Stor test: Så langt går elbilene egentlig

Ti av markedets mest populære elbiler er satt på prøve. Målet er å finne den realistiske rekkevidden, og hvorvidt produsentens tall stemmer med virkeligheten. Testen er utført av Autobest i samarbeid med Coches og ingeniører fra franske Bureau Veritas. Foto: Autobest/coches.
Ti av markedets mest populære elbiler er satt på prøve. Målet er å finne den realistiske rekkevidden, og hvorvidt produsentens tall stemmer med virkeligheten. Testen er utført av Autobest i samarbeid med Coches og ingeniører fra franske Bureau Veritas. Foto: Autobest/coches.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Har du elbil – eller har du tenkt å kjøpe?

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det nordmenn vegrer seg aller mest for ved kjøp av ny elbil i dag, er manglende rekkevidde.

Det viser tall fra Elbilbarometeret 2018, som er en årlig undersøkelse utført av Opinion for Norsk Elbilforening.

Frem til i år har elbilens forbruk og rekkevidde tatt utgangspunkt i den gamle målemetoden NEDC, som sist ble oppdatert i 1997. Det har resultert i urealistisk lang offisiell rekkevidde både på fossil- og elbiler.

Stor test

For elbilistene har det medført overraskelser, ettersom bilen ikke er i nærheten av å klare rekkevidden som er oppgitt fra produsent.

David Andersen, journalist i Bilogmotorbloggen, samt norsk jurymedlen i Autobest, er den norske representanten for "Real Range Test". Foto: Autobest/coches.net.
David Andersen, journalist i Bilogmotorbloggen, samt norsk jurymedlen i Autobest, er den norske representanten for "Real Range Test". Foto: Autobest/coches.net.

Nå har vi imidlertid fått en ny og strengere målestandard, WLTP. Denne er mer realistisk, og tar hensyn til «virkelig kjøreatferd». Les mer om det her.

Med 31 motorjournalister har Autobest i sommer utført den første uavhengige rekkeviddetesten på ti av de mest populære elbilene på markedet akkurat nå.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er Bilogmotorbloggen som først omtalte saken i Norge.

Realistisk rekkevidde

Hensikten er ikke å tyne flest mulig kilometer ut av hver enkelt bil, men å finne realistisk rekkevidde ved normal kjøring. De omfattende testene er utført under identiske forhold i Spania, både på landevei, motorvei og i by.

Eksakte målinger ble tatt via montering av Blunik måleinstrumenter i hver bil.
Eksakte målinger ble tatt via montering av Blunik måleinstrumenter i hver bil.

For at bilene ikke skulle stoppe langs veien, er hver øvelse avsluttet på bane med en gjennomsnittsfart på 70 km/t – før batteriene tømmes helt.

Hele testen er utført to ganger slik at resultatene er et snitt av de to testrundene.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Topp 5: Her er elbilene med minst rekkevidde

Tesla går lengst

Ettersom testen foregikk samme uke som den internasjonale lanseringen av Hyundai Kona Electric, rakk ikke den å være med. Ellers er listen over biler nokså komplett:

BMW i3, Hyundai Ioniq EV, Jaguar I-Pace, Kia Soul, Nissan Leaf, Opel Ampera-e, Renault Zoe 40, Tesla Model S, Tesla Model X og VW e-Golf. Begge Teslaene var 100 kWt-versjoner.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Etter flere tester er tallenes tale klar. Halvparten av bilene møtte eller overgikk oppgitt rekkevidde målt etter WLTP-syklusen. Dermed er det ingen tvil om at den er langt mer realistisk sammenlignet med den tidligere NEDC-normen.

Nye Nissan Leaf kom ikke like godt ut av det i denne testen. Foto: Autobest/coches.net.
Nye Nissan Leaf kom ikke like godt ut av det i denne testen. Foto: Autobest/coches.net.

Blant samtlige biler er det ikke overraskende at Tesla Model S 100 er bilen som går lengst. Resultatet sier 422,65 kilometer mot 461 kilometer, som er estimert WLTP-rekkevidde.

Bilen som derimot skiller seg klart best ut i forhold til oppgitte tall er Kia Soul. Den kjører nemlig 18 prosent lenger enn oppgitt rekkevidde.

Her skal det nevnes at WLTP-rekkevidden på noen biler er estimert, ettersom produsenten ikke har tallene klare selv enda. Se mer i tabellen nederst i saken.

Svein ble skuffet over hybriden – byttet til dieselbil i stedet

Nissan og Jaguar på bunn

Den store skuffelsen i testen er det Jaguar I-Pace som står for. Den er oppgitt til 480 kilometer, mens resultatet endte på 313,56 kilometer. Altså oppnår bilen bare 65,3 prosent av oppgitt rekkevidde.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

I sammenhengen skal det nevnes at Jaguaren var en førproduksjonsbil benyttet på presselanseringen, og uten siste programvareoppdatering.

Heller ikke storselgeren Nissan Leaf oppnår de beste resultatene. Mens oppgitt rekkevidde er 285 kilometer – viser resultatet i stedet 227,99 kilometer.

I tabellen under kan du se de komplette resultatene fra Autobest sin «Real Range EV» test.

*estimated range WLTP. Those cars do not yet have an official figure

*1NEDC protocol.

*2WLTP protocol. Mandatory for all new cars in Europe from September 1st

Kilde: Autobest.org

Les vår test av nye Hyundai Kona Electric her

Bompenger for elbiler: – Bergen viser hvordan det bør gjøres Norsk forskning kan gi elbiler med 1.000 kilometers rekkevidde

For langt mellom ladepunktene

Denne saken ble først publisert i Broom.no