Stopper produksjonen av to norske bestselgere

Volkswagen Golf GTE og Passat GTE har solgt som bare det i Norge. Men nå stanser Volkswagen produksjonen.
Volkswagen Golf GTE og Passat GTE har solgt som bare det i Norge. Men nå stanser Volkswagen produksjonen.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Det har en ganske spesiell årsak.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Både i fjor og så langt i år er Volkswagen landets klart mest solgte bilmerke.

Sammen med elektriske e-Golf er det de ladbare hybridene, Passat og Golf GTE, som utgjør volummodellene.

I fjor var Passat GTE den nest mest solgte ladbare hybriden med drøyt 3.200 solgte eksemplarer. Golf GTE fulgte tett på en tredjeplass med 2.439 biler.

I tillegg til at dette er populære modeller i utgangspunktet, skyldes nok mye av suksessen at de ladbare hybridene kommer gunstig gjennom det norske avgiftssystemet.

Stopper produksjonen

Like gunstig blir det imidlertid ikke fra 1. september i år. Da innføres nemlig den nye og strengere målesyklusen WLTP. Den innebærer blant annet at bilenes forbruk og utslipp skal testes over en lengre og mer realistisk strekning, sammenlignet med den utgående målemetoden som heter NEDC.

I praksis betyr det at de ladbare hybridene på papiret vil få økt forbruk og CO2-utslipp – noe som igjen vil føre til økte priser.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
Passat GTE yter til sammen 218 hk. Det er takket være kombinasjonen av en elmotor og en bensinturbo på 1,4 liter.
Passat GTE yter til sammen 218 hk. Det er takket være kombinasjonen av en elmotor og en bensinturbo på 1,4 liter.

Det er derfor Volkswagen nå har bestemt seg for å midlertidig stoppe produksjonen av både Golf GTE og Passat GTE.

NAF: – En vanlig familiebil kan bli 80.000 kroner dyrere

Nye batterier

Den nye WLTP-normen krever blant annet at de ladbare hybridene må ha en elektrisk rekkevidde på minst 50 kilometer for å komme godt ut.

Derfor vil Volkswagen nå ha en liten pause i produksjonen, slik at de kan utvikle nye batterier for å sikre lenger elektrisk rekkevidde. I dag er rekkevidden på Golf GTE og Passat GTE oppgitt til inntil 50 kilometer.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Dermed er det nærliggende å tro at de oppdaterte bilene vil kunne skilte med godt over dette når de kommer på markedet igjen neste år.

Hva så for de som ønsker seg en GTE-bil før den tid?

I fjor var Golf GTE den tredje mest solgte ladbare hybriden i Norge.
I fjor var Golf GTE den tredje mest solgte ladbare hybriden i Norge.

– Fabrikken tar ikke imot nye bestillinger av Passat GTE og Golf GTE, men vi har fortsatt en del biler på lager som vi kan levere utover høsten. Akkurat når vi kommer til å være sluttsolgt, avhenger selvfølgelig av etterspørselen framover, forteller Anita Svanes, kommunikasjonssjef for Volkswagen i Harald A. Møller.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Dette er WLTP

WLTP står for Worldwide Light vehicles Test Procedure og er en ny målemetode for bilenes utslipp som innføres i EU.

I Norge er kjøpsavgiften (engangsavgiften) knyttet til hvor mye CO2 bilen slipper ut. Dermed vil høyere utslippstall bety økte avgifter på en rekke bilmodeller – også biler som allerede er bestilt.

Fra 1. januar 2019 skal alle nye biler typegodkjennes og avgiftsberegnes (engangsavgift) etter WLTP. En overgangsordning trer i kraft fra første september.

I Danmark har regjeringen foreslått 21 prosent reduksjon på de nye utslippstallene. I Sverige innfører regjeringen kun første trinn av endringene, og de viderefører denne også inn i 2019. I Finland har de vedtatt 25 prosent reduksjon på de nye utslippstallene, og er åpne for å redusere ytterligere om det blir behov for dette.

Firefelts motorvei kan gi enorme besparelser

Denne saken ble først publisert hos Broom.no