Meny

Bompenger for elbiler: – Bergen viser hvordan det bør gjøres

Bompengeprisene har steget her til lands de siste årene. Snart må også elbilister betale for å passere bomringen. Illustrasjonsfoto. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix
Men selv i Bergen må elbilister belage seg på å betale bompenger allerede fra våren 2019.

Bergen ble nylig kåret til Norges elbilhovedstad. Byen har en høyere andel elbiler i bilparken enn Oslo, Trondheim og Stavanger. I tillegg fikk byen skryt for sitt planlagte bompengesystem.

– De kobler innføringen av bompenger med andelen elbiler som passerer bomringen. I Bergen skal det først innføres bompenger for elbiler først når disse bilene står for 20 prosent av passeringene i bomringen. Her mener vi Bergen viser hvordan det bør gjøres i resten av landet, sier Christina Bu, leder for Norsk elbilforening, til ABC Nyheter.

Ifølge Bergens Tidene vil andelen passere 20 prosent allerede til våren, dersom veksten av elbilbruken i Bergen fortsetter. Når det skjer må elbilsjåfører betale 10 kroner i bomavgift utenom rushtiden og 20 kroner i rushtiden.

– Vi vil stimulere overgangen til mer miljøvennlige biler. Men det er slik at vi ikke har plass til alle bilene i byen, uansett om de kjører på strøm eller bensin. Derfor er vi enda mer opptatt av å folk til å gå over til kollektivtransport, sykkel og gange, sier byråd for byutvikling Anna Elisa Tryti (Ap) til Bergens Tidene.

– Skal ikke betale mer enn maks 50 prosent

Per dags dato er det gratis å passere alle bomringer i landet med elbil. Det er det snart slutt på. Stortinget har åpnet for at nullutslippskjøretøy kan betale opp til 50 prosent av takstene for konvensjonelle kjøretøy for bompenger, ferje og parkering.

«Det etableres en nasjonal bindende regel om at nullutslippskjøretøy ikke skal betale mer enn maksimalt 50 prosent av takstene for konvensjonelle kjøretøy når det gjelder bompenger, ferje og parkering», heter det i budsjettforliket for 2017.

Det er dermed ikke gitt at takstene må være så høye som 50 prosent. Takstene for elbil i bomringen i Bergen vil være lavere når de innføres, og trappes opp gradvis etter hvert som andelen elbiler blir større.

– Vi venter nå på en oppfølgingsfullmakt fra samferdselsdepartementet som kan fortelle mer om hvordan ordningen skal forvaltes, og om vedtakene som er gjort her lokalt er gode nok, sier seniorrådgiver Kristian Bauge i Statens vegvesen til Bergens Tidene.

– Det viktigste virkemiddelet

Det er opp til fylkeskommunene å bestemme takstene for elbil i bomringen. Christina Bu i Norsk elbilforening kunne ønske flere valgte en lignende modell som det Bergen har gått for.

Christina Bu er generalsekretær i Norsk elbilforening. Foto: Scanpix

– Vedtakene gjøres lokalt, og mye av ansvaret og handlingsrommet legges til fylkeskommunen. Vi er opptatt av at kommunene skal være seg bevisst det ansvaret. Vi vet at incentiver er utrolig viktige for å overbevise flere til å kjøpe elbil. Dette er et av de viktigste virkemidlene lokalpolitikere sitter på for å stimulere innbyggerne til å skaffe seg nullutslippskjøretøy, sier Bu.

Elbilforeningen har forståelse for at bompenger for elbil på sikt blir nødvendig. Bu ønsker seg imidlertid en gradvis opptrapping i tråd med hvor mange elbiler som passerer bommene, slik Bergen gjør.

– Det er synd om for eksempel Stavanger, som har 8 prosent andel elbiler på veiene sine, skal innføre 50 prosent bomavgift for elbiler flatt med én gang. Da synes jeg heller man skal innføre 20 prosent bomavgift når elbilene står for 20 prosent av bompasseringene, sier Bu.

Hun viser også til at elbilutviklingen har kommet mye kortere i Nord-Norge.

– Harstad har en elbilandel på 3,6 prosent. De bør bevare incentiver lengre nordpå, og ikke innføre 50 prosent takst i bomringen for elbiler umiddelbart. Nettopp fordi det er så store forskjeller på andelen elbiler forskjellige steder i landet, bør elbilavgiften i bomringen kobles til andel elbiler på veiene, slik det gjøres i Bergen. Det er mer rettferdig, avslutter hun.

Les også:  Sparer 60.000 kroner i året på å kjøre elektrisk

Bompengeendringer

Dette er storbyenes planer for elbiltakster i bomringen:

  • Stavanger: Rogaland fylkeskommune har vedtatt at de ønsker halv pris i alle bomstasjoner. Stavanger har foreløpig ikke fattet vedtak.
  • Bergen: Innfører bompenger for elbiler når passeringsandelen er over 20 prosent. Høsten 2017 lå denne andelen på rundt 14 prosent. Når dette skjer må elbiler betale 10 kroner utenfor rushtiden og 20 kroner i rushtiden.
  • Kristiansand: Vest-Agder fylkeskommune har foreslått fortsatt gratis bompassering for elbiler, men mener det bør gjøres en ny vurdering når andelen elbilen er 15 prosent av den totale bilparken.
  • Oslo: Bompenger for elbil fra mars 2019. Taksten blir fem kroner per passering utenom rushtid og ti kroner i rush, i praksis 30 kroner til sammen hver dag, økende til 45 kroner i 2020 og 71 kroner i 2025.
  • Trondheim: Det går sannsynligvis mot en 50 prosent-løsning. Takstene i dagens bompengesystem for konvensjonelle biler varierer fra ni kroner og opp til 37 kroner per passering for lette kjøretøy.
  • Tromsø: Det er bestemt at elbil ikke skal kjøre gratis, men noe beløp er ikke vedtatt. Det innfører bompenger i 2020 eller 2021. Takst for konvensjonelle biler blir 10 kroner utenom rushtidene og 30 kroner i rushtidene.

Kilder: NAF, Fædrelandsvennen, Norsk elbilforening.

Les også: 

– Kun halvparten av nordmenn vurderer elbil som sitt neste bilkjøp

Lyst på elbil? Så lenge må du vente

Billig elbil med mye plass? Jo, den finnes

Motor
Populært