Redusert kjøregodtgjørelse:

Blir dyrere for statsansatte å bruke egen bil i jobben

Reduksjonen i kjøregodtgjørelse vil koste norske arbeidstakere i staten og på arbeidsplasser som følger statens satser, flere hundre millioner kroner, ifølge en ekspert som har sett på nemndas avgjørelse. Illustrasjonsfoto: Colourbox.com.
Reduksjonen i kjøregodtgjørelse vil koste norske arbeidstakere i staten og på arbeidsplasser som følger statens satser, flere hundre millioner kroner, ifølge en ekspert som har sett på nemndas avgjørelse. Illustrasjonsfoto: Colourbox.com.

En nemnd har besluttet kutt i statens satser for å bruke egen bil i jobb. Avgjørelsen omfatter også ansatte i bedrifter som følger statens reiseregulativ. LO Stat varsler omkamp.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Etter strid og måneders venting måtte en egen nemnd avgjøre statens reiseregulativ. Staten og arbeidstakerorganisasjonene LO Stat, YS, Unio og Akademikerne ble ikke enige. Det endte med at tre dommere måtte avgjøre saken, skriver FriFagbevelse.no

Satsen for kilometergodtgjørelse reduseres fra 4,10 kroner per kilometer til 3,90 kroner. De ansattes organisasjoner krevde opprinnelig en økning til 5,30 kroner.

Den nye avtalen har allerede trådt i kraft, skriver FriFagbevegelse.

– Vil koste arbeidstakere flere hundre millioner

Økonomirådgiver Espen Øren i Infotjenester har studert kjennelsen, og mener den vil koste arbeidstakere på arbeidsplasser som følger statens satser flere hundre millioner kroner, som følge av reduksjonen i kjøregodtgjørelse.

– Arbeidstakerorganisasjonen krevde å få økt kilometergodtgjørelsen fra 4,10 til 5,30. I stedet valgte tvisteløsningsnemnda å sette den ned til 3,90. Selv om satsen settes opp for dem som kjører mer enn 10.000 kilometer, viser beregninger vi har gjort at arbeidstakerne vil tape opp mot 300 millioner kroner i året på denne reduksjonen, sier Øren i en artikkel på Infotjenesters hjemmeside.

ABC Nyheter får hos Statistisk sentralbyrå opplyst at det var 165.895 «arbeidsforhold i Staten» per 2017.

«Beregningene tar utgangspunkt i SSB sine tall som viser at norske arbeidstakere hvert år mottar 5,6 milliarder kroner i kjøregodtgjørelse, samt en antakelse om at den økte godtgjørelsen for kjøring over 10.000 kilometer utjevnes av en reduksjon i kilometergodtgjørelsen på el-bil», skriver Infotjenester. Bedriften leverer personalsystem, og rådgivingstjenester om arbeidslivets spilleregler.

Les også: Sverige og Danmark kan få ny fast forbindelse innen 2035

– Billigere å kjøre taxi

LO Stat-lederen Egil André Aas sier han er særlig skuffet over kuttet i kjøregodtgjørelse:

– Dette er uansett skuffende. For de gjør dette til tross for at vi på arbeidstakersiden har lagt fram beregninger som viser at selv med gjeldende sats får ikke arbeidstaker dekket de reelle utgifter ved bruk av egen bil i tjenesten. Til tross for at nemnden i sin kjennelse snakker om å ivareta partenes interesser, velger de å hjelpe staten med å spare penger på bekostning av arbeidstakerne, sier Aas i en pressemelding.

Taxi eller leie av bil vil økonomisk være et bedre alternativ, hevder han.

– Med denne kjennelsen ser vi at det kan bli tøffe forhandlinger også neste gang reiseregulativene skal opp til forhandling. Det skjer høsten 2019, sier LO Stat-sjefen i pressemeldingen.

I nemndens avgjørelse om reiseregulativet er kost på innenlandsreiser og kompensasjonstillegget for utenlandsreiser økt.

Les detaljene i FriFagbevelses oversikt.

Les også:

Svein ble skuffet over hybriden - byttet til diesel

Hvert år går flere tusen bruktbilkjøpere rett i fella

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden