Bilen advarer mot vannplaning

Foto: Continental
Foto: Continental
Artikkelen fortsetter under annonsen

Continental jobber nå med et varslingssystem som gjør at bilen i fremtiden kan advare sjåføren om fare for vannplaning.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Vannplaning utgjør en stor ulykkesrisiko på norske veier, men i fremtiden kan det bli langt færre ulykker grunnet vannplaning. Continental, som ikke bare er en av verdens største dekkprodusenter, men også en stor teknologileverandør til bilindustrien, utvikler i disse dager et varslingssystem basert på kameraer og datasensorer, slik at bilen selv vil kunne oppdage farer for vannplaning før det er for sent.

Dette betyr at sjåføren blir advart i tide, og bedre kan justere hastigheten på forhånd. Foreløpig er utviklingen i en innledende fase, men målet er at dette skal bli vanlig på fremtidens biler.

– I Continental jobber vi alle etter en nullvisjon om null ulykker, null skadde og null drepte på veiene. For å oppnå Vision Zero, som vi kaller det, trenger man å utvikle teknologi som gjør bilene sikrere. Et system som kan varsle om faren for vannplaning vil være nok en viktig brikke på veien mot en fremtid uten ulykker, sier produktsjef hos Continental Dekk Norge, Knut Knudsen, i meldingen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Siste skrik fra Skoda

Det er Continentals ingeniører i Frankfurt, Hannover og Toulouse som nå jobber med varslingssystemet mot vannplaning

– Jo bedre dekk og jo mer mønsterdybde du har, jo lettere er det å unngå vannplaning. Derfor anbefaler vi alltid kundene våre om å sjekke mønsterdybden og sørge for at man ikke kjører med utslitte dekk. Men selv med gode dekk er det en fare for vannplaning, sier Knudsen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Derfor utvikler Continental nå et system hvor kameraer rundt bilen skal fange opp hvor mye vann som er på veien man kjører på. Disse kameraene blir montert i sidespeil, i grillen og bak bilen. Kameraene vil fange opp hvor mye, og også hvordan det spruter fra dekkene, og dermed fastslå hvor mye vann det er i veien.

Les også: Kan bli 80.000 dyrere over natten

I tillegg til kameraene planlegger også Continental å bruke informasjon fra dekkene til å identifisere risikoen for vannplaning. I dekkene vil det være sensorer som kan analysere hvor mye vann som er i veien, og varsle sjåføren om farene før det er så mye vann at det kan føre til vannplaning. Sensorene vil også kunne analysere hvor mye mønsterdybde som er i dekket, og ved hjelp av denne dataen kan man anslå hva som er trygg hastighet under spesielle kjøreforhold.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Dataene vil så bli evaluert, slik at bilen selv vil advare sjåføren mot vannplaning ved gitte hastigheter og under gitte forhold. I tillegg vil bilene kommunisere med hverandre, slik at andre biler dermed kan «advare» bilene som kommer bak om vanskelige forhold.

– Allerede i dag kommuniserer biler med hverandre, og man kan oppdage køer på digitale kart, for eksempel. I fremtiden kan man også bli varslet om faren for vannplaning, og når sensorer og kameraer i tillegg kjenner til både mønsterdybde og tidligere erfaringer med å kjøre på vått underlag, så tror vi dette er et system som vil kunne forhindre mange ulykker i forbindelse med vannplaning, sier Knudsen.

Systemet vil bli spesielt viktig på selvkjørende biler i fremtiden, hvor det ikke er en sjåfør som kan anslå faren for vannplaning.

Les også: Toyota Auris ut - Corolla inn

Saken er opprinnelig publisert på Hegnar.no