Tesla ber underleverandører om tilbakeføring av betaling

Tesla trenger penger og har ifølge WSJ bedt noen av sine underleverandører å betale tilbake en del av det de har fått for sine produkter, helt tilbake til 2016. Folk i bransjen betegner dette som uhørt.
Tesla trenger penger og har ifølge WSJ bedt noen av sine underleverandører å betale tilbake en del av det de har fått for sine produkter, helt tilbake til 2016. Folk i bransjen betegner dette som uhørt. Foto: Andy Wong / AP
Artikkelen fortsetter under annonsen

Tesla er i pengenød og ber noen av underleverandørene om å betale tilbake noe av det de allerede har fått for sine produkter, ifølge The Wall Street Journal.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Bønnen til underleverandørene stiller spørsmål ved selskapets pengebeholdning. Den skal ha blitt gradvis mindre ettersom produksjonsproblemene har økt over tid, melder avisen.

Et notat som Wall Street Journal har fått tilgang til, viser at Tesla ber sine underleverandører om tilbakeføring av en «meningsfull andel» av de pengene bilprodusenten har betalt dem siden 2016. Leverandørene blir kort og godt bedt om å bidra til at Tesla blir et overskuddsforetak.

Selskapsledelsen har ikke villet kommentere notatet i detalj, men innrømmer at de søker tilbakebetaling fra noen leverandører fra omtrent den tiden.

Eksperter på bilproduksjon sier det ikke er uvanlig at produsenter vil be om en lavere pris fra underleverandører som har utsikter til å få store kontrakter i framtiden. Men det betegnes som svært uvanlig at slike utspill er tilbakevirkende.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Dette er nærmet uhørt og viser at Tesla er i en desperat situasjon, sier Denne Virag, en bedriftsrådgiver som i 40 år har fulgt bilindustrien tett.

Tesla har svidd av rundt en milliard dollar i kvartalet og satt i første kvartal i år igjen med en kjent reserve på 2,7 milliarder dollar. Men selskapet har hatt problemer med å balansere pengebeholdningen med ønsket om å vokse og sende nye modeller ut på markedet.