VW ID kan godt være din neste bil

SE VIDEO: Dette er VWs nye elbil.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Volkswagen investerer 6 milliarder euro i utvikling og produksjon av sin nye elbiloffensiv.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Elbilene begynner å få fotfeste. Ikke bare her i Norge, men også i resten av verden. Men enn så lenge prosentandelen ganske lav, om vi ser bort fra det norske hjemmemarkedet.

VW har imidlertid store elbilnyheter på gang. Så store og viktige at det trolig vil påvirke store deler av både bilindustrien og måten vi handler bil på. Og det i ganske nær framtid.

«Folkevogner»

For innen 2025 kommer merket til å ha lansert flere enn 20 elbiler på det globale markedet. Volkswagen investerer 6 milliarder euro i utvikling og produksjon av sin nye elbiloffensiv.

Planen er kort og godt å lage en hel serie men nye, ulike og elektriske «Folkevogner». Her skal det finnes noe for enhver smak.

Målene de har satt seg er ikke akkurat snaue heller.

Produksjonen vil starte i 2019, men Volkswagen presenterer allerede nå understellet til den nye ID. –modellserien, som er det viktigste elementet i Volkswagens visjon om «Elbil for alle».

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Målet er å gjøre elbiler til attraktive og rimelige bestselgere i mange land. Nøkkelen til å lykkes ligger i den modulære plattformen for elbiler

(Saken fortsetter under)

VW ID Vizzion consept er en familiebil, som kanskje erstatter dagens Passat.
VW ID Vizzion consept er en familiebil, som kanskje erstatter dagens Passat.

Det viktigste nyhet siden Golf kom i 1974

MEB har særlig to fortrinn. For det første er det ikke en plattform for biler med forbrenningsmotor som har blitt modifisert i ettertid. Plattformen er helt ny og konstruert for å være 100 % elektrisk helt fra start og uten kompromisser.

Volkswagen kan derfor få mest mulig ut av mulighetene som ligger i teknologien. For det andre er fleksibiliteten når det gjelder tilpasning av bilkonsept og ulike design og biltyper større enn noensinne.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Utvalget av biler strekker seg fra kompaktbiler til SUV-er og varebiler. «Den modulære plattformen for elbiler (MEB) er etter vår mening det viktigste prosjektet i Volkswagens historie og kan sammenlignes med overgangen fra Beetle til Golf», sier Thomas Ulbrich, øverste leder for elbilenheten og medlem av ledergruppen til Volkswagen i en pressemelding.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Med MEB vil Volkswagen oppnå større rekkevidde, få bedre innvendig plass og sikre at hele bilen har full digital tilkobling. «MEB omdefinerer måten biler bygges på og forbedrer virkelig følelsen av romslighet. I tillegg er alle ID.-modellene konstruert for rask lading», sier Christian Senger, leder for elbil produktlinjen hos Volkswagen.

MEB er også utviklet med sikte på rask og effektiv produksjon takket være dens unike produksjonsdesign. Dette vil sette konsernet i stand til å oppnå store økonomiske besparelser, som igjen vil gjøre elbilene rimeligere og dermed tilgjengelige for mange mennesker.

Les også: Solgte bilklassikeren – så dukket den opp med mye lavere kilometerstand

(Saken fortsetter under)

Mange ulike biler til ulike behov, men alle bygger på samme elektriske plattform.
Mange ulike biler til ulike behov, men alle bygger på samme elektriske plattform.

Også for Audi, Skoda og Seat

Takket være MEB passer ID.-understellet et uvanlig stort utvalg biler, fra kompaktklassen og SUV-er til personbiler og varebiler.

Artikkelen fortsetter under annonsen

MEB skal ikke bare være den tekniske plattformen for alle bilene i Volkswagen ID.-modellserien, men også for mange elbiler fra andre konsernmerker: Audi, Seat, Skoda og Volkswagen Nyttekjøretøy. MEB skal brukes for til sammen fem merker og i tre verdensdeler.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Den kommer til å dekke hele spekteret fra kompaktbiler til varebilen ID BUZZ Cargo og vil utgjøre den teknologiske ryggraden til mer enn 10 millioner konsernbiler bare i den første produksjonsbølgen.

Plattformstrategien gir Volkswagen et unikt utgangspunkt for et høyt elbilsalg og viser hvor bestemt det Wolfsburg-baserte selskapet er på å lykkes med elbiler.

Les også: Slik var det å kjøre elbil for 46 år siden ​

Batterier som en sjokoladeplate

MEB-modellene vil kunne konfigureres med ulik batterikapasitet for rekkevidder på mer enn 550 kilometer (WLTP). For å oppnå dette har komponentavdelingen i Volkswagen-konsernet utviklet et helt nytt batterisystem, som er mindre komplekst, men betraktelig mer effektivt enn nåværende løsninger. MEB-systemet har flere fordeler sammenlignet med batteriene som har blitt brukt frem til i dag, blant annet at de er skalerbare.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Hvis en eier av en ID. legger mindre vekt på at bilen skal ha lang rekkevidde, kanskje fordi vedkommende hovedsakelig kjører i og rundt byen og derfor bare kjører korte avstander, kan et batteri med lavere energikapasitet være tilstrekkelig.Dette vil gjøre bilen rimeligere.

De som regelmessig bruker bilen over lengre avstander, vil imidlertid velge et større batteri. Dette gir bileierne større fleksibilitet. Det nye batterisystemet har nettopp disse mulighetene for tilpasning.

(Saken fortsetter under)

Dette er VW ID Buzz consept og den kommer som både personbil og varebil.
Dette er VW ID Buzz consept og den kommer som både personbil og varebil.

Batteriet kan brukes til å drive én aksel eller begge. Ettersom oppsettet av cellemoduler er organisert på lignende måte som en sjokoladeplate, er batteriet også enkelt å installere. Volkswagen har også klart å øke ladekapasiteten til 125 kW – et nivå som aldri tidligere er oppnådd i dette segmentet, noe som øker ladehastigheten og korter ned tiden for ladestopp.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Så billig kan du få elbil-bestselgerne nå

Mål om mer enn én million biler innen 2025

Volkswagen tar ledelsen ved et viktig vendepunkt for bilindustrien. Elektriske motorer og digitalisering er begynnelsen på den mest dyptgripende endringsprosessen for biler siden bilen ble oppfunnet for mer enn 100 år siden.

Bilteknologi og infrastruktur kommer som et resultat av dette til å gjennomgå radikale endringer, og verdikjeder kommer også til å omorganiseres. Dynamikken er ekstremt tydelig: Det globale salget av rene elbiler (batteridrevne elbiler – BEV) økte med mer enn 60 prosent i fjor. I 2018 ble grensen på én million nylig registrerte elbiler nådd for første gang.

Disse tallene vil på nytt skyte i været fra 2020, ettersom Volkswagen da vil lansere de første bilene i den nye ID.-modellserien. Først ut blir den kompakte ID.-en og en ID.-SUV vil følge etter kort tid, to elbiler med lang rekkevidde.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Thomas Ulbrich, øverste leder for elbilenheten og medlem av ledergruppen til Volkswagen sier: – Vi planlegger å selge ca. 150 000 elbiler innen 2020, medregnet 100 000 ID. og ID.- SUV-modeller. Det raske skiftet i retning elbiler hjelper oss også med å oppnå svært ambisiøse CO2-mål i Europa, Kina og USA. Salg av biler i ID.-modellserien forventes å øke hvert år til mer enn én million innen 2025.

Målene er med andre ord ganske «hårete» og lykkes VW med denne satsingen, så vil ID-serien definitivt bli den nye Folkevogna, eller Golfen.

Les også: Kutter ventetiden på ny elbil

Saken er opprinnelig publisert på Broom.no

SE VIDEO: En samlers historie: Derfor elsker jeg «bobla»: