Oppfylte taxidrømmen: – Kjærlighet ved første blikk
Per Henning lot følelsene bestemme.
De færreste vil nok påstå at det å kjøre taxi er en spennende opplevelse. Det er ofte snakk om de samme, vanlige grå bilene, med liten diesel- eller hybridmotor.
Men det finnes unntak. Per Henning Helseth og hans bil er utvilsomt blant dem.
Taxisjåføren fra Langevåg utenfor Ålesund kjører nemlig noe så sjeldent som en Mercedes CLS Shooting Brake.
Bilen er en 2013 modell, og blir av mange omtalt som verdens vakreste stasjonsvogn.
Kjærlighet ved første blikk
– Det er helt tilfeldig at jeg endte med denne bilen. Jeg var egentlig innom Bertel O. Steen i Ålesund for å se etter en ny E-Klasse. Men så fikk jeg se trynet på CLS-en i butikken, med rett farge og AMG-pakke. Da var det ikke noe mer å tenke på. Jeg var solgt, forteller Per Henning til Broom.
(Saken fortsetter under)
45-åringen legger til at han alltid har vært nysgjerrig på bilen, og at det er en stor guttedrøm som har gått i oppfyllelse.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsen– Hvorfor akkurat CLS Shooting Brake?
– Det er jo et smykke. Da jeg så bilen live i butikken var det bare kjærlighet ved første blikk. I etterkant har jeg ikke angret ett sekund på kjøpet, sier en smørblid CLS-eier, som nå har eid bilen i tre og et halvt år.
Les også: Solgte Volvoen, avbestilte ny Tesla – gikk for denne
Lot følelsene bestemme
Bilen som i dag kjører rundt i Ålesund, ble bruktimportert og har tidligere gått som pressebil i Tyskland. Det innebærer blant annet at bilen er spekket med utstyr, og har en prislapp noe over snittet av taxiparken i Norge.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenNy kostet bilen ordinært rundt 1,1 millioner kroner.
– Det er en relativt dyr bil ja. Men noen ganger må lidenskap og følelser få lov til å styre, konstaterer Per Henning.
Les også: CLS Shooting Brake forsvinner
Har fått nye kunder
Selv om CLS Shooting Brake er en stor bil, er ikke Per Hennings eksemplar utstyrt med noen verstingmotor. Her er det snakk om en moderat 250 diesel, som betyr 204 hk og et relativt lavt forbruk.
Artikkelen fortsetter under annonsen– Hvordan har driftsutgiftene vært på denne sammenlignet med tidligere biler?
– Veldig bra. Det er i grunn svært liten forskjell på å drifte denne kontra en vanlig E-Klasse. Det eneste jeg har kostet på er nye luftdempere, de koster 24.000 per stykk, og er ikke akkurat rimelig.
– Ellers har ting fungert som det skal?
– Absolutt. Jeg er kjempefornøyd med totalopplevelsen. Dessuten liker kundene bilen godt. Selv om jeg står bakerst i taxikøen, velger kundene denne. Jeg har også flere eksempler på at bilen i seg selv har resultert i flere nye kunder.
Les også: Tomm (69) kjører Norges råeste taxi
(Saken fortsetter under)
Et stort minus
Siden overtakelsen i 2015 har bilen rukket å passere 287.000 kilometer. Per Henning, som har kjørt drosje siden 1999, forteller at det kun er ett stort minus med bilen.
– Det er at den ikke produseres lenger. Nye CLS kommer ikke som Shooting Brake, noe som er veldig synd. Hadde den gjort det, ville det neste bilvalget vært enkelt.
Artikkelen fortsetter under annonsen– Har du noen alternativer i kikkerten?
– Slik det ser ut nå blir det nok en ny E-Klasse neste gang. Mest sannsynlig med den nye dieselhybrid-løsningen. Men vi får se… Kanskje jeg ender opp med å importere en nyere CLS også?
Les også: Her kan du lese Brooms test av Mercedes CLS Shooting Brake
Saken er opprinnelig publisert på Broom.no