Å lease bilen kan bli dyrere enn å eie den

Mange er usikre på om de skal kjøpe eller lease bilen. Ikke uten grunn, for hele bransjen er preget av usikkerhet.
Mange er usikre på om de skal kjøpe eller lease bilen. Ikke uten grunn, for hele bransjen er preget av usikkerhet.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Flere og flere gjør det – men er det smart?

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I «Spør Benny»-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei Benny. Jeg hadde egentlig bestemt meg for å lease ny Mitsubishi Outlander Plug-in hybrid.

Med tanke på usikker fremtid både med avgiftsutviklingen innenfor større hybridbiler og rene elbiler, sjekket jeg bruktbilpris på en tilsvarende 2016-modell, ca 45.000 km. som ser ut til å ha et verdifall på ca 100.000 på to år, eller 50.000 kroner i året.

Leasingprisen på 2018 modellen for 3 år / 45 000 km. er 170.000 kr. + ca 18.000 kr i servicekostnader. Totalt ca 188.000 kr.

Slik sett virker det jo billigere å kjøpe den framfor å lease den. Hadde vært interessant å høre hva du tenker om dette og hva du vil anbefale å gjøre.

Les også: Bruktbil til 10.000 kroner? Jo, det er mulig – så vidt

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Benny svarer:

Heisann! Dette er en veldig aktuell problemstilling, og du er langt i fra den eneste som lurer på dette. Men det er nok ikke like mange som har satt seg litt inn i hva de forskjellige alternativene vil koste. Det vil jeg gi deg ros for! Selv om det, som du oppdaget, ikke er så lett å komme fram til noe helt konkret svar.

Det er egentlig to nøkkelord i spørsmålet ditt som gjør det vrient: Nemlig avgifter og usikkerhet.

Så kan man jo også legge til andre parametere som renteøkningen som er varslet – og som har vært varslet lenge. Samt fremtidig verdifall på bruktbiler. De vil neppe holde seg bedre i pris framover, tror jeg.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er etter alt å dømme en relativt stor avgiftsendring på gang. Ja, det var en veldig rund og diffus formulering, men faktum er at ingen riktig vet hva som kommer til å skje. Man skal legge om målemetoden for utslipp av skadelige avgasser, som igjen brukes til å beregne avgifter på biler.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Fra dagens NEDC-norm til WLTP-normen. Les mer om det her.

Mange biler kan potensielt bli dyrere. Enkeltmodeller kan bli mye dyrere, også. Men som sagt; ingen vet riktig hva som skjer, eller hvor og når det skjer enda.

Les også: Derfor bytter de ut 2.500 trafikkskilt

Lett å anbefale leasing

Dette skaper stor usikkerhet. Ikke bare blant bilkundene, men også for både forhandlere og bilimportører. Det kommer helt an på hva myndighetene bestemmer seg for. Vil det bli avgiftslette på hybrider? Vil elbiler få avgift? Hva med bensin og dieselbiler? Vi vet rett og slett ikke.

Det er stor usikkerhet i bilmarkedet akkurat nå.
Det er stor usikkerhet i bilmarkedet akkurat nå.

All denne usikkerheten gjør at det er lett å anbefale leasing. Det er forutsigbart og man vet hva bilholdet kommer til å koste. Man slipper eventuelt også å ta opp lån, men må ta høyde for en rentejustering om man ikke får fastrente.

Mange er villig til å betale litt ekstra for denne forutsigbarheten.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Denne campingbilen er helt unik

Råd i kaoset av usikkerhet

Kjøper man bil nå derimot, og bilen blir dyrere etter en avgiftsomlegging litt fram i tid, så kan jo det ellers stygge avskrivnings-regnskapet bli litt hyggeligere. Dessuten viser jo ditt eget regnestykke at det faktisk kan være billigere å kjøpe enn å lease. Har man i tillegg «penger på bok» og slipper unna dyre billån, er jeg rimelig sikker på at man kommer billigere unna med å eie. Men, som sagt, det gjelder akkurat nå.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er sannelig ikke lett å gi noe konkret råd i kaoset av usikkerhet og avgiftsendringer. Det er mulig jeg er litt gammeldags og konservativ, men jeg er litt tilhenger av å eie mine egne ting og heller ta risken på at det i verste fall kan koste noe ekstra.

Vil man safe, er leasing det aller tryggeste, selv om det kan koste noe mer. Jeg tror det får bli min konklusjon her. Lykke til med ny bil, uansett hva du går for!

Les også: Bilene har lurt oss i mange år – nå kommer nye regler

Stort arkiv

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

Saken ble først publisert på Broom.no