Disse bilene fikk toppscore i krasjtest

Volvo XC40.
Volvo XC40. Foto: Euro NCAP

I løpet av sommeren har flere nye bilmodeller har gått gjennom Euro NCAPs krasjtester. Her er dommen.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Volvo XC40 og Ford Focus får full score fem av fem stjerner i Euro NCAPs krasjtest, offentliggjort tidligere i sommer.

2018 Euro NCAP-testene var de tøffeste noensinne, med nye og mer krevende utfordringer innen sikkerhetsteknologi, inkludert syklistgjenkjenning med automatisk brems og nødsystemer. Alt i alt scoret XC40 høyest blant bilene testet under det nye regimet.

– Nye XC40 er en av de tryggeste bilene på markedet. Som standard leveres den med det største tilbudet på sikkerhetsteknologi innenfor små SUVer, og hjelper føreren oppdage og unngå kollisjoner, holde seg trygt i kjørefeltet og reduserer konsekvensene av en utforkjøring, sier Malin Ekholm, leder av Volvo Cars Safety Centre, i en pressemelding.

Les også: Stryker fullstendig i krasjtest - 0 stjerner!

Ford Focus-system får skryt

Ford leverer en rekke sofistikerte sikkerhetssystemer for å hindre eller redusere personskader ved en ulykke.

Blant de avanserte systemene som blir trukket frem av Euro NCAP, er nye Ford Focus antikollisjonssystem med fotgjenger- og syklistoppdagelse. Dette systemet registrerer personer som kan komme til å krysse kjørebanen.

Dersom føreren ikke reagerer på bilens varsler, bremser systemet automatisk ned for å unngå en ulykke. Systemet virker også i mørke, da benytter det seg av bilens kjørelys.

Euro NCAP har tildelt nye Ford Focus høye poengsummer både for sikkerheten til voksne (85 prosent) og barn (87 prosent) som passasjerer. Dette skyldes blant annet den nye C2-plattformen som bilen er bygd på. Den gjør konstruksjonen hele 40 prosent sterkere ved en frontkollisjon, og hele karosseriet 33 prosent sterkere med utstrakt bruk av ultrasterkt trykkherdet borestål.

Les også: Fjorårets sikreste bil

– Bilkjøring har ikke blitt mindre krevende

– Tenk tilbake til tiden når du tok førerkortet, og hvor hardt du konsentrerte deg om å kjøre sikkert. Bilkjøring har ikke blitt noe mindre krevende. Vi har bare blitt mer vant til det. Teknologier som antikollisjonssystem med fotgjenger- og syklistoppdagelse reduserer kravene til føreren og hjelper disse til å bli mer fokusert på kjøringen, mindre stresset og mer trygge bak rattet, sier Fords globale direktør for biler i det såkalte C-segmentet, Helmut Reder.

Euro NCAP (European New Car Assessment Programme) er en uavhengig organisasjon etablert av europeiske transportmyndigheter, bilorganisasjoner, forsikringselskaper og forbrukerorganisasjoner. Organisasjonen gjennomfører kollisjonstester av nye biler og vurderer deres sikkerhet.

Les også: 2013-modeller skrapes - lønner seg ikke å reparere

Du finner flere detaljer hos Euro NCAP

Artikkelen ble først publisert på Hegnar.no.

Personvernpolicy