Dette var en drømmebil – nå har prisen blitt hyggelig

Litt eldre Mercedes med stor motor og mye utstyr er fortsatt en drømmebil for mange.
Litt eldre Mercedes med stor motor og mye utstyr er fortsatt en drømmebil for mange.
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Men den er dyr å reparere om noe går galt.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I «Spør Benny»-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei Benny. Jeg har vært å tittet på en Mercedes som jeg likte godt. En svart E-Klasse 350E (bensin V8!) fra 2005, gått bare 183.000 kilometer. Hva kan du si om den bilen? Tenker på hestekrefter, motoren, toppfart og slikt. Mercedes er vel gode biler? Håper du kan svare! Mvh. Robert.

Benny svarer:

Heisann Robert – klar du skal få svar! Det er alltid morsom å se på ny bil og det kan være lett å bli revet litt med også, når man ser noe gromt man virkelig får lyst på. Jeg kjenner godt igjen den følelsen...

2005-modellen er første årgangen med 350-motor, den erstattet den tidligere 320-en og fikk samtidig en 7-trinns automatgirkasse. Motoren er IKKE en V8, men en V6, men som en yter hele 272 hestekrefter og gjør unna 0-100 på 6,9 sekunder. Toppfarten er på 250 km/t. Så det er en ganske grom pakke vi snakker om her!

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Når det gjelder forbruket tror jeg det realistiske her er drøy liter på mila ved blandet kjøring. Fabrikken oppgir selv 0,97, men det tror jeg skal holde hardt.

Disse bilene er uvanlig komfortable, ofte godt utstyrte, samtidig som de byr på et hav av plass. Ikke vanskelig å forstå at denne kombinasjonen faller i smak både hos deg og mange andre.

Men som vanlig har også denne medaljen en bakside. Jeg er absolutt ikke ute etter å knuse noen drømmer, men bilene har også noe svakheter som jeg håper det er OK at jeg påpeker?

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Rustproblemer

350-motoren er stort sett grei og driftsikker, bedre enn dieselmotorene, etter min mening. Men balanseakslene kan skjære seg. Det er er relativt kostbar reparasjon. Har bilen luftfjæring er dette en annen potensiell og kostbar feilkilde.

Som alltid er bremser og kuler og ledd i for- og bakstilling noe som bør sjekkes nøye før kjøp. Mange eiere har også hatt ulike irriterende elektronikkfeil i sine biler. Særlig med navigasjon- og telefonsystem. Sjekk nøye at alle funksjoner virker som de skal.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Underdimensjonert drenering fra taket gjør også at en del biler fikk vann inn i kupeen og i gulvet.

Dessuten skjedde det som ikke måtte skje. Som du kanskje kjenner til så rustet eldre Mercedeser ganske så friskt rundt millennium-skiftet. Problemet skulle være løst med neste generasjon, som denne aktuelle bilen er. Men det er det ikke. Bilene ruster fortsatt. Heldigvis ikke like ille – det skulle nå bare mangle. Men allikevel nok til at dette absolutt bør sjekkes nøye før kjøp. Er det rust, har det vært utbedret, osv.

Dette er med andre ord en bil som må sjekkes grundig før kjøp. Bilene er dyre å reparere om noe går galt og det gjør det jo gjerne før eller siden med eldre biler. Men er E-klassen hel, fin og i god teknisk stand, så er dette fortsatt en grom bil – særlig med denne motoren!

Lykke til med bilkjøp!

Les også: Kjøpte drømmebil – så kom problemene...

Stort arkiv

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

Denne saken ble først publisert på Broom.no.