nybil

Siden du sier nei til BMW, tar jeg sjansen på at du kanskje ikke ønsker deg tysk premiumbil sånn generelt. Så da utelukker jeg blant andre Audi Q5, Q3 og Mercedes GLA også.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Mitt siste innspill er derfor VW T-Roc. Dette er rett og slett en bil du kan kjøpe ny, innenfor budsjettet du skisserer.

(Saken fortsetter under)

VIDEO: VW T-Roc - Her kombineres høy sittestilling med kompakte dimensjoner

Det er ikke den største bilen, men er kanskje verdt å ta en titt på, likevel. Plassen er nemlig godt utnyttet, og jeg tolker deg dit at størst mulig bagasjerom uansett ikke står øverst på prioriteringslista.

I forhold til budsjettet ditt, snakker vi om varianten med 150 hk TSI-bensinmotor. Det gir fint kraftoverskudd – og motoren kan kobles mot DSG-automatgir og 4Motion firehjulsdrift.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Med en nybil, får du jo også gleden av å spekke den akkurat slik du selv vil – med farger, utstyr (innenfor budsjettet, da) og felger.

Les også: Les testen av T-Roc her

Vær åpen for innspill

Hadde jeg hatt litt mer informasjon kunne jeg sikkert snevret inn kandidatene en god del. Men liker samtidig utgangspunktet ditt. Alt for ofte kommer folk og ber meg hjelpe dem med å velge bil, også har de egentlig bestemt seg på forhånd. De søker bare bekreftelse på det de har valgt. Jeg tror det er smart å være litt mer åpen for andre forslag.

Uansett. Ønsker dere lykke til med bilhandelen, og håper innspillene kan være med å hjelpe dere til å ta en beslutning.

Les også: Nytt bilmerke skal ikke ha egne verksteder ​

Saken er opprinnelig publisert på Broom.no