Råfrekk SUV – til halv pris

Denne lille rakkeren er ikke noen hvilken som helst kompakt-SUV. Dette er nemlig Audi RS Q3. En kruttønne med over 300 hk.
Denne lille rakkeren er ikke noen hvilken som helst kompakt-SUV. Dette er nemlig Audi RS Q3. En kruttønne med over 300 hk.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Denne finner du ikke mange av i Norge.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

I 2011 var vi i Broom på lansering av Audi Q3 i Sveits. Vi fikk prøve de «vanlige» modellene med diesel og bensinmotorer.

Men på den siste dagen, sto jeg ekstra tidlig opp for å få lov til å kjøre en annen versjon også. Det var en pre-produksjonsmodell av en verstingmodell. RS Q3.

Under panseret satt en råsprek 3-liter på rundt 300 hk. Og den gjorde inntrykk! En slik motor i kompakt SUV med sporty kjøreegenskaper var en artig opplevelse.

Men etter det, har jeg ikke sett noe mer til den. Det ble aldri en modell som passet det norske avgiftssystemet.

Nå er det imidlertid en mulighet. På bruktmarkedet.

Les også: Her kan du lese mer om vår prøvekjøring av RS Q3

Halv pris

Q3 er nok blitt en litt glemt modell, etter at markedet snudde bort fra diesel og bensin. I tillegg ble den ganske kostbar, når man spekket den med det riktige og nødvendige utstyret.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Dyrest av alle, var naturligvis RS-utgaven. Den hadde en prislapp på rundt millionen, før ekstrautstyr. Det betyr at du minst kan plusse på et par hundre tusen kroner.

Nå ligger det en 2014-modell til salgs, med prisantydning på knappe 600.000 kroner. Da snakker vi mye og morsom bil for pengene.

Les også: Snart kommer en helt ny generasjon av Audi Q3

Bilen er importert, og ble registrert i Norge første gang i 2015. Dermed følger det ikke med vanlig norsk garanti. Faksimile: Finn.no
Bilen er importert, og ble registrert i Norge første gang i 2015. Dermed følger det ikke med vanlig norsk garanti. Faksimile: Finn.no

5-sylindret kraftpakke

Bak grillen sitter en 2,5-liters turbomotor med 5 sylindre. Det siste er i god Audi-tradisjon, og gir en litt annen dimensjon til lydbildet.

Med denne motoren er også bilen god for solide ytelser. 0-100 km/t er gjort unna på 5,2 sekunder. Det er sportsbiltall, det.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

I tillegg gjør den kompakte bilen seg slett ikke bort i svingene. Audi har gjort en god jobb på kjøreegenskapene.

Les også: Denne Audien har 900 (!) hestekrefter

Mye luksus – men litt som trekker ned

Du får også en god porsjon luksus i interiøret, i alle fall når den er spekket slik som bilen vi omtaler her: Sportsseter i skinn med kontrastsømmer, karbondeksler, sportsratt med flat bunn, glasstak og sort taktrekk.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det som trekker ned er den litt kjipe skjermen og midtkonsollen ser også litt bilig ut.

Men så var det jo også Audis innstegsmodell i SUV-segmentet.

Designet byr ikke på de store kreative sprellene. Det har man vært rausere med på generasjon to, som lanseres nå i høst.
Designet byr ikke på de store kreative sprellene. Det har man vært rausere med på generasjon to, som lanseres nå i høst.

Klikk her for å se hele annonsen

Brukbar plass

Selv om bilen er kompakt, er plassen godt utnyttet. Bakseteplassen er ikke verst, og bagasjerommet er på 356 liter. Litt mer enn i en Golf, med andre ord.

Men noen plassmester er den naturligvis ikke.

Bilen vi omtaler her har ellers rubb og stubb av utstyr, og leveres med to sett 20" hjul.

Rent økonomisk må du ta høyde for at vedlikehold av en slik bil koster litt ekstra. Den blir også dyrere å forsikre enn en vanlig Q3.

Prisen på denne modellen er det for øvrig vanskelig å si noe om. Det er ikke akkurat ofte en slik mulighet dukker opp. Men helt på bærtur virker den ikke.

Les også: Les vår test av Audi Q3 her

Åpen for innbytte

Eieren av Q3-en er forresten åpen for innbytte – i en billigere bil. I annonsen står det nevnt at han blant annet er interessert i Audi Allroad, BMW i3, VW e-Golf og Audi A3.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Så hvis du har lyst å sikre deg en litt annerledes SUV, kan dette være en god anledning. Jeg kan jo avslutte med å hente et sitat fra min egen test av bilen:

Smilet kommer stadig tilbake mens vi kjører rundt. Det er ikke det aller råeste på fire hjul - bare utrolig morsomt.

Les også: Vente på el-SUV – eller kjøpe ladbar hybrid?

Artikkelen ble ført publisert på Broom.no.