Endelig – vi har kjørt elbilen «alle» venter på
Biljournalister fra hele verden er akkurat nå samlet i Norge, i forbindelse med lanseringen av elektriske Hyundai Kona.
Artikkelen fortsetter under annonsen
Hyundai har virkelig truffet en nerve i det norske folk med sin andre elbil: Kona.
Det ble tidlig klart at den tøffe crossoveren ville bli en storselger. Hyundai åpnet for at folk kunne sette seg på interesseliste – men til slutt måtte de sette en stopp. Rett og slett fordi pågangen var så voldsom.
20.000 navn stod etterhvert på lista. Rundt 7.400 av har endt opp med å bestille – selv om ventetiden for de siste som bestiller er rundt to år.
Vi er derfor i godt selskap når vi lurer på hvordan denne bilen er å kjøre. Da passer det godt at det akkurat nå er verdenslansering av bilen – og at det faktisk skjer hjemme i Norge. Nærmere bestemt i Oslo.
Vår utsendte, Mats Brustad, er sammen med biljournalister fra hele verden på plass for å teste den spennende nykommeren.
Les også: Hyundai Kona knuser konkurrentene på rekkevidde
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenEn dårlig nyhet
At dette skjer i Norge er selvsagt ikke tilfeldig. Det finnes ingen andre land der elbiler har en lignende posisjon som i her.
Mats har allerede fått sitte bak rattet en stund, så nå gleder vi oss til å høre hvordan det går.
– Ring, ring...
– Heisann, Vegard! Du er spent på hvordan den nye elbil-favoritten er å kjøre, tenker jeg.
– Det er helt riktig. Og jeg er neppe alene. Nordmenn står jo bokstavelig talt i kø for denne bilen.
Les også: Leaf vs Kona: Hvilken skal jeg velge?
– Jeg har en litt dårlig nyhet til deg. Som så mange ganger før på disse lanseringene, har man valgt å legge inn en sperrefrist på kjøreinntrykk. Så der har jeg ikke så mye å bidra med, dessverre.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsen– Ja, det er jo typisk! Så dumt da. Hva kan du fortelle da?
– Tja, jeg kan i alle fall fortelle at den er god å sitte i. Interiøret ser også stilig ut. Høy midtkonsoll i et slags bro-design gir følelse av en større bil – og det er smarte oppbevaringsløsninger. Riktignok er ikke infotainmentsystemet fuløt så bra som de beste. Men Hyundai har tatt store steg i riktig retning de siste årene, og opplevd kvalitet er god.
Artikkelen fortsetter under annonsenLes også: Denne elbilen kan bli en revolusjon – eller en total fiasko
Ikke 4x4
Kona er en ganske kompakt crossover. Med lengde på 4,18 meter hører den i praksis hjemme i den nedre delen av Golf-klassen. Men det faktum at batteriene ligger i bunnen av bilen, gjør det lett å utnytte plassen best mulig. Bagasjerommet er oppgitt til 373 liter. Med baksetene slått ned, har bilen 1.114 liter tilgjengelig.
Selv om dette er en crossover/SUV kommer den ikke med 4x4, i alle fall ikke i starten. Det blir heller ikke mulighet for hengerfeste.
– Akkurat det med manglende 4x4 og hengerfeste synes nok mange nordmenn er litt dumt. Jeg tør nesten ikke å tenke på hvordan pågangen hadde vært hvis den hadde det i tillegg til alt annet, sier Mats.
Les også:
Topp 5: Dette er verdens mest solgte elbiler
Solgte Volvoen, avbestilte ny Tesla – gikk for denne
Tøft design
– Kan du si litt om hvordan bilen ser ut i virkeligheten?
– Absolutt. Jeg synes designet sitter veldig bra. Dette er en slik bil som ser bedre ut i virkeligheten enn på bilder, mener han.
Artikkelen fortsetter under annonsen– Særlig stilig blir det om man velger å ha taket i en kontrastfarge, slik testbilene har. Dessverre blir ikke det mulig å bestille lenger. Det handler rett og slett om å ikke gjøre produksjonen for komplisert. Kundene får faktisk bare tre valg: Farge, skinn eller ikke sinn – og med eller uten takluke. Utover det leveres bilene ferdig med alt ekstrautstyr.
Mats forteller også at de fargerike testbilene får mye oppmerksomhet ute på veien.
– Det er tydelig at mange er nysgjerrige på denne bilen, sier han.
Les også: Brooms bilekspert: – Kjøp elbil nå!
God rekkevidde
For under 350.000 kroner får du en fullutstyrt bil med batterikapasitet på 64 kWh. Rekkevidden er på hele 482 kilometer, etter den såkalte WLTP-målingen – som er langt strengere enn NEDC, som tidligere var «fasiten».
Artikkelen fortsetter under annonsen0-100 km/t går for øvrig på kvikke 7,6 sekunder.
– Dette med ytelser, og da tenker jeg både på akselerasjon og rekkevidde, er nok et viktig argument for mange. Det er i praksis ingen andre som kan tilby noe lignende i dette prissegmentet, forteller Mats.
Les også: 18.000 nordmenn står på venteliste på denne
Hurtiglading
Ifølge Hyundai kan bilen lades til 80 prosent på 54 minutter med en 100 kW hurtiglader. Med en 7,2 kW-lader vil det ta 9 timer og 40 minutter å lade batteriet.
Selv om leveringstiden for de som bestiller i dag er rundt to år, drøyer det ikke lenge før de aller første kundene får bilene sine.
Artikkelen fortsetter under annonsenLes også: Setter ny norsk salgsrekord
Utleveringene starter allerede i august. Etter det vil bilene pumpes ut fortløpende. Hyundai vil imidlertid ikke svare på eksakt hvor mange som leveres ut i 2018.
– Men du, nå må vi kjøre videre her. Jeg kommer naturligvis tilbake med en skikkelig test så snart sperrefristen oppheves, lover Mats.
Det er altså bare å følge med på broom.no framover, folkens.
PS: Hyundai har forresten lansert bil i Norge før – tilbake i 2011. Den gangen lot de biljournalister fra hele verden komme hit for å prøve familiebilen i 40.
Les også: Dette irriterer mange bileiere seg over
Denne saken ble først publisert hos Broom.