Kjøpte drømmebil – så kom problemene

BMW 7-serie både var og er fortsatt en drømmebil for mange.
BMW 7-serie både var og er fortsatt en drømmebil for mange.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Og nå har eieren et seriøst problem.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I «Spør Benny»-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei.Jeg kjøpte en 1998 modell BMW 728i fra en forhandler. Det sto i annonsen at alle filter var skiftet. Når jeg sjekket, var pollenfilteret i alle fall ikke skiftet.

Men hovedproblemet er at bilen skulle være EU-godkjent uten feil og mangler den dagen jeg hentet bilen. Da jeg fikk bilen hjem, kjørte jeg til et verksted for og skifte olje og filter, og da bemerket mekaniker at bremseskivene fremme var helt opprustet. Noe jeg klart ser selv også.

Jeg har sendt en mail til forhandler der jeg bemerker dette og venter på svar. Bilforhandleren jeg kjøpte bilen av og verkstedet som tok EU-kontrollen ligger vegg i vegg, så jeg tenker at det er et godt samarbeid der.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Med tanke på at alt skulle bli fikset før jeg kjøpte bilen og den aldri hadde gått gjennom EU-kontrollen, med de bremsene, et annet stred - hva tenker du jeg har krav på her?

Benny svarer:

Heisann! BMW 7-serie både er og var en skikkelig drømmebil og jeg skjønner godt at det er kjedelig å oppleve dette når man kommer hjem med nyervervelsen. Men vi satser på at dette løser seg!

Når man sier at filtre er skiftet, er det vel en alminnelig forståelse om at det gjelder «motor-filtrene», slik som oljefilter, luftfilter og drivstoff-filter. Men du har selvfølgelig helt rett i at pollenfilteret også er et filter og som da strengt tatt også burde vært byttet.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Forstår jeg deg rett om du har kjøpt bilen hos en ikke-merkeforhandler, ettersom de ikke tar EU-kontrollen selv?

Er bilen nettopp EU-godkjent skal så klart bremseskivene være i orden. Sikkerhet og bremser er jo en vesentlig del av denne kontrollen, så det må du klage på. Det er smart å gjøre dette skriftlig/på mail, slik som du har gjort. Da har du dokumentasjon om det skulle bli en tvist ut av det.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Om forhandleren har satt bort jobben til noen andre som har gjort den dårlig eller feil, så må de rette opp i det. Du må klage der du har kjøpt bilen, så må de ta det videre med det aktuelle firmaet som utførte kontrollen.

Ville aldri gjort det!

Ettersom bilen er 20 år gammel, regner jeg ikke med at det er noen bruktbilgaranti på den? Men du har allikevel en reklamasjonsrett mot skjulte feil og mangler.

Reklamasjonsretten kan brukes dersom bilen er i dårligere stand enn du som kjøper har grunn til å forvente, basert på bilens alder, kjørelengde og informasjonen du har fått fra selger. Om bremseskivene ikke holder mål, så burde dette i aller høyeste grad gjelde her.

Det er mulig jeg er litt streng mot deg nå, og det beklager jeg i så fall. Men jeg hadde ALDRI kjøpt en 20 år gammel luksusbil uten å tatt en grundig sjekk – også under. De er svinedyre å reparere. Da ville du trolig enkelt sett dette og fått ordnet opp i det før du kjøpte bilen, dermed unngått problemer og frustrasjoner i ettertid og fått en mye bedre start på bilholdet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Men slik du beskriver dette, virker det ganske opplagt. Så jeg regner med at det ordner seg enkelt og greit.

Ønsker deg lykke til med fin BMW!

Fått feriepengene? Da bør du kjøpe bil!

Stort arkiv

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under:

Les også: Bilene har lurt oss i mange år – nå kommer nye regler

Derfor venter BMW litt med elbil-offensiven

Snart forsvinner en legendarisk BMW-versting

Denne saken ble først publisert i Broom.no