Ansatt i parkeringsselskap kjørte bilen til Kendra mens hun var på ferie

Illustrasjonsbilde: Mange velger å langtidsparkere bilene sine mens de er på ferie. Dette bildet viser parkeringen ved Oslo lufthavn. Den opereres ikke av samme selskap som omtales i saken. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix
Illustrasjonsbilde: Mange velger å langtidsparkere bilene sine mens de er på ferie. Dette bildet viser parkeringen ved Oslo lufthavn. Den opereres ikke av samme selskap som omtales i saken. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Bilen skal ha blitt kjørt 33 ganger, og til sammen 180 kilometer uten tillatelse. 

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Da jeg satte meg i bilen var bilsetet annerledes, og det lå en lighter mellom setene som ikke var vår, sier Kendra Sandum til NRK, som først omtalte saken.

Det var da Sandum kom hjem fra en tre uker lang ferie til USA, at hun oppdaget at noe var annerledes med bilen. Mistanken ble bekreftet da hun sjekket en app hun har, som loggfører rutene bilen hennes tar. Ifølge appen hadde bilen blitt kjørt 33 ganger, over 180 kilometer totalt, mens hun var på ferie.

– Føles inngripende

Selskapet Sandum brukte heter Fastpark Gardermoen. Selskapet hentet bilen ved flyplassen og kjørte den til sin egen parkering, der bilen skulle stå trygt i tre uker. Geir Pettersen, daglig leder i selskapet, sier til NRK at han beklager forholdene.

– Dette er veldig uheldig og vi beklager. Vi vet ikke hvem som har brukt bilen eller hvordan det har skjedd.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Thomas Iversen, jurist og seniorrådgiver i Forbrukerrådet, sier til ABC Nyheter at de regner med at det aktuelle parkeringsselskapet gjennomgår sine rutiner grundig.

– Det økonomiske ved dette er én ting, men det føles sannsynligvis også inngripende når noen bruker bilen din uten samtykke, sier han og legger til at det er krevende for selskaper å sikre seg mot illojale ansatte ett hundre prosent.

Les også: OBS: Her bør du lese det som står med liten skrift!

Behandlet over 5000 parkeringsklager

Iversen sier Forbrukerrådet kan bistå folk med råd og veiledning innledningsvis, i situasjoner der kundene er misfornøyde med et selskap. Kommer du ingen vei ved å klage til selskapet, kan du også klage til Parkeringsklagenemda. I fjor behandlet de over 5300 saker.

– Når du skal velge et firma, uavhengig av hva du skal bestille, anbefaler vi også at du søker litt på nettet først. Da kan du se om selskapet har en god nettside, om de har mottatt klager tidligere, om de er registrert der de skal og lignende, sier Iversen

Ifølge NRK har Sandum anmeldt saken til politiet.

Les også: Norges ærligste megler bløffet om heis og parkering