Nå er Volvo V90 Norges mest solgte stasjonsvogn

Artikkelen fortsetter under annonsen

Har vippet en gammel storselger av tronen.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Skoda Octavia har i flere år vært Norges mest solgte stasjonsvogn. Men i år er den vippet av tronen – og det av et merke som kanskje mer enn noen andre forbindes med nettopp stasjonsvogn.

Norges mest solgte stasjonsvogn så langt i år kommer nemlig fra Volvo og heter V90. Over 2.000 eksemplarer er solgt og registrert så langt i år, det gir åttendeplass på listen over Norges mest solgte personbiler.

V90 er en stor, eksklusiv og kostbar stasjonsvogn som har truffet markedet nesten helt perfekt. V90 har nemlig en kombinasjon veldig mange norske bilkjøpere ønsker seg: Den er ladbar – og den har firehjulstrekk.

88 prosent av salget

T8 heter denne V90-utgaven. Den har hele 390 hestekrefter – og det er den som drar salgslasset:

Erik Trosby er PR- og kommunikasjonssjef i Volvo Car Norway.
Erik Trosby er PR- og kommunikasjonssjef i Volvo Car Norway.

– T8 er den klart mest populære varianten og står for 88 prosent av V90-salget. Etter T8 følger diesel og AWD. Volvo satser på ladbare hybrider og elektrifiserte drivlinjer og det ser vi også at markedet responderer veldig godt på, sier Erik Trosby som er PR- og kommunikasjonssjef hos den norske Volvo-importøren.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Hvorfor tror dere denne bilen har blitt en så stor suksess?

– Det henger nok sammen med at man får en stor og sikker premium familiebil, med kraftig motor og til gunstig pris. Det norske bilmarkedet er i stor grad påvirket av avgiftssystemet og det påvirker også hva slags drivlinje folk velger. Mange setter pris på lydløs, rimelig og miljøvennlig elektrisk småkjøring i hverdagen, kombinert med rikelig med kraft og firehjulsdrift på landeveien, sier Trosby.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Denne Harry-handelen lønner seg faktisk ikke

(Saken fortsetter )

V90 har blitt akkurat den suksessen Volvo håpet på, også her i Norge.
V90 har blitt akkurat den suksessen Volvo håpet på, også her i Norge.

Blir fort dyrt

De ladbare bilene kommer gunstig gjennom det norske avgiftssystemet, dermed får også T8 en betydelig avgiftsrabatt i forhold til utgavene som har «bare» bensin- eller dieselmotor.

Men avgiftskutt til tross: Noen billig bil er dette ikke. V90 starter på 529.000 kroner, da med 150-hesters dieselmotor. T8-utgaven har startpris på 671.000 kroner. Her er det viktig å understreke startpris.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Volvo har løftet seg opp til å bli et premiummerke, det merkes også på hva du må betale for ekstrautstyret. Derfor blir sluttsummen fort 100.000 kroner høyere, det er heller ikke noe problem å bruke det dobbelte på ting som er «kjekt å ha».

Les også: Koppholder? Det blir 21.000 kroner, takk!

(Saken fortsetter under)

Designet stjeler litt plass i bagasjerommet, men V90 er absolutt en rommelig bil.
Designet stjeler litt plass i bagasjerommet, men V90 er absolutt en rommelig bil.

Lillebror kommer

Volvo har for øvrig også en annen bil inne blant de ti mest solgte så langt. Det er SUV-en XC60 som holder tiendeplassen. Også her er det den ladbare utgaven som trekker klart flest kunder.

Så gjenstår det å se hvor lenge V90 klarer å holde posisjonen. Ikke minst kommer den til å få tøff konkurranse fra lillebror V60. Den er lansert i Norge, men det store salgsrushet kommer ikke før til neste år, når også den kommer som ladbar hybrid.

(Saken fortsetter under)

Her er V60 i ladbar hybrid-utgave, fotografert i forbindelse med den første prøvekjøringen av V60 tidligere i år. Denne utgaven går i produksjon senere i år.
Her er V60 i ladbar hybrid-utgave, fotografert i forbindelse med den første prøvekjøringen av V60 tidligere i år. Denne utgaven går i produksjon senere i år.

Nesten ingen kjøper sedan

– V60 kommer helt klart til å bli en viktig bil for Norge. Vi forventer å selge om lag 2.500 eksemplarer i 2019, og den vil med det bli vår mest solgte stasjonsvogn, sier Trosby.

Artikkelen fortsetter under annonsen

PS: Mens V90 altså selger svært bra, går det langt tyngre for sedanutgaven S90. Mer enn ni av ti kjøpere velger nemlig V90 framfor S90. Det er heller ikke noe som er unikt for Volvo. Sedansalget har vært fallende i mange år og denne bilklassen er nå å betrakte som en ganske smal nisje.

Les også: To utgaver – en stikker av med nesten alt salget

Saken er opprinnelig publisert på Broom.no