Ekstrem ventetid etter ny elbil

Se video: Kona kommer til å bli en ny "Norges-elbil".
Artikkelen fortsetter under annonsen

Salget har slått alle rekorder.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Denne uken gikk den norske Hyundai-importøren ut med informasjon rundt salget av deres nye elbil, Kona electric.

Det offisielle salget starter først 2. juli. Hyundai skjønte tidlig at det ville bli stor interesse rundt denne bilen, og åpnet derfor for at kundene kunne sette seg på liste for å melde sin interesse. Da antallet nådde 20.000, så Hyundai seg nødt til sette stopp.

Disse har nå hatt en eksklusiv forkjøsrett i to uker: Resulatet ble 6.969 bekreftede ordre!

Midten av 2020

– Vi hadde sett for oss at rundt 25 prosent av dem som meldte forhåndsinteresse ville bestille bil. Nå ser vi at et sted mellom 35 og 40 prosent til slutt la inn ordre, og vi kan trygt si at Kona electric er en vanvittig suksess, sier markedsdirektør Christian Stenbo i Hyundai.

Når alle disse kjøperne får bilene sine, er ikke kjent. Men det kommer til å bli ventetid. Hyundai-importøren sier også klart at den høye interessen vil gi utslag i leveringssituasjonen, særlig for dem med høyt kønummer.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Og har du ikke bestilt, men har lyst på elektrisk Kona? Ja, da må du virkelig smøre deg med tålmodighet. Hyundai bekrefter nemlig at nye kunder må belage seg på ventetid til "mot midten av 2020".

Ja, du leste riktig: Det betyr i praksis to år, det!

LES MER: Setter ny norsk elbil-rekord

Kona kommer til å bli en ny "Norges-elbil" – i alle fall hvis Hyundai klarer å levere ut biler i bra tempo. Foto: Broom
Kona kommer til å bli en ny "Norges-elbil" – i alle fall hvis Hyundai klarer å levere ut biler i bra tempo. Foto: Broom

Vente to år?

– Noe sånt kan jeg knapt huske for en "vanlig" bil. Det eneste som er i nærheten, er de store leveringsproblemene Opel har hatt på sin elbil, Ampera-e. Men der er det også andre årsaker som spiller inn, ikke minst at Opel har blitt solgt fra amerikanske GM som utviklet Ampera-e, til franske Groupe PSA.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Benny Christensen er Brooms bilekspert.

– Dette sier først og fremst veldig mye om det suget vi ser etter elbiler i det norske markedet, dessuten at Kona er en god match for mange norske kjøpere, sier Brooms bilekspert Benny Christensen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Men vil noen virkelig vente to år på en nybil?

– Det er et veldig godt spørsmål! Mange vil nok være villig til å reservere bilen, hvis det blir gitt anledning til å trekke seg underveis. Å låse seg til å kjøpe en bil som først kommer om to år, er jeg mer skeptisk til. Her skal vi huske at det går fort unna i bilbransjen nå. En rekke nye elbiler er på vei og om to år kommer markedet til å se ganske annerledes ut enn i dag, sier Benny.

Problemer: Opel-forhandlerne måtte slutte å skrive nye kontrakter

Prioritere andre markeder

I elbil-landet Norge er det nok lett å bli litt fartsblind av suksessen denne biltypen har. Vi er i en særstilling, ingen andre kjøper så mange elbiler i forhold til folketallet som det vi gjør.

– Det er også en viktig forklaring på hvorfor det blir ventetider som dette. Hele elbilmarkedet er i et tidlig stadium. Derfor er også produksjonen så begrenset. Her handler det blant annet om noe så banalt som å skaffe tilstrekkelig med batterier til alle bilene som skal bygges. Derfor er det ikke nødvendigvis så enkelt som å bare gire opp produksjonen kraftig, sier Benny.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Interiøret ser relativt påkostet ut, bilprisen tatt i betraktning. Foto: Broom
Interiøret ser relativt påkostet ut, bilprisen tatt i betraktning. Foto: Broom

– Betyr det at vi kan regne med samme problem på mange andre elbiler som kommer de neste årene?

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Det har jeg ingen fasit på, men ja: Det kan nok godt skje. Det kommer an på både produksjonsvolumer og responsen i andre markeder. Her i Europa blir det avgjørende for bilprodusentene at elbilene begynner å selge bedre også i store markeder som Tyskland, Storbritannia og Frankrike. Det er der det virkelig store potensialet ligger. Norge er et stort og viktig marked nå, men på sikt er vi neppe det. Og da vil nok fort også andre markeder prioriteres, sier Benny.

Imponerende rekkevidde

Når Kona nå ruller inn i Norge, er det med en totalpakke mange norske bilkjøpere ønsker seg. For under 350.000 kroner får de en fullutstyrt bil med batterikapasitet på 64 kWh. Rekkevidden er på hele 482 kilometer, etter den såkalte WLTP-målingen som er langt strengere enn NEDC som tidligere var "fasiten". 0-100 km/t går for øvrig på kvikke 7.6 sekunder.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Kona er en liten SUV eller kompakt crossover, alt etter hva du foretrekker å kalle den. Foto: Broom
Kona er en liten SUV eller kompakt crossover, alt etter hva du foretrekker å kalle den. Foto: Broom

Kona er en ganske kompakt crossover. Med lengde på 4,18 meter hører den i praksis hjemme i den nedre delen av Golf-klassen. Men det faktum at batteriene ligger i bunnen av bilen, gjør det lett å utnytte plassen best mulig. Bagasjeplassen er oppgitt til rundt 373 liter. Med baksetene slått ned, har bilen 1.114 liter tilgjengelig.

Selv om dette er en crossover/SUV kommer den ikke med 4x4, i alle fall ikke i starten. Det blir heller ikke mulighet for hengerfeste.

Ifølge Hyundai kan bilen lades til 80 prosent på 54 minutter med en 100 kW hurtiglader. Med en 7,2 kW-lader vil det ta 9 timer og 40 minutter å lade batteriet.

LES OGSÅ: Mange tjener grovt på elbil-ventetiden

(Artikkelen er først publisert på Broom)