Skal du ha denne må du skynde deg
Runder av med spesialpakke som bare nordmenn få kjøpe.
Mitsubishis Pajero ble vist første gang som konsept allerede helt tilbake i 1973. Egentlig uten at det skjedde så mye mer.
En ny prototype ble vist 6 år senere, altså i 1979, men det drøyde helt til 1982 før den første Mitsubishi Pajeroen så dagens lys.
Den som venter på noe godt, venter ikke forgjeves, sies det. Det kan vel også sies om Pajero. For selv om det tok lag tid fra konsept til ferdig bil, så ble Pajero fort en suksess. Det i et SUV-marked preget av sterke konkurrenter som blant annet Toyota Landcruiser, Nissan Patrol og Mercedes G-klasse.
Siden starten har den solgt nesten 20.000 eksemplarer bare i Norge. Pajero har i mangfoldige år av sin produksjonstid blitt bygget i over 100.000 biler per år. Det er svært mye i dette segmentet. Det aller beste året var 1992, med nesten 175.000 produserte biler.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenToppåret i Norge var 1986, hvor det ble solgt 2.390 Pajero.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Fjerde og siste
Mitsubishi Pajero er en legende blant offroaderne på markedet. En stor, solid og anvendelig bil, med svært god framkommelighet.
Dette er også en bil som har fått leve uvanlig lenge i hver generasjon. Dagens Pajero er ikke mer enn den fjerde i rekken på disse 36 årene.
Dessverre ser det ut nå bli den siste også. Produksjonen stoppes, og Mitsubishi har ingen oppfølger klar. Det er en nyhet som Pajero-fans fra hele verden neppe setter særlig stor pris på.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsen– Årsaken er like enkel som den er brutal. Det koster for mye å få motoriseringen til å tilfredsstille de nye Euro 6 C-kravene som kommer. Det forteller Vegard Werner, som er produktsjef hos den norske Mitsubishi-importøren.
Les også: Ekspedisjons-bil: Dette er bilene for deg som skal kjøre jorda rundt
Artikkelen fortsetter under annonsenGodbit for Nordmenn
– De siste Pajero for Europa ble produsert i mars i år. Men etter samråd med våre 64 forhandlere sendte vi inn en «solid» bestilling og har dermed fortsatt biler på lager. Så du får fortsatt kjøp billegenen en liten stund til, før lagret er tomt.
Mitsubishi har satt sammen en liten godbit som en slags trøst. De siste bilene kan nemlig leveres i eksklusiv og påkostet X Edtion-utgave.
– Vi snakker om frontbøyle med LED-ekstralykter, panserbeskytter, spesielle 18-toms felger med offroad-dekk, stigtrinn, oppgradert stereoanlegg, skinninteriør og takspoiler, bare for å nevne noe. Dette er en pakke med en veiledene pris på 70.000 kroner, som du kan få kjøpe for 20.000 kroner. Vi bygger om bilene på bilhavna i Drammen spesielt for de norske kundene, forteller Werner videre.
Les også: Slik var det å kjøre SUV – for 40 år siden
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under bildet.
Litt trist
– Mitsubishi Pajero har vært en viktig bil for oss i mange, mange år og jeg legger ikke skjul på at jeg synes at det er litt trist at den forsvinner. Men man må akseptere at tidene forandrer seg. Dessuten har vi jo andre modeller som selger godt og som er bedre tilpasset det nåværende og framtidige bilmarkedet, Sier Werner.
Artikkelen fortsetter under annonsenHan sikter til den oppgraderte versjonen av Mitsubishis storselger her hjemme de siste årene, nemlig Outlander plug-in hybrid.
Mitsubishi har tidligere vist konseptbiler som har hintet mot en Pajero-oppfølger, også den med blant annet med ladbar hybrid-løsning. Mye tyder altså på at den likevel ikke kommer.
– Vi kjenner ikke til noen Pajero-oppfølger i overskuelig framtid. Så jeg tviler sterkt det det er noen konkrete planer, avslutter produktsjefen.
Dermed kan vi vel bare bekrefte at en billegende er borte.
Pajero: – Dette er en av de beste brukte SUV-ene på markedet
Artikkelen ble først publisert på broom.no.