Bilist advarer mot å bruke EasyPark-appen. Det er en ulempe med den

Det var på EasyPark-appen bilisten trykket en liten, men dyr feil. Foto: Alejandro Decap
Det var på EasyPark-appen bilisten trykket en liten, men dyr feil. Foto: Alejandro Decap
Artikkelen fortsetter under annonsen

– EasyPark lover å gjøre parkeringen rask og enkel. Faktisk skal du kunne komme i gang på 30 sekunder. Men en feil de kjenner og som de vet oppstår, blir ignorert.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Alejandro Decap skulle parkere på Tøyensenteret i Oslo. Han betalte 200 kroner i parkeringsavgift, men endte i tillegg opp med et parkeringsgebyr på 600 kroner. I etterkant har han vært i kontakt med parkeringsselskapet, Europark, som drifter parkeringsplassen, uten å nå frem med sin klage.

– Det er en ulempe, det er nemlig ganske enkelt å gjøre en feil med appen, mener Decap.

EasyPark-appen kan du for eksempel bomme på en tast når du skriver inn nummeret på bilskiltet, slik at det blir en liten feil. Du kan ha greid å skrive et tall for mye eller kanskje du brukte kartfunksjonen og bommet på valgt sted.

Les også: Ikke nødvendigvis byliv som er byutviklingens missing link

Lett å gjøre feil

– Dette er en vanlig feil, skal jeg tro alle treffene jeg får når jeg googler «EasyPark tastefeil». Faktisk er det en så enkel feil å gjøre, at også jeg gjorde den. Der det skulle stå EL, sto det EK, mens alt annet var riktig. Dermed endte jeg med en bot på 600 kroner og parkeringsavgift på rundt 200 kroner.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Decap tenkte at når det er så enkelt å gjøre en feil, så er nok parkeringsselskapet samarbeidsvillig.

– Om ikke boten blir fjernet, får jeg vel i det minste parkeringsavgiften tilbake. For når du kan komme i gang på 30 sekunder, så er det lett å gjøre en liten feil, tenkte jeg.

– En feil de kjenner, som de vet oppstår, blir ignorert. De kunne gjort det tydelig at du vil slite om du gjør en feil, mener Alejandro Decap. Foto: Privat
– En feil de kjenner, som de vet oppstår, blir ignorert. De kunne gjort det tydelig at du vil slite om du gjør en feil, mener Alejandro Decap. Foto: Privat

Lite forståelse å hente

Men resultatet ble et annet. Parkeringsselskapet var lite forståelsesfullt. Ikke ga de seg på boten, heller ikke parkeringsavgiften ble betalt tilbake.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Personen jeg snakket med i Europark sa at det er helt vanlig å gjøre en slik feil. Vedkommende gikk så lang som å si at «ikke bruk kartet, for det fungerer ikke skikkelig». Opplyser de om dette? Nei.

Decap klaget også skriftlig, og det skriftlige svaret fra Europark var: «Vi kan dessverre ikke refundere i dette tilfelle. Det er førers plikt til å ta rede på bestemmelser og vedtekter på det aktuelle område man ønsker å parkere på. Bruksanvisning for betaling står oppført på billettautomaten. Det er bilførers ansvar å påse at det betales i henhold til bruksanvisningen. Når bruksanvisningen ikke er fulgt, kan vi dessverre ikke refundere påløpt p-avgift», oppga Europarks kundesenter. «Vi anser saken som avsluttet».

Artikkelen fortsetter under annonsen

Dette svaret reagerer Decap på.

Les også: Hanna (8) fikk oppfylt sin dyrepasserdrøm. Klappet lemurer, spadde kumøkk og matet ulv med elgkjøtt

Ingen bruksanvisning oppgis

– Det stemmer ikke at brukeren får noen bruksanvisning. Ikke på noen av plakatene som henger på parkeringsautomatene som ber deg bruke tjenesten står det noe slikt. Det kommer ingen bruksanvisning verken når du laster ned, åpner, registrerer deg, registrerer bil eller betaler for parkeringen, sier han. – Hvor står det da? undrer han seg på.

Googler du «EasyPark vilkår», er et av de første treffene du får «vanlige spørsmål». Her kommer det opp sju punkter med totalt 41 underpunkter. Men ikke ett av dem beskriver faren man løper om man skriver eller gjør en tastefeil.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Den 16 sider lange vilkårteksten er preget av et tunglest byråkratspråk. Har du lesevansker, sliter med norsk eller finner ikke fram, får du ikke med deg dette i det hele tatt, mener han.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Parkeringsvakt forteller om gebyrpress: — Fikk beskjed om å skrive 150 bøter hver måned

Parkeringsplassen ved Tøyensenteret ble dyrere enn bilisten Alejandro Decap skulle forutsi. Foto: Alejandro Decap
Parkeringsplassen ved Tøyensenteret ble dyrere enn bilisten Alejandro Decap skulle forutsi. Foto: Alejandro Decap

– Feilen blir bevisst ignorert

Decap blir av Europark henvist videre til et tredje selskap, Gothia, som viser seg å være et inkassoselskap. Dit skal personer ringe ved problemer med EasyPark-appen, får han forklart. Men der er det ikke mye hjelp å hente.

– Personen i Gothia svarte til meg at «det er ingen vits i å klage. Mange har gjort det før, og du kaster bare bort tiden».

– En feil de kjenner, som de vet oppstår, blir altså ignorert. De kunne ha laget noen sikkerhetsmekanismer eller gjort det tydelig at du vil slite om du gjør en feil, til fordel for forbrukeren. I stedet velger de å tjene 600 kroner ekstra, oppsummerer Decap.

VårtOslo har prøvd å komme i kontakt med Europark, for å få en kommentar, uten å lykkes. Vi har også snakket med markedsansvarlig i EasyPark, Ludvik Eide.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Oslo kommunes parkeringsvakter skrev ut fiktive bøter, viser en hemmeligholdt rapport

– Vi er ikke et parkeringsselskap

– Det er åpenbart en del misoppfattelser om hvem vi er og hva vi gjør. EasyPark er et teknologiselskap som spesialiserer seg på brukervennlige parkeringstjenester. De fleste kjenner oss igjen som EasyPark-appen, en landsdekkende tjeneste som kan brukes på både kommunale og private parkeringsplasser, forteller Ludvik Eide.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Vi har ingen økonomiske insentiver på parkeringsbøter, da disse blir betalt til parkeringsoperatøren, sier markedsansvarlig i EasyPark, Ludvik Eide. Foto: MyNewsDesk
Vi har ingen økonomiske insentiver på parkeringsbøter, da disse blir betalt til parkeringsoperatøren, sier markedsansvarlig i EasyPark, Ludvik Eide. Foto: MyNewsDesk

– Vi verken eier eller drifter noen parkeringsplasser, p-automater eller p- betjenter og er ikke et parkeringsselskap, men et privat teknologiselskap som leverer tjenester til bilister så de enklere kan finne ledig parkering og betale for den.

Les også: Neste helg må du belage deg på køkaos i Oslo

– Har ikke økonomiske insentiver

– Vi har altså ingen økonomiske insentiver på parkeringsbøter, da disse blir betalt til parkeringsoperatøren.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Hvis en bilist taster inn feil opplysninger får ikke parkeringsvakten opp at det er en gyldig parkering mot det registreringsnummeret som er valgt. Det er dessverre varierende praksis hos p-operatørene i forhold til å bruke skjønn når de klagebehandler slike saker, sier Eide.

Les også: En liten gatestump på Majorstua ble «melkeku» for kommunens parkeringsvakter, ifølge illsint nabo

Brukeren må sikre opplysningene

Markedssjefen forklarer at det er viktig at brukeren forsikrer seg om at registreringsnummeret faktisk stemmer og at det er riktig bil som blir valgt.

– Du trenger kun legge inn data en gang, så vil appen huske det. Når det er sagt har vi gjort forebyggende tiltak som skal fungere som sikkerhetsmekanismer slik at brukere unngår å taste inn feil registreringsnummer:

EasyPark mener de har gjort mye for å hindre at det blir gjort feil. Foto. EasyPark
EasyPark mener de har gjort mye for å hindre at det blir gjort feil. Foto. EasyPark
  1. Taster du inn for mange eller for få tall eller bokstaver, får du et varsel hvor du må bekrefte at opplysningene stemmer.
  2. Når du trykker «start parkering» i appen kommer registreringsnummeret opp, så brukeren må fysisk trykke på og bekrefte at det stemmer, før hver eneste parkering starter.
  3. Du kan legge inn et kallenavn på kjøretøyet så det er enklere å huske hvilken bil du faktisk parkerer.

Les også: Oslos politikere lyttet til Handikapforbundet. Men fortsatt får ikke drosjer lov til å kjøre funksjonshemmede til Rådhusets inngang

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Vi ignorerer ikke feil

– Nærmere 40 prosent av alle parkeringer i Oslo blir gjort med EasyPark-appen, og det er ikke mange slike saker som denne, men det er selvfølgelig leit når man først er uheldig, sier Eide.

– Jeg ønsker at Decap sender meg en mail, så jeg kan undersøke dette nærmere og ta det opp med den aktuelle operatøren. Vi ignorer ingen feil og tar alle slike tilbakemeldinger seriøst, slik at det skal bli enda enklere å finne og betale for parkering, sier han.

Saken ble først publisert på VårtOslo.no