67.000 nordmenn har kjøpt denne – nå er det slutt

Det har unektelig skjedd mye med Toyota Avensis siden den kom i 1998. 2018 modellen blir den siste.
Det har unektelig skjedd mye med Toyota Avensis siden den kom i 1998. 2018 modellen blir den siste. Foto: Broom
Artikkelen fortsetter under annonsen

Men Toyota har mange spennende nyheter på gang.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Den har sammen med konkurrenter som VW Passat og Ford Mondeo vært noe bortimot fasiten på fornuftig og ujålete familiebil.

Det er familiebil-legenden Toyota Avensis vi snakker om. Særlig stasjonsvogn-utgaven var veldig populær og solgte godt i mange, mange år.

Nå er det slutt​

Den hadde all den plassen til barnevogn, handleposer og bleiepakker en familie kunne ønske seg. I tillegg var bilen, som i prinsipp overtok etter Toyota Carina tilbake i 1998, kjent for å være uvanlig driftsikker. Den var rett og slett et veldig smart kjøp. Faktisk så smart att mer enn 67.000 nordmenn har kjøpt den.

Men nå er det slutt. Bilene har de siste årene blitt produsert i England, og i april i år forlot de siste bilene samlebåndet. Den vil heller ikke bli erstattet. 2018-modellen er den siste.

Les vår test av Toyota Avensis her:

2004 ble det beste Avensis-året i Norge med over 6.000 solgte biler.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Tallenes tale er klar

– De siste årene har salget i dette segmentet gått kraftig tilbake i Europa, det gjelder ikke bare Avensis, men også for de fleste konkurrentene. Tidene forandrer seg, nå er det SUV-er og elektrifiserte biler, og gjerne en kombinasjon av disse, som gjelder mer og mer. Det sier Espen Olsen, PR- og informasjonssjef hos den norske Toyota-importøren.

– Avensis er en av få modeller fra oss som vi ikke kan tilby med hybrid drivlinje, legger Olsen til.

Salget av denne modellen har hatt en fallende kurve de siste årene. Tallenes tale har vært mer enn tydelig for det tidligere populære stasjonsvogn-segmentet.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Men Olsen er ikke redd for at fraværet av modellen skal skape ett hull i modellrekken til Toyota.

Den siste Avensis ble produsert i april, og 2018 er siste årsmodell.

Mange viktig nyheter i 2019

– Nei, absolutt ikke! Vi har masse spennende nyheter som er bedre tilpasset dagens marked, forklarer han.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Vi gleder oss veldig til å få den kompakte SUV-en RAV4 i helt ny og tøff utgave. Det samme gjør vi med den helt nye Toyota Auris. Begge disse vil lanseres tidlig i 2019. Dette er biler vi har stor tro på, og som jeg tror vil mer enn tette igjen "hullet" etter Avensis, forsikrer Olsen.

Dette er den helt nye Toyota RAV4

Mer enn 67.000 norske kunder har kjøpt Avensis, det sier Espen Olsen hos den norske importøren.

– Jeg innrømmer jo at det er med litt granne vemod at vi ser Avnsis forsvinner også. Modellen har vært veldig viktig for oss i en årrekke. Men allting har en ende, sier han.

Det beste salgsåret for Avensis var 2004, med 6.306 solgte biler. 2007 var også et godt Avensis-år med 5.621 solgte biler. Totalt har 67.730 Avensis blitt levert til Norske kunder.

Olsen forteller også at det finnes noen få biler igjen. Rundt 30 Avensis med bensinmotor og automatgir er enn så lenge usolgt.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Har man lyst på en slik bil, så kjører forhandlerne vår gode kampanjer på disse akkurat nå. Jeg regner med at de forsvinner ganske fort, så her bør man være rask, legger han til.

Relansering av familiebil-klassiker

Han forteller også at de har en annen stor – bokstavelig talt – og spennende nyhet på gang, nemlig relanseringen av en annen familiebil-klassiker. Det er Toyota Camry som nå gjør comeback etter 14 års fravær fra det norske markedet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les mer om nye Toyota Camry her:

– Ja det er kanskje litt dristig av oss å ta inn en stor firedørs sedan. Vi vet jo at det norske salget av slike biler ikke er all verden, men vi har veldig lyst til å gi denne bilen en sjanse. Camry blir levert med den nyeste hybriddrivlinjen og har høstet massevis av positiv omtale i alle markedene den selges, både i forhold til design, plass og komfort. Bilen vil være på plass andre kvartal i 2019, forteller han.

– Så 2019 blir ett veldig spennende og hektisk år for oss i Toyota, selv uten Avensis, avslutter Olsen.

Les også: Slik blir den helt nye Toyota Auris

(Artikkelen er først publisert på Broom)