Får to bøter om dagen i Oslos sykkelfelt
Ikke en gang politibiler holder seg for gode til å parkere på rød asfalt. Av 110.000 bøter som er delt ut i år, har 570 gått til biler i sykkelfelt.
Så langt i år har Bymiljøetaten delt ut over 100.000 gebyrer og kontrollsanksjoner, blant annet for ulovlig stans og parkering. 570 av dem har vært i sykkelfelt.
– Det er ikke veldig mange?
– Nei, det kan du si. Men det deles ut ekstremt mange typer gebyrer. Sykkelfelt og sykkelvei er en liten bit i et ganske stort bilde, sier Liv Jorun Andenes.
73.000 gebyrer
Andenes er konstituert direktør i Sykkelprosjektet i Oslo kommune. Det er en avdeling i Bymiljøetaten, som har ansvaret for nye sykkelveiprosjekter, sykkelparkering, servicestasjoner og lignende.
De fortalte akkurat på Twitter at det til nå i år var delt ut 569 gebyrer for stans i gang- og sykkelvei, samt sykkelfelt. Siden har tallet tydeligvis økt med én.
– Men hvor mange bøter deler dere egentlig ut?
– Totalt i år er det delt ut rundt 73.000 gebyrer. I tillegg er det noe som heter kontrollsanksjoner.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsen– Og … hva er det?
– Det er det vi deler ut hvis vilkårsparkering blir misbrukt.
Kort sagt: Hvis du parkerer et sted det er lov å parkere, men du har brutt vilkårene. Det kan være at du har parkert der det er beboerparkering, men uten at du har rett til det, eller har glemt å betale. Eller et sted det ikke er lov å stå mer enn et par timer, og du har stått lenger.
Bymiljøetatens folk har delt ut 36.500 sånne kontrollsanksjoner. Dermed blir det nesten 110.000 totalt.
Les også: Dette er historien om seks nestenulykker på én sykkeltur gjennom Oslo
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenSykkeltwitter
– Får dere mange henvendelser om feilparkerte biler i sykkelfelt?
– Det er noen ivrige syklister som er veldig gode til å dokumentere forholdene i byen. Vi følger veldig nøye med i sosiale medier, og tipser bybetjentene hvis det er noe spesielt vi har fått inn, så tar de en ekstra sveip.
Artikkelen fortsetter under annonsen– Hvordan er forholdet mellom sykkel-Oslo og parkerte biler?
– Antallet gebyrer har gått litt ned de siste årene, uten at måten vi jobber på har endret seg nevneverdig. I 2017 økte gebyrsatsen for feilparkering fra 500 til 900 kroner. Det har sannsynligvis hatt en effekt, sier hun.
– Og så har vi begynt å bruke rød asfalt. Det har jo gjort skillet mellom bilvei og sykkelfelt mye tydeligere, sier hun.
– Dette handler ikke bare om fremkommelighet, det handler også om trafikksikkerhet. Syklistene tvinges ut i veibanen, noe som kan skape farlige situasjoner.
Kommentar: Gatekampen
Syklister hindres daglig
– Dette høres veldig lavt ut, sier generalsekretær Morgan Andersson i Syklistenes Landsforening.
– Vi får mange henvendelser på dette. Syklister hindres daglig av feilparkerte kjøretøy i sykkelfelt, og det virker ikke som om kommunen tar det veldig alvorlig.
Artikkelen fortsetter under annonsenAndersson mener det er en mentalitet blant mange bilister om at det nærmest er tillatt å parkere der syklister skal ferdes.
– De har jo ikke noe der å gjøre, sier han.
(Saken fortsetter under)
– Opplever dere at dette blir tatt på alvor av det offentlige?
– Nei, vi har ikke gjort det så langt. Vi ser jo til og med offentlige tjenestefolk feilparkere. Politiet kan feilparkere i sykkelfelt, for eksempel. Det mangler respekt fra mange grupper.
Nå mener han kommunen bør lage en skikkelig kampanje for å få tatt sykkelfelt-parkererne.
– Jeg tenker man nå må ha en intens periode. Kommunen må kjøre ordentlige aksjoner og være synlige og bøtelegge folk som feilparkerer, sier Andersson.
Verstinggatene
- Henrik Ibsens gate
- Universitetsgata
- Grønlandsleiret
- Kirkegata
- Karenslyst allé
Debatt: Oslos nye sykkelveier
Saken er opprinnelig publisert på Dagsavisen.no